×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
خانه‌های مردم بغداد و بصره با گاز ایرانی گرم می‌شود

اقتصادتهران: مساله صادرات گاز ایران به کشورهای همسایه از مدت‌های پیش یکی از اقداماتی بوده که مدیران دست اندر‌کار کشور و به ویژه مسوولان گاز کشور همواره از آن به عنوان یکی از رویکردهای اساسی در مقوله صادرات یاد کرده‌اند. این در حالی است که صادرات گاز به کشورهای همسایه نیز همواره در اولویت قرار داشته به طوری که صادرات گاز ایران به پاکستان در راستای خط لوله صلح یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی بود که در سال جاری بدان پرداخته شد به طوری که اگرچه در این قرارداد صلح مشکلاتی به وجود آمد اما ایران همواره به قول‌های خود در راستای صادرات گاز پایبند بوده و هست. در مورد صادرات گاز ایران در خط لوله صلح نیز که مشتمل بر خط لوله صادراتی گاز ایران به هند و پاکستان است، طبق تفاهمنامه انجام شده، ایران متعهد می‌شود که تا مدت ۲۵ سال، گاز خود را با قیمت توافقی به هند و پاکستان بفروشد.

اما اینبار قضیه‌ای مشابه از نظر صادراتی اما متفاوت در اجرا پیش روی مسوولان شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت به طوری که دومین قرارداد صادرات گاز ایران به عراق با هدف تأمین سوخت نیروگاه بصره هفته گذشته با حضور وزیر نفت امضا شد به گونه‌ای که این قرارداد به مدت ۶ سال بین وزارت نفت ایران و وزارت انرژی عراق به امضا رسید که به موجب آن روزانه ۲۰ تا ۲۵ میلیون مترمکعب گاز به بصره صادر خواهد شد و براین اساس حجم صادرات گاز ایران با اجرایی شدن این قرارداد به ۴۵ تا ۶۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

عراق بزرگ‌ترین مشتری گازی

به بیان دیگر، با به امضا رسیدن این قرارداد، عراق هم اکنون به عنوان بزرگ‌ترین مشتری گاز ایران به شمار می‌رود و جمهوری اسلامی ایران براساس قراردادی که امضا کرد، روزانه ۴٠ تا ۶۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق (بغداد و بصره) صادر می کند.

در همین رابطه، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین امضای قرارداد صادرات گاز به بصره گفت: ارسال گاز به این منطقه تا یک سال و نیم آینده با اجرای خطوط لوله و تاسیسات جدید آغاز می‌شود.

وی با بیان این که، این قرارداد با ارسال روزانه هفت میلیون مترمکعب گاز در فاز نخست آغاز می شود، اعلام کرد: بر اساس قرارداد، روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز در فصول سرد و ٣۵ میلیون مترمکعب نیز در فصول گرم به منطقه بصره ارسال می شود.

معاون وزیر نفت با بیان این که تامین گاز منطقه بصره از طریق خط ششم سراسری و در پنج مرحله انجام می شود، یادآور شد: در ۶ ماه نخست اجرایی شدن قرارداد، روزانه هفت میلیون مترمکعب، ١٢ ماه پس از مرحله نخست، ١۴ تا ١٨ میلیون مترمکعب و در نهایت حجم صادرات گاز به مرز ٢٠ تا ٣۵ میلیون مترمکعب می رسد.

وی اظهار کرد: هم اکنون سرمایه گذار پروژه اجرای خط لوله انتخاب و مقدمات مطالعات طرح نیز انجام شده و در ماه های آینده اجرای خطوط و تاسیسات آغاز می شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: برای صادرات گاز به بصره، یک انشعاب ۴٨ اینچ از خط ششم سراسری در منطقه اهواز گرفته می شود و این خط در مسیر خرمشهر امتداد خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره قیمت گاز صادراتی به عراق گفت: قیمت قراردادهای صادرات گاز کاملا محرمانه بوده و مبتنی بر قیمت نفت و فرآورده های نفتی در منطقه مورد نظر است.

به گفته عراقی، صادرات گاز به عراق منجر به افزایش روابط تجاری دوطرف می‌شود.

صادرات ۴۰ میلیارد متر مکعب گاز به بصره

به بیان دیگر ایران در مدت ۶ سال، در مجموع ۴٠ میلیارد مترمکعب گاز برای تامین سوخت نیروگاه‌های منطقه بصره به کشور عراق صادر می‌کند.

این در حالی است که در صورتی که برنامه های توسعه ای این کشور منجر به افزایش تولید گاز نشود، احتمال تمدید این قرارداد و افزایش همکاری وجود دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches