اقتصادتهران: رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران گفت: بخشنامه های خلق الساعه صمت و گمرک سبب شده تا بسیاری از کامیون های بین المللی در مرزهای ورودی متوقف شوند.
به گزارش اقتصادتهران، جواد سمساریلر در گفت وگو با مهر درباره مشکلات رانندگان کامیونهای برون مرزی اظهار کرد: اساس کار رانندگان فعال در برون مرزی، کنوانسیون تیر (TIR) است که ایران نیز در این کنوانسیون عضویت دارد؛ بر اساس کنوانسیون تیر، وقتی باری از خارج کشور و از طریق مرزهای زمینی وارد میشود، تا زمانی که از گمرک ترخیص نشده، هنوز شامل «واردات به کشور» نشده است.
وی افزود: بنابراین رانندگان کامیونهای حامل کالاهای وارداتی، میتوانند بدون باز کردن پلمب کامیون، به گمرکات اجرایی در همه استانها وارد شده و مراحل ترخیص کالا از گمرکات اجرایی ۲۷ گانه انجام شود و تا قبل از انجام تشریفات ترخیص، عنوان «واردات به کشور» به محمولههای پلمب شده در گمرکات اطلاق نمیشود.
تفسیر گمرک از یک مصوبه دولت
رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی کالا ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ هیئت دولت مصوب کرد که ورود هر گونه کالا به کشور بدون ثبت صفارش ممنوع است. گمرک هم این مصوبه را گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است. اما تفسیر گمرک از این مصوبه دولت این است که صرف ورود کالا به مرزهای خاکی، عنوان «واردات» به خود میگیرد؛ بنابراین باید همه محمولههایی که وارد کشور میشوند، ثبت سفارش داشته باشند تا بتوانند به گمرکات اجرایی استانهای غیر مرزی منتقل شوند.
سمساریلر یادآور شد: درخواست ما از گمرک این است که تفسیر یاد شده را تغییر دهند و تا قبل از تحویل محموله به گمرکات اجرایی، مشمول مصوبه ثبت سفارش نشود.
به گفته این فعال صنعت حمل و نقل بین المللی جادهای کالا، کامیونهایی که بارگیری از اروپا یا سایر کشورها داشته و با بارنامه دارای مقصد مثلاً استان کرمان وارد مرز بازرگان میشوند، در صورتی که ثبت سفارش همراه نداشته باشند، اجازه حمل کالا به مقصد استانهای غیر مرزی را نداشته و راننده یا صاحب بار باید محموله را در محوطه گمرک بازرگان که هیچ گونه امکاناتی برای حفاظت از کالا نداشته و انبار ندارد، تخلیه کند تا بتواند ثبت سفارش اخذ کند.
وی تصریح کرد: بیش از ۴ سال است که مکاتبات و جلسات متعددی با مسئولان وزارت صمت، وزارت راه و شهر سازی، اتاق بازرگانی، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و… و. از جانب انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایران انجام شده، اما متأسفانه تا کنون جهت اصلاح این مصوبه و رفع این مشکل اقدامی انجام نشده است.