×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
منشور حقوق شهروندی سندی پیشرو است

اقتصادتهران: عضو هیات مدیره انجمن حقوق اساسی ایران گفت: منشور حقوق شهروندی در شناسایی حقوق و آزادی های جدید مبتنی بر نیاز جامعه، سندی پیشرو است.

به گزارش ایرنا، بیژن عباسی روز چهارشنبه در میزگرد ‘منشور حقوق شهروندی از نگاه حقوقدانان’ که با همکاری انجمن حقوق اساسی ایران در ایرنا برگزار شد، افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران در فصل سوم قانون اساسی «حقوق ملت» را ذکر کرده است و در قوانین عادی نیز برای رعایت حقوق شهروندی از جمله به قوانین مربوط به مطبوعات و فعالیت احزاب پرداخته است.

وی ادامه داد: در سطح جهانی نیز ایران اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را پذیرفته است و عضو کنوانسیون‌های خاص مانند کنوانسیون حقوق کودک و حقوق معلولان هست.

عباسی اضافه کرد: در این منشور مقررات در زمینه آزادی‌ها و حقوق شهروندی هم وجود دارد و آیین نامه تشکل های مردم نهاد و آیین نامه تضمین امنیت در اجتماعات و راهپیمایی ها از این قبیل است.

وی گفت: منشور حقوق شهروندی همه مواردی که در قانون اساسی، قوانین عادی، مقررات و آیین نامه ها به صورت پراکنده وجود دارد را به صورت یکجا جمع آوری کرده و این موضوع سهولت دسترسی به آزادی ها و حقوق شهروندی برای مردم، حقوقدانان و نهادها و دستگاههای متولی را راحت تر می کند و این موضوع مزیت بزرگی است.

وی به مزایای منشور حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: منشور حقوق شهروندی به صورت جزئی حقوق و آزادی‌ها را تبیین و تفصیل کرده است و از این جهت که شفافیت بیشتری در مصادیق حقوق شهروندی وجود دارد بسیار ارزشمند است.

وی اضافه کرد: فرهنگ سازی حقوق بشر و حقوق شهروندی و شکل گیری گفتمان حقوق شهروندی میان دستگاه های اجرایی و مردم، گام موثری است و از زمان رونمایی منشور حقوق شهروندی تاکنون ادبیات آگاه سازی در زمینه شناخت حقوق شهروندی ایجاد شده است و افکار عمومی گرایش به حقوق شهروندی پیدا کرده‌اند و به مواد مختلف منشور استناد می کنند که این مهم نقطه عطفی برای تحقق حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

منشور حقوق شهروندی ۲۹ آذرماه امسال با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری در تهران رونمایی شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches