اقتصادتهران: رییس خانه معدن ایران به تشریح عمده نیازها و ضرورتهای سیاستگذاری و فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی کشور پرداخت.
محمدرضا بهرامن در گفتوگو با ایسنا، انتخاب رضا رحمانی را به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت از این جهت با اهمیت تلقی میکند که با توجه به سوابق اجرایی رحمانی، فعالان اقتصادی میتوانند انتظار مطالبهگری از شخص وزیر داشته باشند.
به گفته وی، در شرایط فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیازمند اتخاذ برنامهای راهبردی است تا اهداف این وزارتخانه، محقق شود. در این مسیر وزیر جدید بایستی بازنگری اساسی در انتخاب معاونان و همکاران خود در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت داشته باشد.
وی افزود: اجرا شدن برنامههای استراتژیک وزیر صنعت، در گروی داشتن تیمی است که اعضای آن به درستی انتخاب شده باشند. با توجه به اینکه اکثر معاونان وزارت صنعت، معدن و تجارت در مرحله بازنشستگی قرار دارند، بنابراین وزیر جدید صنعت باید تلاش کند تا اعضایی را دور هم جمع کند که توان تحقق اهداف اقتصادی را داشته باشند.
عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در شرایطی که انرژی و نیروی انسانی ارزان در دسترس است، چرا باید به دلیل فقر دانش مدیریتی در برخی مدیران و استفاده نکردن از توانمندی مدیریتی مدیران بخش خصوصی در حاکمیت بخش معدن، نتوان به شاخصهای ارجح در اقتصاد کشور به درستی توجه کرد؟ لذا قطعا اولین اقدام در این راستا جمعآوری اطلاعاتی است که در کشور معدنخیز ایران بسیار جای خالیاش احساس میشود.
بهرامن با تاکید بر اینکه استراتژیهای وزیر صمت باید استراتژی مناسب بازاریابی مواد معدنی باشد، اظهار کرد: شناسایی و انتخاب بازارهای هدف باید براساس اطلاعات به روز و دقیق، محیط شناسی، تحلیلهای محیطی و شناسایی فرصتها، تحلیلهای داخلی، تأمین وضعیت فعالیتهای موجود و انتخاب بازارهای هدف انجام پذیرد.
به پیشنهاد رییس خانه معدن ایران، باید در بخش تبیین وضع موجود در شاخصهای کلان، به شاخصهای بینالمللی و رتبه تک تک مواد معدنی و صنایع معدنی در مقایسه با دیگر کشورها همچون رتبه تولید سرب، روی، مس، فولاد و سهم ایران در میزان تولید جهانی در مقایسه با سایر کشورها، توجه شود و رتبه به دست آمده را مورد تحلیل و بررسی قرار داد. همچنین نقاط قوت و ضعف مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی کشور در دو ماتریس جداگانه مورد مطالعه قرار گیرند تا بتوان نقاط قوت و ضعف را به درستی شناسایی کرده و با توجه به اولویت بندی آنها، نسبت به حل آنها از طریق ارزیابی موقعیت و اقدام استراتژیک، انتخاب تیم مشاوران مرتبط و تعریف استراتژی اصلی موشکافانه با نگاه به وضعیت آینده پژوهی، برنامهریزی و اقدام لازم به عمل آید.