×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
٣٠ درصد طرح آبیاری تحت فشار در دولت تدبیر و امید اجرا شد

اقتصادتهران: معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: سیستم آبیاری تحت فشار در ٢ میلیون و ۴٠ هزار هکتار از اراضی سنتی و مدرن کشور عملیاتی شده که ٧۴۵ هزار هکتار آن معادل ٣٠ درصد، در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسیده است.

به گزارش ایرنا، «علیمراد اکبری» روز چهارشنبه به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران، این رکورد را در تاریخ ایران بی سابقه توصیف کرد و افزود: از مجموع اراضی زیر پوشش سیستم آبیاری تحت فشار، یک میلیون و ٨٣۶ هزار هکتار در اراضی آبخور سنتی و بیش از ٢٠٠ هزار هکتار در اراضی مدرن به بهره برداری رسیده است.

وی یادآور شد: از ابتدای سال تاکنون، ۵٧ هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در کشور اجرایی شده و قرار است ١٣٣ هزار هکتار دیگر از این سیستم اجرایی و اضافه شود.

وی تصریح کرد: در سال ٩۶ نیز این سیستم در سطح ٢٨٠ هزار هکتار از این اراضی اجرا و تحویل شد که ١٨٠ هزار هکتار آن در اراضی آبخور سنتی و ١٠٠ هزار هکتار مربوط به اراضی مدرن بوده است.

معاون آب و خاک وزارت جهادکشاورزی گفت: با حمایت صندوق توسعه ملی و سایر منابع دولتی، تاکنون مشکل تخصیص منابع اعتباری برای این بخش نداشته ایم.

اکبری با نگرانی از افزایش قیمت محصول پتروشیمی پلی اتیلن که در اجرای طرح های آبیاری کاربرد دارد، گفت: وزارت جهادکشاورزی این موضوع را در دست پیگیری دارد تا وقفه ای در اجرای پروژه ها ایجاد نشود.

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: اکنون بیش از ٣۵٠ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور فعال است که باید در اسرع وقت از سوی وزارت نیرو پلمب شود زیرا وجود چاه های غیر مجاز علت اصلی غارت آب از سفره های زیرزمینی است.

اکبری گفت: وزارت نیرو تاکنون ٢٠ هزار حلقه چاه را مسدود کرده که با این کار معادل یک میلیارد تا ۱٫۳ میلیارد مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

وی ادامه داد: تعطیلی چاه های غیرمجاز در برنامه های پنجم و ششم توسعه تکلیف شده است و باید با سرعت اجرایی شود.

وی افزود: البته از دسترس خارج کردن چاه های غیرمجاز به غیر از اقدام های اجرایی وزارت نیرو، همکاری دیگر دستگاه ها را نیز می طلبد.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی واردات آب مجازی به کشور از طریق محصولات مختلف را بین ۳۰ تا ۳۵ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: درحالی که صادرات آب مجازی از ایران توسط کالاهای مختلف حدود پنج میلیارد مترمکعب است که تراز مثبت را نشان می دهد.

صادرات و واردات محصولات کشاورزی به اصطلاح تجارت آب مجازی نیز نامیده می شود

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در پروژه سد خداآفرین ۱۵۰۰ دستگاه سیستم سنتر پیوت در حال نصب است که یکی از بزرگترین پروژه های جهان به شمار می رود که در یک نقطه این تعداد دستگاه هوشمند عملیات آبیاری انجام می دهد.

وی راندمان آبیاری این سیستم را ۹۰ درصد دانست و اضافه کرد: این سیستم هوشمند است و کشاورز می تواند با گوشی موبایل دستگاه را از راه دور حتی منزل کنترل و رصد کند و برای نقاطی که امکان آبیاری با این سیستم هوشمند نیست، با سیستم کلاسیک ثابت آبیاری کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches