×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
منابع پاسخگوی پرداخت یارانه امسال نیست

اقتصادتهران: نخستین یارانه نقدی امسال در حالی به زودی به حساب یارانه‌بگیران واریز خواهد شد که با ادامه روند موجود منابع ۳۹ هزار میلیاردی برای توزیع نقدی پاسخگوی هزینه حدود ۳۵ هزار میلیاردی پرداخت یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در هر ماه نخواهد بود.

در حالی تبصره (۲۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۴ برای ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها لازم الاجراست که امسال با وجود تغییر منابع قابل توزیع و کاهش نسبت به سال گذشته هنوز تغییر محسوسی در تعداد یارانه‌بگیران ایجاد نشده است.

منابع لازم برای توزیع نقدی و غیرنقدی در قانون بودجه امسال با کاهش ۳۰۰۰ میلیارد تومانی نسبت به رقم ۴۲ هزار میلیاردی لایحه پیشنهادی دولت همراه است رقم کاهش یافته‌ای که باید برای تراز شدن درآمد و هزینه موجود، دولت حدود پنج میلیون یارانه‌بگیر را از بین حدود ۷۶ میلیون موجود حذف کند.

این در حالی است که با وجود اعلام رسمی نوبخت – رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی – مبنی بر آغاز حذف یارانه‌بگیران ثروتمند و اخبار ضد و نقیضی که از وزارت کار برای حذف پردرآمدها به گوش می رسد، تاکنون رقم یا تعداد دقیقی از منابع صرفه‌جویی شده از حذف یارانه‌بگیران منتشر نشده است.

با این وجود به طور یقین مهمترین مساله در مورد هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری موضوع حذف ثروتمندان آن هم با بررسی‌های دقیق کارشناسی و بدون خطا خواهد بود؛ موضوعی که با اینکه تنها مختص امسال نیست کسری حداقل ۳۰۰۰ میلیاردی که در نتیجه یارانه‌ دادن به ۷۶ میلیون نفر در هر ماه در سال جاری حاصل می‌شود آن را با سال های گذشته متمایز کرده است. براین اساس مجلس در تبصره بودجه امسال دولت را موظف کرده تا نسبت به حذف یارانه خانوارهای پر درآمد به تشخیص خود و براساس شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد اقدام کند.

از سوی دیگر موظف شدن دولت به فراهم کردن امکان ثبت‌نام کلیه کسانی را که موفق به ثبت‌نام در طرح دریافت یارانه نقدی (اواخر فروردین سال گذشته) نشده‌اند و پرداخت یارانه نقدی از ماه بعد از ثبت‌نام، عاملی است که به طور طبیعی بر تعداد یارانه‌بگیران اضافه خواهد کرد.

تولید هم منتظر است

اما بی تردید دغدغه دیگر در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری بازهم به مانند گذشته سهم تولیدی است که هرساله در تبصره بودجه قرار می گیرد ولی اجرایی نمی شود. موضوعی که در سال قبل انتقادات پی در‌ پی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عدم دریافت یارانه تولید و واکنش های سازمان مدیریت مبنی بر پرداخت یارانه سود تسهیلات به بنگاه های معرفی شده تولیدی را به همراه داشت.

براین اساس در بودجه سال جاری حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی پیش بینی شده که به همراه رقمی از بودجه عمومی به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد که از این رقم حدود ۵۲۰۰ میلیارد تومان برای اختصاص به بخش های تولیدی، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی و جلوگیری از آلودگی محیط‌ زیست تعیین شده است.

همچنین حدود ۴۸۰۰ میلیارد تومان برای بهداشت و درمان و ماده قانونی مرتبط با این موضوع و تا ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای تأمین بخشی از یارانه سود تسهیلات تأمین مسکن حمایتی زوج های جوان، اقشار آسیب‌پذیر، روستاییان و عشایر، ساماندهی مسکن در بافت های فرسوده، سکونتگاه های حاشیه شهرها و مسکن مهر اختصاص یافته است.

در این تبصره تاکید شده تا ۴۰۰۰ میلیارد تومان از مجموع منابع هدفمندی برای کمک به برنامه‌های اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه ها اختصاص خواهد یافت.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches