×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مناطق مرزی در شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی ۴۶ درصد محروم ترند

اقتصادتهران: رئیس سازمان مدارس غیردولتی گفت: در شاخص اقتصادی، ضریب محرومیت مناطق مرزی با غیرمرزی دو درصد تفاوت دارد اما در شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی حدود ۴۶ درصد مناطق مرزی محرومترند.

به گزارش مهر، مجتبی زینی وند  در برنامه تلویزیونی پرسشگر که شامگاه گذشته با موضوع  «چالش های آموزش و پرورش در مناطق مرزی» روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با اشاره به شورای سیاست گذاری و هماهنگی مناطق مرزی گفت: در جلسه ۵۷۷ شورای امنیت ملی و در زمانی که طرح جامع امنیت پایدار مناطق مرزی را تصویب کردند یک کار ویژه مرزی را زیر نظر شورای مرزی نیز به تصویب رسید.

وی ادامه داد: در ماده ۵۵ همین طرح جامع امنیت پایدار که مربوط به مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و آموزشی است، تکالیف را برای آموزش و پرورش مشخص کرده است. این مصوبه مربوط به ماده۲۰۳ برنامه پنجم توسعه است. در ماده ۶۷ نیز به تشکیل شورای سیاست گذاری و هماهنگی آموزش و پرورش مناطق مرزی اشاره شده است و سازمان مدارس غیردولتی به عنوان متولی این شورا تعیین می شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین وظیفه این شورا، تدوین یک استراتژی هماهنگ در رابطه با همه نهادها، دستگاه‌ها، وزارتخانه ها و سازمان ها در سطح ملی و ادارات در سطح استان هاست، اظهار کرد: این شورا در زمینه مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و تدوین سیاست ها، راهبردها و برنامه های موثر و مرتبط برای تقویت شاخص های توسعه ای مناطق و برنامه ریزی برای ارتقای برنامه های آموزش و پرورش و ایجاد یک راهکار تعاملی برای استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها در خصوص مسائل مرتبط با آموزش و پرورش را دنبال می کند.

زینی وند ادامه داد: همانند همین تشکیلات را در استان‌ها تحت عنوان کارگروه تخصصی ذیل شورای آموزش و پرورش استان ها داریم. مسئولیت شوراها بر عهده استانداران و مسئولیت کارگروه تخصصی مناطق مرزی بر عهده مدیران کل آموزش و پرورش استان ها است. آنها موظف هستند مشکلات را رصد و بررسی کرده، راهکار ارائه دهند و مصوبه بگیرند تا به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شود که برای آنها لازم الاجرا است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی عدم بهره گیری آموزش و پرورش از هیچ کدام از بازارچه های مرزی و امکانات آن اظهار کرد: نه فقط از این بازارچه‌ها استفاده نمی‌کند بلکه تصور کنید در منطقه ای چون ایلام (که حدود ۱۱ درصد ذخایر گاز و چهار درصد ذخایر نفتی کشور متعلق به آن است و قطب سوم پتروشیمی کشورمحسوب می‌شود و روزانه در مخازن چشمه شیرین و دهلران ۱۸۵ هزار بشکه نفت صادر می شود) بیشترین مشکلات را به لحاظ فضای آموزشی را مناطق داریم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش افزود: در  شاخص اقتصادی، ضریب محرومیت مناطق مرزی با غیرمرزی دو درصد تفاوت دارد. در شاخص های تفریحی و ورزشی استان های مرزی چهار درصد محرومتر از استان های غیرمرزی اند و در شاخص های اجتماعی و فرهنگی، آمار تفاوت بسیار بالا است و شاید بیان آن هم برای ما سخت باشد و حدود ۴۶ درصد نسبت به استان های غیرمرزی محرومترند.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش نه فقط از ظرفیت بازارچه های مرزی استفاده نمی کنیم بلکه در استان های مرزی در شاخص های آموزشی فرهنگی و اجتماعی دچار محرومیت هستیم.

وی ادامه داد: یکی از عمده ترین شاخص های فرهنگی بحث سواد و بهره مندی و داشتن یک آموزش و پرورش با کیفیت و اثرگذاری آموزشی و تاثیر عمیقی است که شاخص آموزشی و فرهنگی بر سایر شاخص های فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و در یک کلام در فرایند توسعه کشور دارد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از دلایل کمتر توسعه یافتگی آموزش و پرورش در مناطق کمتر توسعه یافته مرزی همین عدم توجه به شاخص های فرهنگی و اجتماعی است اظهار کرد: دستگاه‌هایی که مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشد و به آموزش و پرورش کمک کنند، پای کار نیامدند.

زینی وند ادامه داد: آموزش و پرورش از حیث نرم افزاری و مدیریتی به لحاظ آموزشی مشکلی ندارد اما از حیث توان مالی و سخت افزاری با مشکل مواجه است و باید سایر دستگاه‌ها متناسب با مسئولیتی که دارند به آموزش و پرورش کمک کنند.

وی با اشاره به معلمانی که در منطقه صفر مرزی و صعب العبور تدریس می کنند گفت: برخی از این معلمان حتی تا پنج ماه هم ممکن است خانه و خانواده خود را نبینند چنین معلمانی باید مورد توجه همه دستگاه‌های مربوط قرار بگیرد. نظام آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد اجتماعی مبنا و بنیاد توسعه کشور است و اگر قرار است کشوری توسعه یابد اول باید به سراغ آموزش و پرورش آن رفت.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: هرچه به آموزش و پرورش بیشتر توجه شود قطعا مناطق توسعه یافته تری خواهیم داشت.

زینی وند درباره فعالیت‌های اولویت دار در مناطق مرزی گفت: با کمبود جدی فضاهای آموزشی در مناطق مرزی به ویژه مناطقی که در هشت سال دفاع مقدس زیرساخت های لازم را از دست دادند روبرو هستیم. کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی و کمبود نیروی انسانی نیز وجود دارد و ما چند سال گذشته از طریق خرید خدمات آموزشی و سرباز معلم توانستیم بخشی از تامین نیرو را انجام دهیم اما با مشکل جدی مواجه هستیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches