true
اقتصادتهران: با وجود آن که اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفتهاند امسال به جای برپایی نمایشگاه ضیافت، فروش فوقالعاده را بین مغازهداران برپا کنند، اما ظاهراً شهرداری اقدام به برپایی نمایشگاههای کوچکی برای فروش کالاهای مورد نیاز ماه مبارک کرده است.
طی چند سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف برای تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در آستانه ماه مبارک رمضان اقدام به برگزاری نمایشگاههای ضیافت در پایتخت و شهرهای مختلف میکردند.
اما امسال برای نخستین بار این دو سازمان تصمیم گرفتند تا نمایشگاه ضیافت برپا نشود. علی فاضلی رئیس اتاق اصناف ایران به خبرنگار فارس گفته بود: از آنجایی که کالا به وفور در بازار یافت میشود و نمایشگاه ضیافت آنطور که مد نظر ما است در مکان مناسب و با کیفیت مطلوب امکان برپایی ندارد، تصمیم گرفتیم تا به جای این طرح فروش فوقالعاده را بین صنف مورد نظر در بازه زمانی مشخص برپا کنیم.
دو هفته پس از طرح این موضوع محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: در سال ۹۳ و در ادامه آن در سال جدید بنکداران مواد غذایی با رکود و کم رونقی مواجه بودهاند و آن طور که باید و شاید از مشتری خبری نیست.
وی ادامه داد: امیدواریم تا در ماه مبارک رمضان مردم مانند هر سال میل بیشتری برای خرید داشته باشند و از اصناف و سازمان توسعه تجارت خواستیم تا به جای برپایی نمایشگاه ضیافت این امر را بر عهده خود اصناف با طرح فروش فوقالعاده واگذار کند.
آقاطاهر گفت: در این طرح کالاهای اساسی از جمله روغن، برنج، حبوبات با تخفیفهای ۵ تا ۱۵ درصدی ارائه میشود، اما متاسفانه به دلیل آنکه فعالان این صنف باز هم نسبت به برپایی نمایشگاه خوشبین نیستند، استقبال چندانی از این طرح نکردهاند.
وی از ورود شهرداری برای برپایی نمایشگاههای ضیافت یا شبیه به آن خبر داد و گفت: علیرغم همکاری اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت متوجه شدهایم که شهرداری در مکانهای مختلف اقدام به برپایی نمایشگاههای کالاهای اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان نموده است.
حال سوال اینجاست که آیا تنظیم بازار و فروش کالاهای اساسی جزو وظایف شهرداری محسوب میشود و آیا این کار موازیکاری با متولیان امر نیست؟ پاسخ این سوال را مجدد از علی فاضلی رئیس اتاق اصناف جویا شدیم.
فاضلی در مورد برپایی نمایشگاههای موازی در آستانه ماه مبارک گفت: برگزاری هرگونه نمایشگاهی باید با مجوز اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران باشد و هر نهادی بدون داشتن چنین مجوزی که اقدام به برپایی نمایشگاه کند مرتکب تخلف میشود.
آخرین تحولات بازار میوه
در خبر دیگری، رئیس اتحادیه میوه و سبزی از کاهش قیمت خیار، هندوانه، هویج و هلو در بازار خبر داد و گفت: قیمت هندوانه در ماه مبارک رمضان به کمتر از ۱۰۰۰ تومان خواهد رسید.
سید حسین مهاجران در گفتگو با مهر با اشاره به کاهش قیمت هندوانه و خیار در بازار، اظهارداشت: قیمت خیار با کاهش ۲۵ درصدی به ۱۵۰۰ تومان و قیمت هندوانه با کاهش ۱۵ درصدی به ۱۳۰۰ تومان رسیده، همچنین قیمت هویج با کاهش ۱۰۰۰ تومانی به ۳۸۰۰ تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه قیمت هندوانه در ماه مبارک رمضان به کمتر از ۱۰۰۰ تومان خواهد رسید، گفت: در حال حاضر قیمت طالبی بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان و قیمت ملون از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان است، ضمن اینکه در روزهای آتی قیمت طالبی کاهش پیدا میکند و به ۱۵۰۰ تومان و پایینتر از این نرخ میرسد.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی، میانگین قیمت هرکیلوگرم سبزی خوردن را ۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت سبزی خوردن در مغازههای خرده فروشی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است. مهاجران، قیمت هر کیلوگرم گوجهفرنگی را از ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت پیاز نیز بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ تومان است.
وی همچنین از کاهش اندک قیمت هلو در بازار خبر داد و گفت: قیمت این میوه بین ۳۰۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است، ضمن اینکه زرد آلو بین ۴۰۰۰ تا ۱۲ هزار تومان به مشتریان عرضه میشود.
مهاجران با اشاره به اینکه قیمت سیب گلاب بین ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است، اضافه کرد: سیب لبنانی زرد ۵۵۰۰ تومان و موز ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ تومان به مشتری عرضه میشوند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=22660
false
true