×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true

اقتصادتهران: گویا مشکلات صنعت خودرو تمام شدنی نیست. از بحث بر انحصاری بودن یا نبودن خودرو گرفته تا مشکلاتی که برای خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل وجود دارد. در دو سه سال اخیر، مساله بهای خودروهای داخلی و چگونگی تعیین قیمت از عمده مسائلی بوده که هم مشتریان و هم خودروسازان به نوعی از آن آزرده خاطر شده‌اند.

در حالی مشتریان داخلی در صدد استفاده از خودروهای تولید داخل هستند که مشکلات عدیده‌ای برای خرید خودرو بر سر راه آنان قرار گرفته است.مشکلاتی که به نمایندگی‌های پس از فروش مربوط است و سوال‌ها و معضلاتی که در مراجعه به این مراکز بی پاسخ می‌ماند! بدون شک اگر هر مشتری ایرانی توان این را داشته باشد که خودرویی باب میل خود خریداری کند با پرداخت هزینه‌ای بیش‌تر سراغ خودروهای خارجی می‌رود اما جالب اینجاست که با انحصاری که خودروسازان داخلی برای محصولات خود به وجود آورده‌اند، خودروهای خارجی به دو برابر قیمت واقعی آن‌ها وارد کشور شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و جالب تر آن که عنوان می‌شود در این شرایط بازار خودرو انحصاری نیست!!!

مگر یک ایرانی چه انتظاری از خودروساز داخلی دارد؟ اینکه خودروی خود را به موقع تحویل گرفته و در مراجعه به نمایندگی‌های پس از فروش در صورت بروز ایراد فنی بتواند با خیالی آسوده نسبت به تعمیر خودروی خود اقدام کند. مگر در تمام دنیا، مشتریان پس از فروش محصول به امان خدا رها می‌شوند؟ کشورهای پیشرفته که صنعت خودروی آن‌ها از رشد برخوردار شده به خدمات پس از فروش خود بهای بیش‌تری می‌دهند زیرا اعتقاد دارند که هر مشتری خوب، خود یک تبلیغ برای کالا و محصول آن‌ها به شمار می‌رود که البته هزینه تبلیغ هم برایش لازم نیست پرداخت شود.

فقط کافی است به برخی نمایندگی‌های پس از فروش خودرو مراجعه کرده باشید. از خرید خودروی داخلی پشیمان می‌شوید. یا کسی پاسخگو نیست و یا با جواب‌های نامربوط و سربالا مواجه می‌شوید.

این در حالی است که مقوله قیمت خودرو به مبحثی پیچیده در این صنعت تبدیل شده و تاکنون با وجود آن که انحصاری بودن خودرو محرز است اما مشخص نشده که این بازار انحصاری است یا خیر!

رییس سابق شورای رقابت بر انحصاری بودن خودرو با ارائه مستنداتی تاکید داشت و حتی نمایندگان مجلس نیز با هرگونه افزایش قیمت خودرو که بر مشتری فشار وارد کند مخالف بودند. حال که بحث افزایش تولید خودرو مطرح است و هزینه‌های ثابت بر تعداد تولیدات سرشکن می‌شود به طور حتم قیمت خودرو نه تنها نباید افزایش یابد بلکه باید با کاهش نیز مواجه شود. این در حالی است که معلوم نیست خودروسازان با چه دلایلی بر افزایش قیمت خودرو اصرار دارند! از سوی دیگر بسیاری از مردم بر این باورند که تا جایی که امکان دارد از خودروهای تولید داخل استفاده کنند اما سوالشان از مسوولان خودروساز این است که اگر خودرو گران می‌شود چرا همزمان با آن، کیفیت خودروها افزایش نمی‌یابد؟

بنابراین در چنین حالتی خودروی دست دوم خارجی به خودروی صفر کیلومتر داخلی ترجیح داده می‌شود. پس چه خوب می‌شود اگر کمی خودروسازانی که در اندیشه افزایش قیمت خودرو هستند به مقوله مشتری‌مداری اهمیت بیش‌تری بدهند.

هم اکنون بازار خودرو از با وجود گرمای تابستان سرد است و بازار خودروهای دست دوم نیز با کاهش تعداد خرید و فروش مواجه شده است.

بنابراین خودروسازان و در راس آن وزارت صنعت در ابتدا باید بپذیرد که بازار خودرو انحصاری است تا در وهله دوم با افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل به اهداف مورد نظر برسد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches