true
اقتصادتهران: مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی از پایان عملیات نصب و ایمنسازی پایههای سکوی فاز ۱۳ پارس جنوبی خبر داد که به دلیل برخورد کشتی تخریب شده بود.
به گزارش ایرنا، اول فروردین ماه سال ۱۳۹۴ یک نفتکش نروژی متعلق به یک شرکت سنگاپوری به جکت فاز ۱۳ (A) برخورد کرد که این جکت (پایه سکو) به صورت کامل منهدم و تجهیزات نصب شده روی چاه ها، در عمق ۵۰ متری دریا واژگون شد و چاه در وضع انفجار قرار گرفت.
پس از عملیات کارشناسان ایرانی، تجهیزات صدمه دیده خارج و عملیات کشتن چاه (ایمن و غیرفعال کردن چاه) انجام شد.
پس از بررسیهای صورت گرفته، مشخص شد این حادثه غیرعمدی بود و بر این اساس، شرکت بیمه کننده، پرداخت هزینه را تقبل کرد.
بیمه کننده این نفتکش نروژی یک شرکت بیمه گر انگلیسی است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته قرار شد این شرکت خسارت ۱۸۰ میلیون تا ۲۵۰ میلیون دلاری را پرداخت کند.
در نهایت، پس از گذشت بیش از ۲ سال، پایه های سکو (جکت) دوباره ساخته و در محل این فاز نصب شده است.
به گزارش سه شنبه تارنمای وزارت نفت، مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی اعلام کرد: با تکمیل چاههای یادشده، این موقعیت در خردادماه سال آینده آماده بهرهبرداری می شود.
«پیام معتمد» یادآوری کرد: به دلیل سهلانگاری کاپیتان شناور سنگاپوری، آسیب جدی به تاسیسات و چاههای جکت سرچاهی طرح توسعه فاز ۱۳ وارد آمد و همه طرح از این حادثه متاثر شد؛ به گونه ای که تعمیر آن با مشکل و خطرهای احتمالی ایمنی و زیستمحیطی فراوانی همراه بود.
معتمد ادامه داد: پس از ارزیابی ریسکهای مربوط و تشکیل کمیته بحران، به سرعت هماهنگیهای لازم با سازمانها و مراجع مختلف بینالمللی به منظور جبران خسارات وارده به تاسیسات فراساحلی دریایی طرح آغاز شد.
این مسوول ادامه داد: همزمان در یک عملیات منحصربهفرد و پیچیده دریایی، با تلاش غواصان اشباع در عمق ۵۶ متری از سطح دریا، چاه زنده شماره پنج این موقعیت مهار شد.
وی اعلام کرد: عملیات آواربرداری بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ تن جکت سرچاهی آسیبدیده و پاکسازی و ایمنسازی چاهها در محل اتصال با نظارت دقیق و مستمر نمایندگان طرح انجام شد. همزمان نیز عملیات مهندسی، خرید و ساخت جکت سرچاهی جدید برای نصب در همان موقعیت دریایی به دلیل استفاده، دسترسی و حفظ ۱۱ حلقه چاه حفر شده پیشین با جدیت آغاز شد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=97223
false
true