×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
مذاکره با ۱۸ شرکت خارجی در حوزه نفت

 

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران از مذاکره با ١۵ شرکت اروپایی و ٣ شرکت آسیایی برای حضور در ۴۰ بلوک اکتشافی جدید ایران خبر داد.

هرمز قلاوند از مذاکره با ١٨ شرکت خارجی برای حضور در ۴۰ بلوک اکتشافی جدید ایران خبر داد گفت: از ٩۶ بلوک اکتشافی که در ١٠تا ١٢ سال گذشته کشف شده ١١ بلوک تعیین تکلیف شده است و همکاری شرکت ملی نفت ایران با یک دانشگاه و یک شرکت اروپایی در بلوک زاگرس در حال نهایی شدن است.

وی افزود: این بلوکها براساس قراردادهای جدید نفت (IPC) واگذار خواهد شد که در این قراردادها اکتشاف، توسعه و تولید به صورت همزمان دیده شده است.

قلاوند با اشاره به این‌که نسل جدید قراردادهای نفتی جذابیت برای سرمایه گذاری را افزایش می‌دهد،تصریح کرد:در کنفرانس لندن که به منظور رونمایی از قرارداد جدید نفتی برگزار می‌شود ۱۵ بلوک را برای سرمایه گذاری معرفی می‌کنیم.

ویژگی‌های نسل جدید قراردادهای نفتی در حوزه اکتشاف

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که در قراردادهای جدید مالکیت مخزن با شرکت ملی نفت خواهد بود، اضافه کرد:بین المللی بودن،قابلیت اجرای قرارداد برای پروژه های بالادستی،واگذاری بهره برداری،بازگشت هزینه های سرمایه گذاری طی پنج تا هفت سال از جمله ویژگی های نسل جدید قراردادهای نفتی یا IPC است.

قلاوند در ادامه با اشاره به این که در مدل قراردادهای گذشته در برخی موارد حتی آمبولانس نیز از چین وارد می شد، تاکید کرد:در قراردادهای جدید بر لزوم استفاده از شرکت های ایرانی تاکید شده است.

سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری طی ۱۲ سال

وی با اشاره به این که در یکسال گذشته حدود یک هزار و ١٢٠ کیلومتر مربع لرزه نگاری انجام شده است، تصریح کرد: عملیات اکتشاف در بلوکهای ذهاب و سپهر در حال انجام است و مناقصه بلوک تندیس برگزار شده و امکان سنجی بلوک دشت مینو نیز درحال انجام است .

به گفته قلاوند در این دوره زمانی، ۴٣ نقشه زمین شناسی نیز تهیه شده است.

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که همه مخازن بزرگ در کشور کشف شده اند، گفت:اکنون کشف مخازن اقماری در کشور دنبال می‌شود.

قلاوند با بیان این‌که طی ۱۰۰ سال گذشته چهار هزار و ٣۶۵ افق در کشور شناسایی شد،اظهار کرد: از این تعداد ٨٣٠ افق حفاری شده و ٢ هزار و ۵٣٩ افق حفاری نشده که فاقد اولویت هستند و ٩٩۵ افق نیز در اولویت حفاری قرار دارند.

وی با بیان این که طی ١٢ سال گذشته یک میلیارد و ۴٠ میلیون دلار سرمایه گذاری در بخش اکتشاف در قالب قراردادها بیع متقابل انجام شد، تصریح کرد:در این مدت ١۵ بلوک اکتشافی تعیین شده بود که از این تعداد کار ١١ بلوک انجام شد اما سه بلوک به دلیل اعمال تحریمها نیمه کاره رها شده که امور اکتشاف شرکت نفت عملیات یکی از این بلوکها را برعهده گرفته است.

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این که در ٧٠ سال آینده تنها سه کشور ایران، عربستان و عراق بر مبنای کشفهایی که انجام شده نفت در اختیار خواهند داشت، تصریح کرد: همچنین در ٨٠ سال آینده تنها ایران و روسیه گاز خواهند داشت و فرضیاتی وجود دارد مبنی بر این که ایران تا ۲۰۰ سال آینده گاز خواهد داشت.

