×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
وام ۲۵ میلیونی خودرو تنها مسکن است

اقتصادتهران: در حالی در اثر تحریک تقاضا با ارائه وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو، استقبال از فروش خودرو صورت گرفت که به عقیده بسیاری از کارشناسان، اینگونه اقدامات تنها نوعی مسکن برای فروش محصولات بی‌کیفیت خودروهای داخلی محسوب می‌شود و خودروسازان باید در اندیشه راهکارهای بلند مدت برای کسب رضایت مشتریان باشند. این در حالی است که طرح دولت در خصوص وام خودرو که اخیرا در بسته خروج از رکود به تصویب رسید راه حلی برای رونق در کسب و کار خودروسازان و رفع موانع تولید بود.

در همین رابطه، حمیدرضا فولادگر در خصوص پرداخت وام ۲۵ میلیون خودرو که از روز گذشته آغاز شده اظهارداشت: طرح دولت در خصوص وام خودرو که اخیرا در بسته خروج از رکود به تصویب رسید راه حلی برای رونق در کسب و کار خودروسازان و رفع موانع تولید بود.

این نماینده مجلس به ایلنا ادامه داد: در این طرح تحریک تقاضا و خالی شدن انبار خودروسازان مد نظر بود تا راهی باشد برای مقابله با کمپین نخریدن خودروهای داخلی که خوشبختانه به نظر می رسد مردم از این تسهیلات استقبال کردند و خودروسازان فروش خوبی داشتند.

وی گفت: یکی از دلایلی که تاکنون رکود در بازار خودرو را ادامه دار کرد کمبود نقدینگی بود اما وام ۲۵ میلیونی خودرو این مشکل را تا حدودی برطرف کرد. اما به نظر می‌رسد که این طرح تنها یک مسکن کوتاه مدت باشد ودولت باید به دنبال راه حل دائمی برای رفع موانع تولیدو بهبود فضای کسب و کار و همچنین پرداخت بدهی‌های خود به پیمانکاران باشد.

وام ۲۵ میلیونی خودرو هم مالیات خورد

این موارد در حالی بیان می‌شود که خودروسازان در محاسبه اقساطی که برای متقاضیان دریافت وام خودرو مشخص کرده‌اند، مالیات بر ارزش افزوده را هم اضافه کرده و هر قسط را بر مبنای محاسبه این آیتم مالیاتی از متقاضی دریافت می‌کنند به طوری که سومین روز اجرای طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی در حالی از صبح روز گذشته در نمایندگی‌های خودروسازی‌ها آغاز شده که براساس آمار رسمی ارائه شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون ۴۵ هزار خودرو از سوی خودروسازان به فروش رفته است.

از آغاز اجرای طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی تاکنون، جزئیات طرح چندین بار تغییر کرده است. اول زمان بازپرداخت اقساط بود که از ۷ به ۴ سال کاهش یافت و در مرحله دوم میزان بهره این وام‌ها بود که مسئولان دولتی در نخستین روز اجرای آن اعلام کردند بهره ۱۶ درصدی تنها به وام‌هایی تعلق می‌گیرد که متقاضیان آنها به صورت ماهانه به تسویه اقساط خود بپردازند، در غیر این صورت بهره‌ای مرکب که چند و چون آن چندان هم مشخص نیست، از سوی بانک‌ها برای قسط‌ بندی وام متقاضیان انجام می‌شود.

تاکنون کمتر دریافت‌کننده‌ای که وام از بانک‌ها می‌گیرد، توانسته است از فرمول محاسبه بهره مرکب سردربیاورد و اکنون هم مردم کمتر می‌توانند خود محاسبه‌گر میزان اقساط با بهره مرکب باشند و بنابراین به ناچار هر رقمی را که خودروساز برای اقساط تعیین می‌کند را باید بپردازند.

نکته‌ حائز اهمیت در این میان استقبال مردم از اجرای این طرح ویژه دولت برای تحریک تقاضا و به نوعی کمک به فروش خودروهای تولیدی خودروسازان است. شاید بتوان گفت اکنون دولت بازاریاب خودروسازان شده است و تلاش دارد تا با ارائه تسهیلات به نسبت کم‌بهره و البته جذاب برای مشتری، کمکی هم به فروش خودروهای تولید ملی کند.

طرح ویژه دولت برای خودروسازان در حالی سومین روز از اجرای خود را پشت سر می‌گذارد که انتشار جداول اقساط انواع خودروها در شرایط بازپرداخت یک تا چهار ساله نشان می‌دهد که آیتم مالیات بر ارزش افزوده هم به محاسبه اقساط اضافه شده؛ به این معنا که خودروسازان ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم بر روی هر قسط فرد متقاضی محاسبه کرده و در نهایت میزان اقساط را محاسبه می‌کنند و این موضوع جدیدی است که شاید کمتر متقاضی به آن توجه کرده باشد، در حالی است که مالیات بر ارزش افزوده یک بار در قیمت نهایی و مصوب خودرو محاسبه شده و دیگر لزومی ندارم مالیاتی اخذ شود. جدول ذیل به خوبی دریافت مالیات بر ارزش افزوده توسط خودروسازان را نشان می دهد.

جدول بازپرداخت وام خودرو در دوره زمانی ۳۶ و ۴۸ ماهه

به هر حال اجرای این طرح با استقبال مردم آغاز شده است و به نظر می‌رسد که استقبال ادامه هم داشته باشد، چرا که عمده‌ترین مزیت این طرح، وام ۲۵ میلیون تومانی، پیش‌پرداخت کم و تحویل فوری از سوی خودروسازان است؛ به نحوی که اعلام شده هر خودروی ثبت‌نامی حداقل یک هفته و حداکثر ۳۰ روز به دست متقاضی خواهد رسید و این شاید مزیتی باشد که در کمتر طرحی برای فروش خودرو از سوی دولت یا خودروسازان در سال‌های گذشته اجرایی شده است.

براساس اعلام خودروسازان ۴۵ هزار دستگاه خودرو در قالب طرح فروش با استفاده از تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به فروش رسیده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches