اقتصادتهران: مدیر پروژه طرح توسعه مترو در شرکت بهینهسازی مصرف سوخت گفت: با توجه به اینکه قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن به شهرداری و راهآهن تهران ابلاغ شده، وزارت نفت در انتظار اعلام فهرست واگنهای جدید ازسوی شهرداری تهران است.
مریم مهدینژاد در گفتوگو با شانا، با اشاره به ابلاغ قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن (در قالب قرارداد افزودن هزار واگن جدید به ناوگان متروی تهران) در تاریخ نهم تیرماه امسال به شهرداری و شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه، عنوان کرد: در حال حاضر شهرداری مکلف است فهرست واگنهای جدید را به وزارت نفت اعلام کند تا بعد از تایید، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت اقدام کند که با وجود پیگیریهای صورتگرفته، هنوز فهرست در اختیار وزارت نفت قرار داده نشده است.
وی درباره سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت توضیح داد: شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در سالهای ۸۰ و ۸۱ نسبت به پرداخت کمک بلاعوض/ یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح مترو تهران در اختیار شرکت راهآهن شهری تهران و حومه قرار داد. در سالهای بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرحهای کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرحهایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت میشود در چارچوب موارد ذکر شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرحها در شواری اقتصاد است.
وی در پاسخ به این پرسش که رئیس شورای شهر تهران اخیرا در گفتوگویی اظهار داشته که بر اساس توافقهای انجام شده در آن زمان، ابتدا قرار بوده برای هر سفر ۲۵ سنت به مترو پرداخت شود که بعدها این رقم کاهش یافته، عنوان کرد: در همه مکاتبات موجود آن زمان، بحث پرداخت مبلغ ۷ و ۹ سنت به ازای هر سفر مطرح بوده و عدد ۲۵ سنت مطرح نبوده است.
مهدینژاد در ادامه به تصویب طرح توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر در شورای اقتصاد در سال ۹۶ و مسئولیت شرکت بهینهسازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در اجرای این مصوبه اشاره کرد و گفت: در این طرح برای ورود ۲ هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در هشت کلانشهر) در سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برنامهریزی شده و تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای تهران و هشت کلانشهر با اعلام سرمایهگذار عامل صرفهجویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت و تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفهجویی شده، پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، ورود واگنهای جدید باید در بازههای زمانی سه ماهه از سوی شهرداری تهران و سایر کلانشهرها به وزارت نفت اعلام شود و شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفهجویی سوخت ناشی از سفرهای اضافی، مکلف است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت پرداخت کند.
مهدینژاد یادآور شد: بنابراین مطابق مصوبه شورای اقتصاد، وزارت نفت در صورت تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامهریزی، تنها با ورود واگن جدید بعد از ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد و همچنین در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به سه ماهه اول سال ۹۶، میتواند نسبت به بازپرداخت سرمایهگذاری اقدام کند و امکان پرداخت برای سفرهایی که قبل از این بازه زمانی صورت گرفته، امکانپذیر نیست و قانون چنین اجازهای نمیدهد.
بر اساس این گزارش، طرح توسعه حملونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر، آبانماه پارسال با امضای اسناد همکاری بین شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، شهرداریها و سازمانهای قطار شهری تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم کلید خورد که بر اساس اعلام شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، در مرحله نخست اجرای طرح، موافقتنامههای مربوط به افزایش ۱۴۳۹ دستگاه واگن به ناوگان ۹ کلانشهر در دستور کار قرار گرفته است.