اقتصاد تهران
شماره خبر : 227205
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
اقتصاد تهران

نوسازی ناوگان مسافری و باری در دستور کار سازمان راهداری قرار گرفت

اقتصادتهران: معاون وزیر راه و شهرسازی از مذاکره برای نوسازی ناوگان حمل‌و نقل مسافری و باری خبر داد و گفت: تصمیم داریم با سفارش سه‌هزار دستگاه اتوبوس جدید، معدل سن ناوگان اتوبوس در کشور به کمتر از ۱۲ سال کاهش یابد.

به گزارش ایرنا، «داریوش امانی» امروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری درباره آخرین وضعیت نوسازی در بخش مسافری و باری، افزود: نوسازی ناوگان مسافری و باری در دستور کار است.

رییس سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای با بیان اینکه با تنها شرکت تولیدکننده اتوبوس وارد مذاکره شده‌ایم، اظهار داشت: ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس داریم و اگر بخواهیم معدل سن ناوگان اتوبوس را پایین بیاوریم، نیازمند نوسازی سه‌هزار دستگاه اتوبوس هستیم تا معدل سنی ناوگان‌مان به زیر ۱۲ سال کاهش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بخش نوسازی ناوگان باری نیز در حال رایزنی با شرکت‌های سازنده هستیم، گفت: ۱۵۰ هزار دستگاه ناوگان باری فرسوده وجود دارد که مذاکره برای نوسازی در این بخش نیز در دستور کار است.

امانی درباره کاهش قیمت بلیت اتوبوس نیز تصریح کرد: در ایام کرونا افزایش چشمگیری در قیمت بلیت اتوبوس نداشتیم. ضمن اینکه زیان ناشی از شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های سفر ناوگان اتوبوسی در بخش خصوصی، ۳ هزار میلیارد تومان بود. همین حالا درآمد اتوبوس داران از دخل و خرج آنان کمتر است و برای همین نمی‌توانیم با حذف فاصله‌گذاری اجتماعی در سفرهای برون شهری، انتظار کاهش قیمت‌ها را داشته باشیم.

وی درباره سهم ناوگان عمومی در تصادفات جاده‌ای نیز به خبرنگاران گفت:۲۴۰ میلیون جابجائی مسافر در سال با استفاده از ناوگان عمومی داریم اما سهم ناوگان در تصادفات جاده‌ای کمتر از ۳ درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه آخرین وضعیت کامیون‌داران و واردات کامیون دست دوم اروپایی به کجا رسیده است، افزود: براساس آخرین آمار تاکنون ۶هزار و ۴۰۰ دستگاه کامیون وارداتی دست دوم اروپایی ثبت سفارش شده که از این تعداد حدود یک هزار و ۷۰۰ دستگاه کامیون ترخیص و حدود ۶۰۰ دستگاه کامیون شماره‌گذاری شدند.

امانی افزود: اکنون فرآیند ترخیص کامیون‌های وارداتی سرعت بیشتری نسبت به گذشته گرفته و براساس مصوبات،مقرر شده تا ۱۰ درصد نوسازی ناوگان باری از این طریق اتفاق بیفتد؛ همچنین با توجه به قراردادهایی که با تولید کنندگان داخلی منعقد کرده‌ایم بیش از ۶هزار دستگاه را نیز از این طریق نوسازی خواهیم کرد.

رییس سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای درباره میزان نقص فنی دوربین‌های ثبت تخلف در راه‌های برون شهری که به تازگی پلیس آن را ۴۹ درصد اعلام کرده است، افزود: یک هزار و ۷۰۰ دوربین ثبت تخلفات در راه‌های برون شهری نصب و فعال است که ۲۰ درصد آن به دلیل سرقت، تخریب یا نقص فنی قابل استفاده نیست که معمولا به طور مستمر درحال ارزیابی و رفع نقص هستیم.

امانی درباره بودجه نگهداری راه‌ها نیز گفت: ۲۲۱ هزار کیلومتر انواع راه در کشور اکنون درحال استفاده است که حداقل به طور سالیانه ۲۸ هزار میلیارد تومان هزینه نگهداری آن و ارایه سطح سرویس مطلوب به کاربران جاده می‌شود. این در حالی است که درآمد سازمان راهداری سالیانه ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد است که با احتساب بودجه‌ و اعتبار استانی که ۱۲ هزار میلیارد است، حدود ۱۶ هزار میلیارد برای نگهداری جاده‌ها در سال کسر بودجه داریم و به دنبال دستیابی به درآمدهای پایدار برای اداره راه‌ها هستیم.

مذاکره ایران و جمهوری آذربایجان برای تسهیل عبور کامیون‌های ترانزیتی

رییس سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای از سفر مدیرکل دفتر ترانزیت این سازمان به جمهوری آذربایجان برای رایزنی در خصوص تسهیل عبور کامیون‌های ایرانی از این کشور برای رسیدن به اوراسیا خبر داد و گفت: ساخت و بهره‌برداری از جاده جایگزین در خاک ارمنستان نیز در دستور کار است.

وی توضیح داد: کامیون‌های ایرانی برای رسیدن به اوراسیا ابتدا وارد جمهوری آذربایجان می‌شوند و با طی مسافتی از جمهوری آذربایجان خارج و به سمت ارمنستان می روند.

امانی با اشاره به جلسات مشترک با مسولان ارمنستان، گفت: مسائل دو طرف هم اکنون از سوی  وزارت خارجه پیگیری می شود و ما به دنبال راه جدیدی هستیم تا از جمهوری آذربایجان عبور نداشتیم باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت ارمنستان تصمیم دارد از ظرفیت شرکت‌های راهسازی ایران برای ساخت مسیر جدید استفاده کند.

به گفته رییس سازمان راهداری مسیر فعلی به دلیل خاکی بودن قابل استفاده نیست و حدود ۷۰ کیلومتر این مسیر راهسازی نیاز دارد.

وی به سفر ماه گذشته مدیرعامل شرکت ساخت به ارمنستان برای ساخت جاده جایگزین اشاره کرد و گفت: ما به دنبال مذاکره برای راه جایگزین هستیم.

امانی با ابراز بی اطلاعی از اینکه عملیات ساخت راه جایگزین آغاز شده است یا خیر، گفت: مذاکرات آن در حال انجام است و همزمان با جمهوی آذربایجان نیز در حال مذاکره هستیم.

به گزارارش ایرنا بررسی گزینه‌های جایگزین برای کامیون‌های ایرانی مطرح است و ایران یک مسیر زمینی با محوریت ارمنستان را دنبال می‌کند تا مشکلاتی که برای عبور کامیون‌های ایرانی از جمهوری آذربایجان به وجود آمده بود، سد راه صادرات و ترانزیت کشور نشود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رئیس اتاق مشترک ایران- ارمنستان اخیرا جزئیات بیشتری از مسیر جایگزین ایران را ارائه کرده است.