×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
پاسخ ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ادعاهای آمارسازی

اقتصادتهران: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اطلاعیه‌ای در پاسخ به ادعاهای یک رسانه مبنی بر استفاده از روش نادرست در محاسبه کاهش میزان قاچاق کالا تاکید کرد: بهتر است به جای ارائه مطالب غیرکارشناسی و کذب و ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه و اتهام به اقشار جامعه، به هم‌افزایی و هم‌اندیشی در افزایش اعتماد عمومی تلاش کنیم.

به گزارش عصر سه‌شنبه ایرنا، در اطلاعیه این نهاد نسبت به ادعاهای یک رسانه مبنی بر «آماردهی غلط دولت برای پاک کردن صورت مساله قاچاق و واردات ۸٫۵ میلیارد دلار کالای قاچاق از چین در ۹ ماهه ۹۵» آمده است: در آغاز شروع به کار دولت یازدهم، میزان برآورد قاچاق واردات و صادرات کالا به نقل از ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به عنوان متولی رسمی اعلام آمار براورد قاچاق کالاهای ورودی و خروجی، رقمی بیش از ۲۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

این میزان براورد قاچاق براساس روش های علمی و متداول همچون «بررسی میزان شکاف عرضه و تقاضا، مقایسه میزان صادرات کشورها به ایران به نسبت واردات ایران از همان کشور ها، اقتصاد سنجی و جدول تراز پرداخت‌های بانک مرکزی ایران» است.

در بهره‌برداری از هریک از روش‌های یادشده، لحاظ کردن برخی نکات برای دستیابی به اطلاعات درست بسیار ضروری و مهم است.

در محاسبه از طریق روش بررسی میزان شکاف عرضه و تقاضا، جدول داده ستانده منتشره از سوی مرکز ملی آمار مبنای محاسبات قرار خواهد گرفت.

بر این اساس میزان مصارف خانوار احصا و با توجه به میزان واردات و تولید محصول در داخل، میزان ورود کالا به صورت غیررسمی محاسبه می‌شود.

در این روش، توجه به شاخص قیمت بسیار اهمیت دارد؛ به طوری که در برخی محاسبات، قیمت مصرف‌کننده شامل قیمت سیف کالا و همه هزینه های ورود از مبادی رسمی و البته سود واردکننده رسمی، مبنای محاسبات برآورد میزان قاچاق لحاظ می‌شود و این در حالی است که کالای ورودی به صورت غیررسمی، هیچ عوارض و هزینه مترتب بر واردات رسمی کالا را پرداخت نکرده و با توجه به شرایط ورود کالا، از قیمت واحد پایین‌تری نسبت به واردات رسمی کالا برخوردارست.

در محاسبه روش «مقایسه میزان صادرات کشورها به ایران به نسبت واردات ایران از همان کشورها»، ارزش صادرات اعلام شده توسط کشورهای صادرکننده با ارزش کالای ورودی به کشور در یک بازه زمانی مورد مقایسه قرار خواهد گرفت.

در محاسبه از طریق این روش، عدم توجه به برخی نکات منجر به اختلاف فاحش در محاسبه خواهد شد که نویسنده مطلب در آن رسانه، بدون در نظر گرفتن این نکات، فقط به جمع جبری ساده مقادیر اکتفا کرده و بدین ترتیب با محاسبه نادرست به یک رقم نادرست در برآورد قاچاق دست یافته و محاسبات سایر دستگاه‌ها که بیش از چند ماه مطالعه و کارشناسی بوده را به عنوان روش‌های نادرست قلمداد کرده است.

به طور معمول در پایان هر سال میلادی امکان دسترسی به آمار و اطلاعات میزان صادرات و واردات کشور ها از طریق سایت ITC(International Trade Statistics) فراهم است.

در هنگام بهره برداری از طریق آمارهای یادشده، اطلاعاتی در اختیار خواننده قرار خواهد گرفت که نکات لازم برای در نظر گرفتن در مقایسه‌ها را اعلام می‌کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches