×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۶ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
نفت ایران مشکل کاهش عرضه جهانی را مرتفع می‌کند؟

اقتصادتهران: با ورود جنگ روسیه با اوکراین به روز دهم، نگرانی های بین المللی از افزایش قیمت نفت رو به افزایش است. پیش بینی می شود بهای هر بشکه نفت که هم اکنون به بالای ۱۰۰ دلار رسیده، در صورت تداوم نا آرامی ها در کوتاه به ۱۳۰ دلار نیز افزایش پیدا کند. این در حالی است که با وجود این نگرانی به نظر می رسد بهای نفت افزایشی بیش از این داشته باشد.

به گزارش اقتصادتهران، البته این در حالی است که شرایط جنگ اگرچه به سود هیچکدام از طرفین نیست اما به رشد بهای نفت ایران کمک کرده است. البته ورود نفت ایران به بازارهای جهانی می‌تواند تا حد زیادی قیمت نفت را کنترل کند و این در راستای توافقی خواهد بود که نتیجه پایان مذاکرات برجام آن را مشخص خواهد کرد بدین معنا که در صورت توافق ایران با توجه به ذخایر نفتی که در اختیار دارد به سرعت می‌تواند حجم زیادی نفت را راهی بازار کند.

اگرچه عده ای بر این باورند که نفت ۱۵۰ دلاری، رشد اقتصادی جهان را متوقف خواهد کرد اما به نظر می رسد که اگر توافق نهایی ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا قطعیت پیدا کند، ایران توانایی صادرات ۵۰۰ بشکه در روز به اروپا را دارد و این بدان معناست که با رفع تحریم ها ظالمانه، قدرت ایران در فروش و صادرات نفت بسیار بالاتر از ظرفیت کنونی ادامه پیدا خواهد کرد.

آنچه که واضح و مبرهن است این که هم اکنون عرضه جهانی نفت با کاهش مواجه شده و باتوجه به التهاب موجود در بازار نفت به دلیل این کاهش عرضه و تاثیر حمله روسیه به اوکراین و در پی آن افزایش قیمت‌ها، اوضاع همه جانبه برای ورود ایران به این بازار مثبت است و پیش‌بینی شرایطی مطلوب برای ایران در بازار نفت وجود دارد.

این در حالی است که یکی از دلایل مهم تعجیل آمریکا برای توافق، بازشدن عرضه نفت ایران به بازار جهانی و مدیریت تنش در غرب آسیا برای کنترل قیمت نفت است.

لازم به ذکر است قیمت شاخص نفت خام برنت با ثبت رقم ۱۱۳ دلار به بالاترین قیمت از فوریه سال ۲۰۱۳ و قیمت شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا به  بالاترین قیمت در ۱۱ سال گذشته رسیده است.

این رشد قیمت پس از جدیدترین دور تحریم‌های آمریکا علیه بخش پالایش نفت روسیه اتفاق افتاد که نگرانی‌ها نسبت به تحریم شدن صادرات نفت و گاز روسیه در دور آتی تحریم‌ها را برانگیخت. تاکنون واشنگتن صادرات نفت و گاز روسیه را هدف نگرفته زیرا بایدن نگران تأثیر تحریم‌ها روی بازارهای جهانی نفت و قیمت‌های انرژی آمریکاست.

 مهرداد عسگری

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches