اقتصادتهران: شاید عبارت هیاهویی برای هیچ بارها به گوشمان خورده باشد. این عبارت در مواقعی به کار میرود که عدهای بخواهند از مسالهای نادرست برای بهرهبردن خود و رسیدن به منافع شخصی سودجویی کنند. این بار نیز میتوان این عبارت را برای عدهای منفعت طلب که البته نه تنها دغدغهای برای اصلاح امور کشور ندارند بلکه درصدد گرفتن آب از ماهی گلآلود دارند را به کار بست. عدهای فرصت طلب که از موفقیتهای یک بانک بزرگ، خوشحال که نیستند هیچ! بلکه حاضر نیستند پایان مشکلات مردم و سپردهگذارانی را ببیند که در اثر بیتدبیری مسوولان موسسه ثامنالحجج، مالباختهای بیش نبوده اما هم اکنون بیش از ۹۸ درصد از تعهدات آنها توسط بانک پارسیان و با همکاری مسوولان این بانک به سرانجام رسیده است.
به دنبال انحلال تعاونی اعتبار ثامنالحجج که در دو سال گذشته اتفاق افتاد، بانک پارسیان به عنوان کانال ارتباطی بانک مرکزی از بهمن ماه سال ۱۳۹۴ مسئولیت رسیدگی به تعهدات سپرده گذاران این تعاونی را برعهده گرفت و براساس فرآیندی مرحلهای به حسابهای آنها از طریق خط اعتباری حدود ۲۵۰۰ میلیاردی بانک مرکزی رسیدگی کرد، اما در آن زمان با توجه به این که سپردهگذاران ثامنالحجج باید برای تعیین تکلیف امور خود به شعب بانک پارسیان مراجعه میکردند، گاهگاهی تجمعاتی در مقابل این بانک داشته و موجب اختلال در امور مشتریان پارسیان میشدند.
این در حالی است که طبق اعلام این بانک، در حال حاضر حدود ۹۸ درصد از سپرده گداران ثامن الحجج تعیین تکلیف شدهاند و بانک پارسیان به عنوان بانک عامل به تعهدات خود پایبند است.
از سوی دیگر ماجرای انتشار شایعات درباره ورشکستگی و وضعیت نابسامان بانکها در شرایطی مدتی است ادامه دار شده که چندی پیش ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، به این موضوع واکنش نشان داده و با رد شایعات اعلام کرده این بانک در حال ساماندهی فعالیت موسسات غیرمجاز بوده و در این جریان هیچ مشکلی برای بانکها و موسسات مجاز وجود ندارد.
سیف با اشاره به انطباق نظام بانکی با مقررات بین المللی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در آخرین اقدام خود نسبت به استحکام بخشی و انطباق نظام بانکی با مقررات بین المللی اقداماتی انجام داده است اما در این مسیر بانک مرکزی به تنهایی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و یا انرژی مضاعفی را می طلبد به همین دلیل همه ذی نفعان بانک مرکزی ناگزیر به همکاری هستند که دراین میان نقش سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی و قوه قضاییه بسیار ضروری است و مدیران و کارکنان که درک مناسب تری از جهت گیری های بانک مرکزی و تخصص بانکداری دارند می توانند همراه بانک مرکزی در این مسیر باشند و چنانچه دراین مسیر به صورت ناگهانی بانکی به دلیل منفعت های کوتاه مدت خاص خود اقداماتی را انجام داد که منجر به تخریب این مسیر شد لازم است کل نظام بانکی درمقابل آن ایستادگی کند.
لازم به ذکر است طرح نوسازی ناوگان تاکسیهای فرسوده، تفاهم نامه با صندوق صمانت صادرات، همراهی و تقاهم نامه با صندوق توسعه ملی، رونمایی از خدمت جدید NFC ( پرداخت بدون کارت)، حمایت از کسب و کار و شرکتهای دانش بنیان و بنگاههای تولیدی، همراهی با دولت در پروژهای عمرانی و طرح آبرسانی به نقاط محروم کشور، خرید تصمینی گندم کشاورزان، اعطای تسهیلات ازدواج ، اشتعالزایی، حمایت از انجمنهای خیریه مثل سازمان بهزیستی، کمیته امداد،- برترین بانک خصوصی کشور بر اساس رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی و حصور پیاپی سالانه به عنوان ۱۰ شرکت برتر سال، مربوط به بانکی است که ۹۰ درصد از تراکنشهای آن غیر حضوری بوده و این یک دستاورد برای نظام بانکی محسوب میشود.
ذکر این نکته ضروری است که در یکی دو روز گذشته به دنبال جریان اخیر انتشار اخبار، تصاویر و شایعاتی درباره ورشکستگی بانکها به تازگی تصاویری منتشر شده که از تجمع سپردهگذاران بانک پارسیان و احتمال ورشکستگی آن حکایت دارد، در حالی که اصلا این تصاویر متعلق به زمان حال نیست.
مهرداد عسگری
دیدگاه ها بسته هستند.