×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
مذاکرات وین طلا را به پایین‌ترین قیمت در دو سال گذشته کشاند

اقتصادتهران: نوسان قیمت طلا از ابتدای سال جاری به گونه‌ای بوده است که در برهه‌ای با افزایش و در برخی زمان‌ها با کاهش خارج از عرف طبیعی خود همراه بوده است.

این تغییرات به گونه‌ای بود که هیچ وقت نمی‌شد پیش بینی دقیقی از قیمت آن داشت، در حالی که همگان می‌دانند که نوسان طلا در ایران تابعی از نرخ جهانی و در واقع نوسان در بهای جهانی آن است و به همین دلیل، نمی‌توان درباره قیمت طلا به اظهار نظر قاطع و بلندمدتی انجام داد. البته شکل‌گیری جریان‌ها و وقایع سیاسی همواره بر قیمت جهانی طلا تاثیر گذار بوده و این بار نیز قیمت طلا در ایران تحت تاثیر مذاکرات هسته‌ای که آن هم تحت الشعاع مذاکرات وین است با کاهش مواجه شده است.

آنچه محرز است این که توافق هسته‌ای یک گام به تحقق باقی مانده و قیمت هر اونس طلا در بازار طلای جهانی اینبار در پایین‌ترین میزان ممکن در دو سال گذشته قرار گرفته است که امید می‌رود با توافق کامل هسته‌ای، ثبات قابل توجهی در بهای جهانی طلا و به تبع آن در بازار طلای ایران اتفاق افتد.

از سوی دیگر اتفاق خوشایندی که هفته گذشته صورت گرفت ورود محموله ۱۳ تنی طلای بلوکه شده ایران به کشور بود که در چند مرحله وارد شد و این یکی از بهترین رویدادهایی است که به تبع برداشته شدن تحریم‌ها و در نتیجه تفاهم وین انجام گرفت.

در واقع موضوع رفع تحریم‌ها و دسترسی بدون مانع به منابع پولی، ارزی و طلای جمهوری اسلامی در خارج از کشور، یکی از اهداف اصلی تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جریان مذاکرات جاری است. در عین حال که پیش تر نیز ایران و گروه ۱+۵ برای آزادسازی ۱۱٫۹ میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بلوکه شده کشورمان به توافق رسیده بودند.

یکی از مهمترین تحریم‌هایی که ایران با آن در سال‌های اخیر روبرو بوده است تحریم ورود طلا به ایران بود. این در حالی است که هفته گذشته ورود ۱۳ تن طلا به کشور پیرو مذاکرات وین تایید شد.

به بیان دیگر، در حاشیه مذاکرات وین با تلاش بانک مرکزی و دستگاه دیپلماسی، مشکل انتقال بخشی از دارایی‌های طلای ایران به داخل کشور رفع شد و بخشی از سرمایه طلای کشور که به دلیل تحریم‌ها امکان انتقال به داخل ایران را نداشت، با موفقیت تحویل خزانه بانک مرکزی شده است.

در همین زمینه، رییس کل بانک مرکزی در این باره توضیح داد که معادل ۱۳ تن طلا که قبلا خریداری شده و در آفریقای جنوبی به صورت امانی طی دو سال گذشته نگهداری می‌شد و به دلیل شرایط تحریم و برخی کارشکنی‌ها امکان انتقال به ایران را نداشت، بر اساس پیگیری‌های انجام شده در مذاکرات جاری در وین رفع مشکل شده و طی هفته گذشته در قالب سه محموله که آخرین آن به میزان چهار تن بود، وارد کشور شده است.

بنابراین به طور حتم با توافق هسته‌ای، بازار طلا اعم از بازار داخلی و جهانی با گشایش مواجه خواهد شد و در آینده‌ای نزدیک شاهد ورود سرمایه‌های دیگری از سرمایه‌های بلوکه شده ایران به کشور خواهیم بود.

اما با توجه به کاهش قیمت طلا در اواخر هفته گذشته، رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت سکه در بازار داخلی با توجه به کاهش قیمت جهانی طلا و کاهش قیمت ارز، به کمتر از ۹۰۰ هزار تومان رسید که این اتفاقی بی‌نظیر در دو سال اخیر بود.

محمد کشتی‌آرای به ایسنا، اظهار کرد: در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در اوایل هفته حدود ۱۱۷۵ دلار بود که اواخر هفته به ۱۱۶۴ دلار کاهش یافت؛ یعنی به طور میانگین در هفته‌ای که گذشت هر اونس طلا حدود ۱۱ دلار کاهش قیمت داشت.

وی ادامه داد: کاهش قیمت ارز این روزها تحت تاثیر مذاکرات بوده و با توجه به این موضوع به کمتر از ۳۳۰۰ تومان کاهش یافت؛ به دنبال آن نیز قیمت طلا و سکه کاهش یافت.

کشتی‌آرای همچنین اظهار کرد: هفته گذشته دوباره قیمت طلا تحت تاثیر مسائل اتحادیه اروپا و یونان قرار گرفت و با توجه به نتیجه توافقات صورت گرفته از سوی اتحادیه اروپا در رابطه با یونان، به پایین‌ترین سطح خود در چهار هفته اخیر رسید.

رییس اتحادیه طلا و جواهر در عین حال بیان کرد: شاخص خاص دیگری که بتواند روی قیمت طلا تاثیر داشته باشد در هفته گذشته شاهد نبودیم.

بنابراین به نظر می‌رسد با توافق کامل هسته‌ای که طی روزهای آینده اتفاق خواهد افتاد وضعیت بازارهای در کشور اعم از بازار بورس، طلا و دلار سر و سامان خواهد گرفت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches