اقتصاد تهران
شماره خبر : 161219
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
اقتصاد تهران

وزارت نفت منتظر اعلام فهرست واگن‎های جدید از سوی شهرداری تهران است

اقتصادتهران: مدیر پروژه طرح توسعه مترو در شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت گفت: با توجه به اینکه قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن به شهرداری و راه‎آهن تهران ابلاغ شده، وزارت نفت در انتظار اعلام فهرست واگن‎های جدید ازسوی شهرداری تهران است.

مریم مهدی‎نژاد در گفت‎وگو با شانا، با اشاره به ابلاغ قرارداد ورود ۳۰۱ دستگاه واگن (در قالب قرارداد افزودن هزار واگن جدید به ناوگان متروی تهران) در تاریخ نهم تیرماه امسال به شهرداری و شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، عنوان کرد: در حال حاضر شهرداری مکلف است فهرست واگن‎های جدید را به وزارت نفت اعلام کند تا بعد از تایید، شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت نسبت به اخذ عملکرد و بازپرداخت اقدام کند که با وجود پیگیری‎های صورت‎گرفته، هنوز فهرست در اختیار وزارت نفت قرار داده نشده است.

وی درباره سابقه طرح توسعه مترو از محل کاهش مصرف سوخت توضیح داد: شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در سال‎های ۸۰ و ۸۱ نسبت به پرداخت کمک بلاعوض/ یارانه سود تسهیلات برای توسعه مترو در شهر تهران از محل کاهش مصرف سوخت و مطابق با قوانین و مقررات آن زمان اقدام کرد و مبالغی را برای توسعه طرح مترو تهران در اختیار شرکت راه‎آهن شهری تهران و حومه قرار داد. در سال‎های بعد، مطابق با قوانین بودجه سالانه و مجلس، امکان حمایت از طرح‎های کاهش مصرف سوخت از جمله توسعه مترو میسر نبود تا اینکه در سال ۹۳ مطابق با قانون بودجه و از سال ۹۴ مطابق با ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‎پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، امکان حمایت از طرح‎هایی که منتهی به کاهش مصرف سوخت می‎شود در چارچوب موارد ذکر شده در قانون فراهم شد که شرط اصلی آن تصویب طرح‎ها در شواری اقتصاد است.

وی در پاسخ به این پرسش که رئیس شورای شهر تهران اخیرا در گفت‎وگویی اظهار داشته که بر اساس توافق‌های انجام شده در آن زمان، ابتدا قرار بوده برای هر سفر ۲۵ سنت به مترو پرداخت شود که بعدها این رقم کاهش یافته، عنوان کرد: در همه مکاتبات موجود آن زمان، بحث پرداخت مبلغ ۷ و ۹ سنت به ازای هر سفر مطرح بوده و عدد ۲۵ سنت مطرح نبوده است.

مهدی‌نژاد در ادامه به تصویب طرح توسعه حمل‎و‎نقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر در شورای اقتصاد در سال ۹۶ و مسئولیت شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت به نمایندگی از وزارت نفت در اجرای این مصوبه اشاره کرد و گفت: در این طرح برای ورود ۲ هزار دستگاه واگن جدید (هزار دستگاه در تهران و هزار دستگاه در هشت کلانشهر) در سال‎های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ برنامه‎ریزی شده و تعهدات موضوع این مصوبه متناسب با تعداد سفرهای اضافی از طریق واگن جدید در سقف مصوبات صادره از سوی شورای اقتصاد برای تهران و هشت کلانشهر با اعلام سرمایه‎گذار عامل صرفه‎جویی طرح، تایید شهرداری تهران و سایر کلانشهرها و تایید نهایی وزارت نفت و تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه‎جویی شده، پرداخت خواهد شد.

به گفته وی، ورود واگن‎های جدید باید در بازه‎های زمانی سه ‎ماهه از سوی شهرداری تهران و سایر کلانشهرها به وزارت نفت اعلام شود و شرکت ملی نفت ایران از منابع حاصل از صرفه‎جویی سوخت ناشی از سفرهای اضافی، مکلف است به ازای هر سفر اضافی نسبت به دوره مبنا، ۹.۸ سنت پرداخت کند.

مهدی‎نژاد یادآور شد: بنابراین مطابق مصوبه شورای اقتصاد، وزارت نفت در صورت تخصیص بودجه از سوی سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی، تنها با ورود واگن جدید بعد از ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد و همچنین در صورت تحقق افزایش سفر نسبت به سه ماهه اول سال ۹۶، می‎تواند نسبت به بازپرداخت سرمایه‎گذاری اقدام کند و امکان پرداخت برای سفرهایی که قبل از این بازه زمانی صورت گرفته، امکان‎پذیر نیست و قانون چنین اجازه‎ای نمی‏‌دهد.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه حمل‎ونقل مسافر با قطار شهری در تهران و هشت کلانشهر، آبان‎ماه پارسال با امضای اسناد همکاری بین شرکت ‎بهینه‎سازی مصرف سوخت، شهرداری‎ها و سازمان‎های قطار شهری تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم کلید خورد که بر اساس اعلام شرکت بهینه‎سازی مصرف سوخت، در مرحله نخست اجرای طرح، موافقت‌نامه‎های مربوط به افزایش ۱۴۳۹ دستگاه واگن به ناوگان ۹ کلانشهر در دستور کار قرار گرفته است.