×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
لبخند رضایت هنرجویانم برایم بهترین سرمایه است

مهرداد عسگری: شاید بسیاری از جوانان در آرزوی یافتن شغلی متناسب با علاقه و تخصص خود باشند اما نمی دانند از کجا باید شروع کرده و چگونه برای کسب مهارت حرفه ای خود آموزش ببینند. حرفه طلا و جواهر یکی از مشاغلی است که کار کردن در آن علاوه بر که شخص باید علاقه و انگیزه لازم داشته باشند، مستلزم داشتن مهارت حرفه ای و دانش کافی است که البته فقدان مراکز تربیت افراد برای ورود به صنعت طلا و جواهرسازی نیز احساس می شود.

آموزشگاه فخرآریا تنها آموزشگاه تخصصی در زمینه آموزش مهارت های لازم برای علاقه مندان این صنعت است که از ۴ سال پیش تاکنون اقدامات مفیدی برای هنرجویان انجام داده است. افرادی که بعضاً ناامید از یافتن شغل مورد نظر خود در این دوره های ۴ ماهه با هزینه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان شرکت کردند اکنون برای خود نام و آوازه ای پیدا کرده و کسب و کار پر رونقی رقم زده اند.

با یداله جواهری، موسس آموزشگاه فخرآریا درباره این دوره های آموزش طلا و جواهرسازی به گفت و گو نشستیم. از وی که در سن ۶۸ سالگی همچنان با شور و توان وصف ناپذیری به امر آموزش مشغول است وقتی پرسیدم چه عاملی باعث این انگیزه در شما شده است؟ می گوید: “وقتی شور و نشاط و لبخند را در سیمای هنرجویانم می بینم که نشان از رضایت مندی آن ها از کار است بسیار خوشحال شده و خدا را شاکرم که این توفیق را به من داده تا بتوانم جوانان بیش تری را در مسیر علاقه مندی شان قرار دهم.”

متن ذیل ماحصل یک گفت و گوی دو ساعته با یدا… جواهری در یک فضای صمیمی است که با هم می خوانیم.

در ابتدا در خصوص انگیزه راه اندازی این کلاس ها کمی توضیح دهید.

از ۵۰ سال پیش تاکنون بسیاری از مشتریان می پرسند: ” چطور می شود در صنعت طلا و جواهرسازی آموزش دید و وارد شد؟” اصولاً در شغل مغازه داری در این صنف نمی توان به هرکسی اعتماد کرد و استفاده از اشخاص مختلف بسیار دشوار است. یکی از دغدغه های بنده ساماندهی فعالیت افرادی است که قصد ورود به این حرفه را دارند و روش آن از طریق آموزش به آن هاست تا بتوانند از راه اصولی به این حرفه وارد شوند. به همین دلیل ۴ سال پیش به این فکر افتادم تا با راه اندازی کلاس های آموزشی، جوانان علاقه مند را در مسیر صحیح قرار دهم. به همین منظور آموزش لازم برای کسب و کار حرفه ای اعم از طلاسازی، جواهرسازی، فروشندگی، برخورد با مشتری و موارد دیگر در این کلاس های آموزش داده می شود.

راه اندازی این کلاس ها تا چه حد ضروری بود که به دغدغه شما تبدیل شد؟

یک فقر فرهنگی در این صنف وجود داشت به طوری که با وجود داشتن یک تاریخچه ۷ هزار ساله، بزرگان این صنعت تنها آلوده کار مشتری داری شده و فرصتی برای انتقال تجربیات خود به آیندگان قرار نداند. به همین دلیل تصمین گرفتم تا در سن ۶۴ سالگی، مغازه را تعطیل کرده و دو ملک خود را وقف آموزش به جوانان علاقه مند کنم. اگرچه درآمد آموزشگاه یک صدم کار مغازه داری هم نیست اما زمانی که رضایت و تشکر را در چهره هنرجویانم می بینم برایم بسیار ارزشمند است.

کمی در مورد کیفیت کلاس ها توضیح دهید.

علاقه مندان با این صنعت با هزینه ای که می پردازند به مدت ۴ ماه در یکی ازشیفت های صبح یا عصر آموزش های لازم را می بینند. در طول این مدت با توجه به ویژگی هایی که دارند استعدادیابی شده و پس از اتمام دوره های آموزش می توانند با راهنمایی ها و مشاوره های اینجانب در مسیری که مناسب آن آموزش دیده اند به فعالیت بپردازند.

تا کنون چه تعداد افراد آموزش دیده اند و فرآیند آموزش چگونه است؟

در ابتدا با هنرجویان پیش از شرکت در کلاس ها، مصاحبه حضوری انجام می گیرد تا استعدادیابی شوند. از آنجا که شاخه های زیادی در این صنف وجود دارد، هنرجویان پس از استعدادیابی در مدت ۴ ماه دوره آموزشی، روانکاوی کاملی شده تا در شاخه ای که در آن تبحر پیدا می کنند هدایت و مشغول به کار شوند.

در واقع پرورش استعدادها با هر میزان سرمایه و انجام فعالیت در خانه ( اگر از توان مالی کم تری برخوردارند) از مهم ترین اهداف برگزاری این کلاس های آموزشی است که هنرجویان بتوانند با سرمایه های اندک خود و آموزه هایی که در این کلاس ها فرا گرفته اند بتوانند درآمدزایی بالایی برای خود ایجاد کنند.

آیا پس از طی دوران آموزشی برنامه ای برای آن ها به منظور جذب در بازار کار ترتیب داده اید؟

بله. تا بحال که صدها هنرجو تربیت شده اند بیش تر بر جنبه آموزش تاکید داشتم اما برنامه هایی نیز برای هنرجویان تدارک دیده ام که پس از کسب مهارت ها رها نشده تا بهره برداری مناسبی از این کلاس ها داشته باشند. در واقع آموزش صحیح و درست و سپس بهره برداری از آموزشی که دیده اند اصلی ترین هدف تعلیم هنرجویان است.

شما به جز این دوره های آموزشی برنامه های دیگری هم برای اعتلای این صنعت انجام داده اید؟

یک کتاب با نام ” تکنیک طلا و جواهرسازی” منتشر کرده ام که در آن تمام تکنیک های مربوط به این صنف را بازگو کرده ام. این کتاب به قدری جامع و کامل و به زبانی ساده به رشته تحریر درآمده که پس از دوبار چاپ تاکنون افراد بسیار زیادی تماس گرفته و ضمن تشکر درخواست تالیف تعداد بیش تری کتاب را کرده اند.

در انتها اگر صحبتی باقی مانده بفرمایید.

در مدتی که هنرجویانم در این کلاس ها شرکت می کنند با آن ها رابطه پدر و فرزندی برقرار می کنم. به آن ها می گویم که به چه دردی می خورند و با چه سرمایه چه فعالیتی را می توانند شروع کنند. هنرجویان در این کلاس ها برنج و مس و نقره کار می کنند و قادرند تا پس از اتمام دوره های آموزشی در یکی از شاخه های طلا و جواهر فعالیت ببینند و همین که لبخند رضایت بر لبان آن ها نقش می بندد خستگی چندین سال کار و فعالیت از من دور می شود.

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches