true
تهران اكونومي: وزیر راه و شهرسازی از افزایش 21 رام قطار در مسیر مشهد برای ایام عزاداری خبر داد و گفت: ایرلانهایی که افزایش سرمایه ندهند، تعلیق میشوند.
عباس آخوندی در جمع خبرنگاران با اشاره به افزایش 21 رام قطار در هفته جاری در مسیرهای تهران ـ مشهد، گفت: برای روزهای عزاداری 13 رام قطار در مسیر تهران ـ مشهد، 2 رام قطار در مسیر زنجان ـ مشهد، 2 رام مراغه ـ مشهد و 2 رام تبریز ـ مشهد افزایش مییابد. همچنین 10 رام قطار حومهای از شهرهای عطار و نیشابور برای مشهد در نظر گرفته شده است.
وی افزود: علاوه بر قطارهای قبلی که برای ایام اربعین در نظر گرفته شده بود، یک رام قطار دیگر به مسیر تهران ـ قم اضافه شده است که بر این اساس 18 هزار و 650 صندلی روزانه از 27 آذر تا پنجم دی ماه برای ایام عزاداری اختصاص یافته است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص ارتقای کیفیت خدماتدهی ایرلاینها، افزود: صنعت هوانوردی از قاعده اقتصادی جدا نیست و اینکه بگوییم بدون افزایش قیمت، کیفیت را افزایش بدهند، صحیح نیست.
آخوندی افزود: همانطور که دیدیم، متنوعسازی منجر به این شد تا در ساعتهای پیک تردد، قیمتها افزایش و در غیر از آن، نرخ بلیت کاهش یابد که این میتواند فرودگاهها و ایرلاینها را برای برنامهریزی کند.
وی با اشاره به اینکه ایرلاینهایی که افزایش سرمایه نداشته باشند، پروانه بهرهبرداری آنها تعلیق میشود، بیان کرد: در ایام اربعین شرایط بسیار پیکی برای تقاضا ایجاد شده بود زیرا در یک لحظه چند ده برابر تقاضا افزایش یافت بنابراین وجود برخی از مشکلات طبیعی است.
دستور وزیر برای جلوگیری از تاخیر و کنسلی پروازها
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به تمهیدات صنعت هوایی برای جلوگیری از تاخیر و کنسلی پروازها در زمستان، گفت: شرکتهای هواپیمایی باید یک نفر پاسخگو را در فرودگاهها داشته باشند.
محمد علی ایلخانی در مراسم رونمایی از دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکتهای هواپیمایی، اظهار داشت: این دستورالعمل جدید فرصت خوبی برای شرکتها فراهم می کند تا راجع به هزینه های فرودگاهی در طرح توجیه اقتصادی خود بررسی و توجه بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در 15 سال گذشته سعی کردیم ضرر شرکتهای فرودگاهی را از محل درآمدهای فراپروازی تامین کنیم، گفت: اما در حال حاضر باید درآمدهای فراپروازی را هم خرج تجهیزات فرودگاهی کنیم، زیرا با توجه به افزایش پروازهای بین الملل، سیستمهای کنونی ما توانایی پذیرش بیش از این رقم را ندارند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه روز گذشته 1700 پرواز داخلی و بین المللی پردازش شد، گفت: پس از مذاکرات با گروه 1+5 اقبال عمومی برخی شرکتهای سازنده اروپایی نسبت به تجهیز فضای کشور ایجاد شده است .
ایلخانی افزود: فرودگاهها باید خودگردان عمل کنند که عمده درآمد آنها 90 درصد مربوط به عوارض نشست و برخاست هواپیما و عوارض مسافری و 10 درصد درآمدها غیر از هوانوردی است.
وی با اشاره به اینکه هزینه شرکتهای هواپیمایی 4 درصد برای نشست و برخاست است، افزود: در اکثر فرودگاههای کشور این عوارض را تا 60 درصد تخفیف میدهیم اما درخواست دارم که شرکتهای جدید التاسیس این هزینه را به موقع بپردازند.
ایلخانی، مهمترین موضوع را تمرکز خدمات فرودگاهی در مجموعه فرودگاههای کشور دانست و گفت: شرکتهای هواپیمایی جدید باید خدمات فرودگاهی را خریداری کنند و همچنین باید بازنگری در بخش کترینگ هواپیماهای خود داشته باشند، زیرا الان کترینگ از داخل شهر به فرودگاهها آورده میشود که مغایر با توصیههای بین المللی است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت فرودگاهها 80 میلیون نفر مسافر است که امسال 43 میلیون مسافر را پذیرش کردیم، بیان کرد: پیش بینی میکنیم تا پایان سالجاری میزان ظرفیت به 48 میلیون نفر مسافر برسد. این در حالی است که در فرودگاه مهرآباد، فرودگاه امام خمینی (ره) و مشهد مقدس ظرفیت اشباع شده داریم.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور به فراخوان توسعه ترمینال بین المللی مشهد اشاره کرد و گفت: این ترمینال بین المللی به مساحت 40 هزار متر مربع ایجاد میشود.
وی با اشاره به اینکه شرکتهای هواپیمایی باید یک نفر را در فرودگاهها برای پاسخگویی به مسافران در مواقع تاخیر بگذارند، افزود: وزیر دستور وحدت رویه عملیات شرکتهای هواپیمایی را صادر کرده است تا از تاخیر و کنسلی پروازها جلوگیری شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=15090
false
true