×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مسکن، کالایی که این روزها خریداری ندارد

اقتصادتهران: اگر چه هنوز زود است، از واکنش بازار مسکن به تمدید مذاکرات صحبت کرد، اما موضوعی که کارشناسان و مشاوران املاک به آن اذعان می‌کنند، این است که بازار مسکن باز هم در انتظار فرو رفت و خریدار چندانی برای مسکن پیدا نمی‌شود.

پس از تمدید ۷ ماهه مهلت مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای موسوم به ۱+۵ گمانه زنی مختلف در وضعیت آینده اقتصاد به ویژه در بازار مسکن ایجاد شده است.

کارشناسان و مشاوران املاک معتقدند، این تمدید مذاکرات باعث می شود که بازار مسکن باز هم تا مدت ۷ ماه در انتظار فرو برود. البته آنان معتقدند که هر نتیجه دیگری مثل توافق جامع و یا شکست در مذاکرات وین، قطعا بر روند فعلی بازار مسکن می توانست تغییر به وجود بیاورد.

برخی از مشاوران املاک نیز معتقد هستند که ماهها بود که بازار مسکن منتظر مشخص شدن وضعیت مذاکرات هسته‌ای بود، اما با تمدید مذاکرات تا ۷ ماه آینده باعث شد تا بازار مسکن همچنان به وضعیت رکودی خود ادامه دهد.

البته برخی کارشناسان نیز هرگونه تاثیر ناشی از تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران بر بازار مسکن را منتفی اعلام کرده و می‌گویند: تمدید مذاکرات هسته‌ای و امیدواری‌هایی که برای به نتیجه رسیدن توافق‌ ایران با گروه ۱+۵ وجود دارد، امسال نمی‌تواند اثر محسوسی در راستای افزایش قیمت مسکن داشته باشد.

هر چند حتی اگر این مذاکرات تمدید هم نمی شد، با توجه به وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی بازار مسکن تا پایان سال، روند معاملات به گونه‌ای است که به هیچ وجه پیش‌بینی افزایش قیمت را تا پایان سال ۹۳ نمی توان متصور بود.

این تمدید مذاکرات را باید به نوعی خبر خوش برای متقاضیانی که می خواهند با بالا بردن قدرت خرید خود صاحب مسکن شوند، دانست.

چرا که تمدید مذاکرات هسته‌ای عملا تاثیر منفی و جهشی قیمتی و خروج بازار مسکن را از حالت رکود طی ماه‌های آتی در پی نخواهد داشت.

پس چون دولت تقریبا برنامه ها و حرکت های اقتصادی خود را مبتنی بر مذاکرات قرار داده است، می توان گفت که هرگونه تغییر در شرایط کنونی بازار مسکن بعید است. پس تا حدودی با قاطعیت می‌توان گفت که تغییر خاصی تا تابستان سال آینده در بازار مسکن رخ نخواهد داد.

بیت الله ستاریان عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این زمینه معتقد است که برای بررسی بیشتر واکنش بازار مسکن باید دید واکنش دولت به تمدید مذاکرات چگونه است.

وی ادامه داد: دولت تقریبا تمام حرکت‌ها و برنامه‌های اقتصادی را مبتنی بر این مذاکرات قرار داده است و اتفاقا بودجه را نیز بر نتیجه مذاکرات دیده است، پس اگر اقتصاد کشور از رکود خارج شد، مطمئن باشید که بازار مسکن نیز از آن تبعیت خواهد کرد.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد، اگر دولت منتظر بماند تا در ۷ ماه آینده ببیند که موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ به کجا می رسد، مطمئن باشید که بازار مسکن نیز منتظر خواهد ماند و هیچ اتفاقی مبنی بر خروج بازار مسکن از رکود را شاهد نخواهیم بود.

ستاریان با اشاره به اینکه به هر حال انتظار بازار مسکن و انتظار اقتصاد کشور برای توافق جامع نمی‌تواند مثمرثمر باشد، تاکید کرد: متاسفانه وقتی تمدید مذاکرات رخ داد، هم خریدار و هم فروشنده مسکن به طور خودکار به یک انتظار ناخواسته کشیده می‌شوند و چون مسکن یک کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود، نه خریدار و نه فروشنده تمایلی به ورود به بازار مسکن از خود نشان نمی دهد.

ستاریان تاکید کرد: بازار مسکن در حال حاضر یک بازار کاملا در تردید است و هیچ کسی هم دوست ندارد، در بازاری که تردید و انتظار وجود دارد، ورود کند پس همین روال ادامه یافته و رکود بر بخش مسکن بیش از پیش گسترش می یابد.

ایرج رهبر عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن تهران نیز در باره واکنش بازار مسکن به تمدید مذاکرات هسته‌ای گفت: بخش مسکن وابستگی چندانی به خارج از کشور ندارد، اما به هر حال از لحاظ روانی بازار مسکن همانند سایر بازارها منتظر توافق نهایی مذاکرات هسته ای بود.

وی ادامه داد: قطعا اگر شاهد رشد اقتصادی باشیم، چون بخش مسکن موتور محرک اقتصادی است، این بخش نیز به تبعیت از اقتصاد می‌تواند با رونق اقتصادی رونق مناسبی بگیرد.

رهبر تاکید کرد: با تمدید مذاکرات هسته‌ای قرار نیست که اتفاق خاصی در بازار مسکن و ساخت و ساز رخ دهد، اما اگر رونق اقتصادی در کشور حاکم شود باید شاهد ورود تولیدکننده‌ها به عرصه ساخت و ساز باشیم.

وی ادامه داد: به هر حال انگیزه برای تولیدکننده‌ها بسیار مهم است، چرا که اگر انگیزه اقتصادی برای تولیدکننده وجود نداشته باشد، به هیچ وجه نمی توان به حضور تولیدکننده در عرصه ساخت و ساز امیدوار بود.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches