×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
میلیون‌ها دلار خسارت اردن از بحران سعودی علیه قطر

اقتصادتهران: صادرکنندگان اردنی گفتند که بحران دیپلماتیک میان کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و قطر از ۵ ژوئن (۱۵خرداد) تاکنون میلیون‌ها دلار به بخش صادرات اردن خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، صادرکنندگان روز چهارشنبه گفتند: صادرات زمینی اردن به قطر از زمان آغاز تحریم قطر کاملا متوقف شده است به طوری که موجب بازگشت فوری ۴۰ کامیون از مرز قطر- عربستان به اردن شد.

بیشتر صادرات اردن به قطر محصولات کشاورزی است که شامل ۱۱ درصد کل صادرات اردن اعم از میوه و سبزیجات به قطر می شود.

یک منبع دولتی که خواست نامش فاش نشود به آناتولی گفت که بخش صادرات اردن بیشترین خسارت را به دلیل بحران قطر وعربستان متحمل شده است.

عمرابو وشاح رئیس جمعیت صادرکنندگان اردن گفت: صادر کنندگان دو راه پیش رو دارند اول ویژه کالاهای دارای وزن زیاد مانند ابزار آلات و تجهیزات است که از طریق بارگیری دریایی از بندرعقبه درجنوب اردن به بندر صلاله عمان و از آن به بندر حمد در قطر با هزینه ای تقریبا دو برابر به علاوه طولانی شدن زمان لازم برای بارگیری است.

وی افزود: راه حل دوم بارگیری کالاهای کم وزن است که از طریق هوایی انجام می گیرد که هزینه آن کمتر از حمل و نقل دریایی نیست ودرصورت تداوم بحران، راهی جز این دو راه وجود ندارد.

خلیل الحاج توفیق رئیس اتحادیه بازرگانان مواد غذایی اردن گفت: چندین کارخانه موادغذایی با طرف های قطری قرارداد دارند و برخی از این صنایع قراردادهای خود را به دلیل تاخیر در ارسال تولیدات آنها به قطر وگرفتن پول آن به ویژه در بخش رستوران ها از دست داده اند.

وی افزود: بخش کشاورزی نیز خسارت زیادی داده است به طوری که صادرات آن به بازار قطر از ۵۰۰ تن در روز به ۱۵۰ تن کاهش یافته که آن هم به صورت هوایی و با هزینه بسیار بیشتر از حمل و نقل زمینی به قطر ارسال می شود.

براساس گزارش اداره آمار اردن،میزان صادرات ملی به قطر در سه ماهه اول سال جاری ۴۰٫۵ میلیون دینار معادل ۵۷٫۱ میلیون دلار درمقایسه با ۳۱ میلیون دینار معادل ۴۳٫۷ میلیون دلار درمدت مشابه سال گذشته است.

اما درخصوص ارزش واردات اردن از قطر در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر ۸٫۶ میلیون دینار معادل ۱۲٫۱ میلیون دلار درمقایسه با ۳۸٫۷ میلیون دینار معادل ۵۴٫۶ میلیون دلار درمدت مشابه سال گذشته است.

محمد داوود رئیس اتحادیه کامیون داران اردنی گفت که خسارت های این بخش از زمان بسته شدن مرز زمینی عربستان وقطر متجاوز از ۶ میلیون دینار معادل ۸٫۵ میلیون دلار بر اثر توقف کامل کار نزدیک به ۵۰۰ کامیون در خطر قطر است.

داوود افزود: همچنین راننده ها خسارت زیادی به دلیل نداشتن روادید متحمل شده اند به طوری که مجبورهستند هزینه بسیار بالایی برای کار در خط زمینی عربستان به قطر بپردازند.

کامیون‌هایی که در خط قطر کار می‌کنند شامل کامیون های یخچال دار مخصوص حمل ونقل سبزیجات ومیوه، کامیون‌های حمل دام وکامیون‌های حمل خودروهای کوچک است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches