اقتصاد تهران
شماره خبر : 246405
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
اقتصاد تهران

واردات کامیون‌های ثبت سفارش شده دست دوم به گمرکات کشور ادامه دارد

 

اقتصادتهران: مدیرکل واردات گمرک گفت: ثبت سفارش واردات کامیون‌های زیر ۳ سال کارکرد اروپایی و ورود آنها به گمرکات اجرایی کشور ادامه دارد.

به گزارش مهر، اخیراً موضوع واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی با نامه نگاری مهرداد ارونقی معاون سابق گمرک به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی مبنی بر «غیر قانونی بودن مشروط کردن پلاک شدن این خودروهای سنگین به اسقاط یک دستگاه کامیون فرسوده»، وارد فاز جدیدی شده است.

این در حالی است که موضوع واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی که موضوع بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه است، در پی افزایش قیمت کامیون‌های فرسوده و با سودجویی برخی دلالان مبنی بر صدور گواهی اسقاط (از رده خارج کردن کامیون‌های فرسوده) با هزینه‌های بالای یک میلیارد و بعضاً تا ۱.۲ میلیارد تومان، با مشکلاتی مواجه شده است.

ساماندهی واردات کامیون از وزارت صمت به وزارت راه منتقل شد

به خصوص که وزارت صمت از موضوع واردات کامیون‌های فرسوده به طور کامل کنار گذاشته شده و همه تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌ها در این زمینه به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.

داریوش امانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اخیراً در نشستی مشترک با پلیس راهور درباره نقاط حادث خیز جاده‌ها و سفرهای اربعین درباره نوسازی ناوگان باری جاده‌ای از محل بند «ث» ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه و واردات کامیون‌های زیر ۳ سال کارکرد اروپایی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب تا سال گذشته تنها ۲۰ هزار دستگاه کامیون نوسازی شده بود چون دولت باید از محل وجود اداره شده در بانک‌های عامل، با سازندگان داخلی تسهیلات بدهد.

وی ادامه داد: اما از وقتی موضوع نوسازی از محل واردات کامیون‌های دست دوم را به بخش خصوصی واگذار کردیم، این روند با موفقیت پیگیری شد و در حال حاضر واردات ۲۶ تا ۲۷ هزار ناوگان به روز ثبت سفارش شده است؛ از این تعداد، ۱۷ هزار دستگاه وارد گمرک شده، ۱۰ هزار و ۷۰۰ دستگاه ترخیص شده و ۴۵۶۰ دستگاه کامیون نیز پلاک گذاری و شماره گذاری شده‌اند و مابقی هم منتظر شماره گذاری هستند.

به گفته امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی ۵ آیتم اصلی شامل تأمین ارز از محل خارجی، ارائه گواهی استاندارد، ارائه گواهی خدمات پس از فروش، ارائه گواهی اسقاط و ارائه تأییدیه محیط زیست دارد که باید همه آنها ارائه شود.

وی تأکید کرد: دولت در این خصوص هیچ امکاناتی نداده و تنها تخفیف ۲۵ درصدی تعرفه‌های گمرکی را به واردکنندگان می‌دهد.