اقتصادتهران: معاون اول رئیس جمهوری در جلسه کمیسیون ایمنی راههای کشور با تاکید براینکه مسأله ایمنی خودرو با هیچ چیز قابل معاوضه نیست، تاکید کرد: باید افزایش ایمنی خودروها خط قرمز وزارت صمت و خودروسازان داخلی باشد.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جلسه کمیسیون ایمنی راههای کشور عصر چهارشنبه به ریاست اسحاق جهانگیری برگزار شد.
جهانگیری ضمن قدردانی از تمامی دست اندرکاران موضوع ایمنی راه های درون شهری و برون شهری، به آمار کاهش تلفات جاده ای به ۱۵ هزار نفردر سال ۹۹ اشاره و تأکید کرد: خوشبختانه با وجود گستردگی و بزرگی ایران و نیاز به جابجایی افراد در مسیر های طولانی ، تلاش های کمیسیون ایمنی راه های کشور و همکاری دولت باعث شده است تا در بررسی شاخص های ارزیابی کاهش تلفات جاده ای که توسط سازمان جهانی بهداشت، انجام می شود، وضعیت کشور نسبت به دهه گذشته بهتر شود.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: برای مردم و مسئولان آمار تلفات جادهای حتی اگر یک نفر هم باشد، بالا و دردناک است و باید با همت جدی مسئولان و کمیسیون ایمنی جادهای، آمار تلفات جادهای به حداقل ممکن برسد.
جهانگیری با اشاره به اینکه میزان خسارتهای مادی تلفات جادهای سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی کشور را از بین می برد، بر فرهنگ سازی در جامعه بویژه نسل جوان تأکید کرد و گفت: نباید از خسارت های معنوی تصادفات و تلفات جاده ای برای خانواده های ایرانی و کشور غافل شد. این اتفاق می تواند مشکلات عدیده ای را برای یک خانواده تا چندین سال به همراه داشته باشد.
معاون اول رئیس جمهوری بر ضرورت فرهنگ سازی از طریق رسانهها و دستگاه ها بویژه رسانه ملی و وزارت آموزش و پرورش به منظور ارتقای فرهنگ رانندگی ایمن را یادآور شد و از صدا و سیما خواست تا در این زمینه همانند گذشته به فعالیت های تبلیغی و آموزشی ادامه دهد.
جهانگیری همچنین با اشاره به از رده خارج شدن برخی خودروها نظیر پراید از خط تولید، ادامه داد: با وجود محدودیت ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان داخلی کار بزرگی در زمینه افزایش ایمنی خودرو ها در عین حفظ توان تولید قطعه سازان انجام دادند.
معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: مسأله ایمنی خودرو با هیچ چیز قابل معاوضه نیست و باید افزایش ایمنی خودروها خط قرمز وزارت صمت و خودروسازان داخلی باشد.
جهانگیری با اشاره به تصمیمات دولت در زمینه نوسازی ناوگان عمومی و خارج کردن خودروهای فرسوده از حمل و نقل درون شهری و برون شهری خاطرنشان کرد: به دلیل تحریم های ظالمانه و عدم تخصیص به موقع ارز، این تصمیم دولت به خوبی پیش نرفت. در حالی که طبق برنامه باید ۵۰ هزار خودروی عمومی فرسوده از جاده های کشور خارج می شد و باید بعد از رفع تحریم ها نوسازی ناوگان ها در دستور کار قرار گیرد.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: باید یکی از اهرم های نظارتی کمیسیون ایمنی راه های کشور بر عملکرد وزارت صمت و دستگاه های ذیربط این مهم باشد که برای ناوگان حمل و نقل کشور یک عمر کاری و استاندارد تعیین شود و بر مسئله عمر و کیفیت خودروهای ترددی در جاده های درون شهری و برون شهری محدودیت هایی اعمال گردد.
جهانگیری با اشاره به کاهش نقاط پرخطر جاده ای که با تلاش های وزارت راه و شهرسازی اتفاق افتاده است، افزود: باید استانداران مکلف شوند که با کمک وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی نقاط حادثه خیز در جهت ایمن کردن و کاهش این نقاط، تمام تلاش خود را به کار گیرند.
معاون اول رئیس جمهوری با قدردانی از تلاش های سازمان اورژانس کشور و همچنین سازمان امداد و نجات در زمینه کاهش فوتی های ناشی از تصادفات و امدادرسانی به حادثه دیدگان ادامه داد: علاوه بر این اقدامات سازمان اورژانس کشور اقدام بسیار مهم و بزرگی در افزایش تعداد بالگردهای امدادی داشته است که انجام چنین اقداماتی در یک دوره کوتاه مدت و با وجود محدودیت های بودجه ای قابل تقدیر است.
جهانگیری ضمن قدردانی از تلاش های پلیس راهور ناجا برای کاهش تصادفات و نظارت بر وضعیت جاده های کشور ادامه داد: مردم همواره به دلیل حضور اطمینان بخش پلیس در جاده های کشور احترام ویژه ای برای این زحمت کشان قائل هستند.