true
اقتصادتهران: رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو اسقاط هشت هزار دستگاه خودرو در سال ۹۸ را اطلاع رسانی کرد و گفت: تعداد خودروهای فرسوده کنونی سه میلیون دستگاه است و در افق ۱۴۰۴ به هشت میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید.
به گزارش ایرنا، محمود مشهدیشریف، در نشست بررسی آخرین وضعیت خروج خودروهای فرسوده از سطح شهرها و بررسی منافع اقتصادی ناشی از اسقاط این خودروها، افزود: ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور پیشتر از موقعیت بالایی برخوردار بود و زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری فعالیت داشت، اما اکنون در حد دبیرخانهای در سازمانهای زیر مجموعه یک وزارتخانه تقلیل پیدا کرده است.
وی افزود: سال ۵۶ تا امروز تعداد مراکز اسقاط و بازیافت خودرو به ۲۲۰ مرکز رسیده که در سراسر کشور پراکنده شده اند.
مشهدی شریف با بیان اینکه تهران ۱۶ مرکز اسقاط و بازیافت دارد که هیچیک دولتی نیستند، گفت: اکنون در سراسر کشور کمتر از ۱۰ مرکز اسقاط خودرو وجود دارد که نیمهدولتی آن باید به سرعت به بخش خصوصی واگذار شوند.
به گفته وی، نزدیک به ۶ هزار نفر کارگر مستقیم و ۳۰ هزار نفر کارگر غیرمستقیم در این مراکز مشغول به کارشده اند.
رییس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو از تعطیلی بیشتر مراکز اسقاط در کشور خبر داد و افزود: اکنون از ۲۲۰ مرکز اسقاط، ۱۰ مرکز غیرفعال شده اند و از بقیه این مراکز نیز حدود ۶۰ مرکز با زیر ۱۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می کنند.
مشهدیشریف توضیحداد: اسقاط خودروهای فرسوده منوط به شمارهگذاری خودروهای وارداتی است، به این معنی که به ازای هر دستگاه خودرو خارجی وارداتی برای شمارهگذاری باید سه دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شود، اما اکنون که واردات خودرو خارجی ممنوع شده در عمل دیگر اسقاط خودرو برای خودرو خارجی نداریم.
وی درباره اسقاط خودرو در برابر تولید خودروی داخلی نیز توضیح داد: قانونی در این زمینه وجود دارد که به ازای هر ۱۰۰ دستگاه تولید خودروی داخلی باید ۳۰ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج شود، اما از سال ۸۸ تاکنون خودروسازان از اجرای این مصوبه سرباز می زنند.
این مقام صنفی گفت: برای شمارهگذاری موتور نیز قرار بود این قانون اجرایی شود که این اتفاق تا سال گذشته به تاخیر افتاد.
وی افزود: برای شماره گذاری خودروهای دیزلی نیز از سال ۹۷ قانونی وجود دارد که تا سال ۹۸ به تاخیر افتاد؛ بر اساس این قانون به جای هر سه دستگاه خودروی دیزلی نو باید یک خودروی دیزلی اسقاط شود که این قانون در حال اجراست، اما از آنجایی که تولید داخلی این خودروها بسیار اندک است، خیلی تاثیرگذار نیست.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=207883
false
true