ضریب موفقیت اکتشاف در ایران ۷۰ درصد است

مدیر امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اعلام اینکه هم اکنون ضریب موفقیت عملیات اکتشاف نفت و گاز در ایران ٧٠ درصد است تصریح کرد: این رقم در سالهای آینده کاهش خواهد یافت به طوری که ممکن است به ۵٠ تا ۶٠ درصد هم برسد.

قلاوند همچنین به بودجه اکتشاف در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته بودجه این مدیریت در بخش ارزی ١١٠ میلیون دلار و در بخش ریالی معادل ١۵٠ میلیارد تومان بوده است.

مدیراکتشاف شرکت ملی نفت ایران به تشکیل شورای عالی اکتشاف با حضور مدیران با تجربه در یکسال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: در این شورا اولویتهای حفاری تعیین و سیاستگذاری در بخش اکتشاف مشخص می شود که بر این اساس امسال کوهدشت، لرستان و … در اولویت است.

ذخایر غیر متعارف، شو نیستند

وی همچنین به مطالعه برای اکتشاف منابع غیرمتعارف نفت و گاز اشاره و خاطرنشان کرد: منابع غیر متعارف واقعیتی است که باید مطالعات آن انجام شود چرا که تا سال ٢٠٢٠ تولید نفت در آمریکا، کانادا و مکزیک از ١٧ میلیون بشکه به ٢٧ میلیون بشکه در روز می رسد و در آن سال برداشت از این منابع اقتصادی می شود، بنابراین این منابع باید مطالعه شود تا بتوان در صورت اقتصادی شدن آن به سرعت از آن برداشت کرد.

قلاوند به برخی انتقادات درباره مطالعه شیلهای نفتی و این که برخی این امر را شو بازار عنوان می کنند اشاره و اضافه کرد: ذخایر غیر متعارف شو بازار نیستند و با توجه به این که سایر کشورها اقداماتی را در این زمینه انجام داده اند مطالعه درباره این منابع ضرورت دارد.

به گفته او طرح قالیکوه لرستان با پیشرفت ٧٠ درصدی،طرح ذخایر غیرمتعارف گازی در لرستان با پیشرفت ١٠ درصد و همچنین هیدراتهای گازی در دریای عمان با پیشرفت ۹۰ درصدی سه پروژه در زمینه منابع غیر متعارف در داخل کشور است.

وی، ذخایر غیرمتعارف ایران را بسیار گسترده دانست و اضافه کرد: در طول ناحیه زاگرس که حدود ١٢٠٠ تا ١۴٠٠ کیلومتر است ذخایر غیرمتعارف وجود دارد.

قلاوند با اشاره به این که با کشف میادین بزرگ در سال اول برنامه پنجم توسعه اهداف اکتشاف در این برنامه در همان سال نخست محقق شد، گفت: برای سال‌های باقیمانده برنامه پنجم برنامه را به وزیر نفت و مدیر عام شرکت ملی نفت ارائه داده ایم.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران درباره اکتشاف در بلوک گرمسار در کویر مرکزی نیز تصریح کرد: اکتشاف در کویر انجام نشد و مسائل محیط زیست آن نیز به دلیل تحریم رفع نشده، زیرا شرکت پیمانکار به دلیل تحریم حاضر نشد این مهم را انجام دهد.

آمار اکتشاف به زنگنه ارائه شد

قلاوند درباره اعلام اکتشافات جدید گفت:آمار مربوط به اکتشافات جدید در اختیار وزیر نفت قرار گرفته است و در صورت صلاحدید آمار مورد نظر به اطلاع عموم خواهد رسید، اما قابل گفتن است هم اکنون ۶ دکل خشکی و یک دکل دریایی در مناطق مرزی کشور فعال هستند.

چینی ها به اکتشاف راه نیافتند

وی درباره حضور شرکتهای چینی در حوزه اکتشاف نفت و گاز خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکتهای چینی به بخش اکتشاف راه نیافته اند، اگر چه در بخش تولید و توسعه حضور دارند، البته در صورت استفاده از شرکتهای چینی قطعا فیلتراسیون ما دو چندان خواهد بود و از شرکتهایی استفاده خواهیم کرد که عملکردی با کیفیت داشته باشند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches