×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
همکاری ایران و اندونزی با امضای ۵ سند همکاری اقتصادی

اقتصادتهران: فعالان اقتصادی ایران و اندونزی در نشستی که روز چهارشنبه برگزار شد، پنج سند همکاری در زمینه بانک، بورس، انرژی، صنعت و غذا امضا کردند.

نشست اقتصادی ایران و اندونزی روز گذشته با حضور رییسان اتاق های بازرگانی دو کشور، نمایندگان ۴۶ شرکت از اندونزی و فعالان بخش خصوصی کشور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

اعضای این هیات اقتصادی که به همراه رییس جمهوری اندونزی به تهران سفر کرده اند، به منظور توسعه مناسبات اقتصادی و تحقق هدف دو میلیارد دلاری افزایش سطح همکاری ها با همتایان خود در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار و مذاکره کردند.

در این مراسم پنج سند همکاری در زمینه های توسعه همکاری های بانکی، همکاری بورس های دو کشور از طریق ایجاد پلت فرم مشترک معاملاتی، خرید کاغذ، خرید نفت خام و واردات محصولات غذایی امضا شد.

رییس اتاق ایران در این نشست گفت: تحقق بخشی از توفیق های ایران و اندونزی در دستیابی به جایگاه قاره ای و بین المللی از رهگذر همکاری های راهبردی دوجانبه حاصل می شود.

وی افزود: در نظام بین المللی چندقطبی دهه های آینده، درهم تنیدگی روابط راهبردی سیاسی و اقتصادی، منافع منطقه ای و فرامنطقه ای ایران و اندونزی را بیش از پیش فراهم می کند.

رییس اتاق ایران عضویت و همکاری برادرانه دو کشور در سازمان های منطقه ای و بین المللی مانند دی.هشت-D8، سازمان همکاری های اسلامی، جنبش غیرمتعهدها و همچنین حمایت و پیشتیبانی دو کشور در مجامع بین المللی در سازمان ملل متحد را بستر مناسب برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری عنوان کرد.

شافعی همکاری با اندونزی به عنوان اولین قدرت اقتصادی جهان اسلام و نهمین اقتصاد جهان را بااهمیت توصیف کرد و افزود: اندونزی با رشد اقتصادی پنج درصد مسیر توسعه را شتابان طی می کند و ایران نیز بزرگ ترین اقتصاد منطقه و هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست.

وی افزود: ایران و اندونزی می توانند شرکای خوبی برای تامین نیاز های تجاری یکدیگر باشند. اندونزی با رشد سریع اقتصادی به انرژی نیاز روزافزون دارد و ایران مطمئن ترین و باثبات ترین تامین کننده آن است.

وی ادامه داد: ایران بهترین و سریع ترین مسیر انتقال کالا به آسیای مرکزی، افغانستان، عراق، ترکیه، اروپا و حوزه قفقاز است و اندونزی نیز دروازه ای مهم برای ورود به منطقه اقتصادی آ.سه.آن به شمار می رود. همچنین همکاری حمل و نقلی با بزرگ ترین اقتصاد آ.سه.آن زمینه را برای ورود شرکت های ایرانی به این منطقه فراهم می کند.

شافعی پیشنهاد کرد شرکت های مشترک حمل و نقل بین ایران و اندونزی راه اندازی شود.

به گفته وی، سرمایه گذاری مشترک در دیگر زمینه های اقتصادی مانند نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع غذایی در ارتقای سطح مناسبات تاثیر گذار است.

وی به امضای تفاهمنامه پروژه ساخت پالایشگاه در جاوه شرقی در حاشیه سفر سه سال پیش هیات بخش خصوصی به اندونزی اشاره کرد و گفت: این قرارداد می تواند نماد همکاری و سرمایه گذاری مشترک بخش های خصوصی دو کشور تلقی شده و افق روشنی را برای بخش های خصوصی ترسیم کند.

شافعی سطح کنونی ۳۰۰ میلیون دلاری مناسبات غیر نفتی بین ایران و اندونزی را با توجه به اندازه اقتصاد دو کشور غیرقابل قبول ارزیابی کرد و افزود: هدفگذاری ۲ میلیارد دلاری که مسئولان دو کشور توافق کرده اند در میان مدت قابل تحقق و حتی از نگاه بخش های خصوصی اهدافی به مراتب بالاتر قابل ترسیم است.

رییس اتاق ایران نبود روابط بانکی متنوع و باثبات، فقدان نظام تعرفه ای مشترک و بروکراسی کند و زمانبر دو طرف را موانع اصلی تجاری و دلیل پایین بودن سطح مناسبات دانست و گفت: برای نمونه تشکل مواد غذایی و انجمن خرمای ایران از فرایندهای اخذ مجوز بهداشت از سوی نهادهای اندونزی گلایه دارند. ایجاد روابط بانکی پایدار و امضای زودهنگام موافقتنامه تجاری و تسهیل مناسبات را به همراه می آورد.

** لزوم بهره برداری از منافع مشترک و ایجاد مشارکت راهبردی

رییس اتاق اندونزی نیز موقعیت ژئوپولتیک و خاص ایران و اندونزی را فرصتی برای همکاری و سرمایه گذاری مشترک دانست و افزود: با توجه به رشد محدود اقتصادی کشورهای دنیا، رشد اندونزی در سال۲۰۱۶، ۵٫۱ درصد بوده و رقم ۵٫۷ درصد برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود.

«رسان پرکاسا رسلانی» از تدوین برنامه توسعه کشور اندونزی، اجرای ۱۴ بسته اقتصادی از دو سال گذشته تاکنون برای بهبود فضای کسب کار و هدفگذاری برای جذب ۴۳۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش زیرساخت این کشور خبر داد و افزود: نزدیک به یک سوم این مقدار را دولت و بقیه از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی محقق می شود.

رییس اتاق اندونزی بهره برداری از منافع مشترک و ایجاد مشارکت راهبردی را خواستار شد و گفت: سطح مناسبات دو کشور در سال ۲۰۱۴، ۱۸۴ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۵، ۲۷۳ میلیون دلار بود. این میزان در مقایسه با حجم مناسبات ما در سال ۲۰۱۱ که نزدیک یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بود، بسیار پایین است.

وی گفت: در سفر رییس جمهوری روحانی به اندونزی، توسعه همکاری های همه جانبه هدفگذاری و توافق شد سطح مناسبات اقتصادی بین دو کشور با تبادل های تجاری، تسهیل عملیات تجاری، شرکت در نمایشگاه های دو کشور و تبادل اطلاعات، ارتقا یابد.

رسلانی زمینه های همکاری دو کشور را ساخت و ساز، معدن، تجهیزات سنگین و ماشین های صنعتی، تولید برق و انرژی، فناوری و گردشگری عنوان کرد و افزود: هر دو کشور فرصت حضور بیشتر فعالان اقتصادی را فراهم آورده اند و شراکت راهبردی با نگاه به منافع مشترک در تعمیق روابط تاثیرگذار می شود.

به گزارش ایرنا، «جوکو ویدودو» رییس جمهوری اندونزی، به همراه هیاتی اقتصادی از دیروز به ایران سفر کرده است.

اندونزی بزرگ ترین مجمع الجزایر جهان است که در جنوب شرق آسیا قرار دارد.

نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۴٫۸ درصد بود و پیش بینی شده است این نرخ رشد در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب به ۵٫۱ و ۵٫۳ درصد افزایش یابد.

در هفت ماهه امسال، جمهوری اسلامی ایران ۷۳ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۲۰۵ دلار به اندونزی صادرات داشت و در همین زمان از این کشور ۸۲ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۱۳۶ دلار کالا وارد کرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches