×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مسئولان اقتصادی برنده مناقشه عرضه خودرو در بورس علیه مافیای خودرو

اقتصادتهران: در حالی که مافیای خودرو فشار حداکثری برای جلوگیری از تداوم عرضه خودرو در بورس را طی یکی دو هفته اخیر وارد کرده بود اما استقبال مردم از عرضه‌های بورس کالا و نیز افت قیمت خودرو که دلیل اصلی این استقبال مردمی بود، موجب گردید که علیرغم نامه چهارشنبه گذشته مدیرعامل ایران خودرو مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس، اما امروز نه تنها این عرضه متوقف نگردید بلکه با افزایش عرضه دنا پلاس نیز مواجه شد.

به گزارش اقتصادتهران، در حالی که تا پیش از این قرار بود ۵ هزار خودرو در بورس عرضه شود اما به دنبال افزایش تقاضا برای این خودرو، ایران خودرو ۵ هزار دستگاه افزایش عرضه داد و امروز (یکشنبه ۲۵ دی ماه) ۱۰ هزار دستگاه خودرو دنا پلاس دستی نیز در بورس عرضه خواهد شد که شاید یکی از دلایل آن تاکید وزیر اقتصاد مبنی بر تداوم عرضه خودرو در بورس بود که در پاسخ به نامه مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و در خصوص تعیین تکلیف ادامه پذیرش و عرضه خودروهای جدید در بورس کالا، اعلام کرد: سیاست وزارت امور اقتصادی و دارایی حمایت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت است.

در این نامه وی دستور داده بود که با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال گذشته ادامه یابد.

بنابر این به نظر می‌رسد قدرت مافیای خودرو روز به روز در حال کمرنگ شدن است به گونه‌ای که عزم جدی از مسئولان وزارت اقتصاد و نیز عدم مخالفت وزارت صمت برای عرضه خودرو در بورس حاکی از همین امر دارد. فراهم کردن شرایط عرضه توسط بورس کالا نیز برای پذیرش این امر نیز نشان از آمادگی برای تعداد بیش‌تری عرضه طی ماه‌های آینده دارد.

در تشریح مزایای عرضه خودرو علاوه بر اظهار نظرهای متفاوتی که در این چند وقت اخیر منتشر شده شاید بتوان به همین مطلب بسنده و اکتفاه کرد که به گفته مسئولان وزارت اقتصاد، عرضه ۳۶ هزار خودرو در بورس کالا تا بحال، رانت ۱۱ هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت‌گذاری دستوری را از بین برده است که این خود نشان از قطع دست دلالان از سودهای بادآورده‌ای است که قرار بود به واسطه عدم عرضه خودرو در بورس، به جیب آنان سرازیر شود.

به بیان دیگر تاکنون تنها سه هزار و ۶٠٠ دستگاه انواع خودرو در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است و رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفته است؛ در حالیکه این تعداد خودرو درصد بسیار کمی از کل تولید خودرو در کشور است که نسبت آن به کل تولید رانت بیش از ۱۰۰ همت را در این بازار نشان می‌دهد.

به نظر می‌رسد تداوم جدیت در عرضه خودرو در بورس کالا، علاوه بر افزایش رضایت مردمی و مشتریان از قیمت‌های نزدیک به کارخانه، موجی از شفافیت در عرضه خودرو را نشان می‌دهد که متولیان و دست اندرکاران اقتصادی تا کنون به این باور رسیده‌اند که می‌توان به جنگ مافیا رفت و پیروز هم شد.

گفتنی است، در جلسه مورخ ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ شورای عالی بورس با موافقت وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد عرضه خودرو در بورس کالا صورت پذیرد که این فرایند به صورت گام به گام در حال تکامل است و از ماه گذشته تاکنون با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان مبنی بر افزایش عرضه، روند رو به رشد آن ادامه دارد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches