×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
قوانین بانکداری به ترمیم نیاز دارد

اقتصادتهران: مدیرعامل بانک پارسیان با بیان آن که قوانین موجود در نظام بانکداری در کشور کهنه و به سال های گذشته مربوط است، گفت: برای رونق بیش تر در سیستم بانکی این قوانین و مقررات باید ترمیم یابد.

کوروش پرویزیان در نشستی با خبرنگاران افزود: بسیاری از قوانینی که دولت چه در زمینه ی بانکداری و چه در زمینه ی بخش خصوصی تصویب کرده، مربوط به سال ها قبل است و نیاز به ترمیم و نوسازی دارد. از جمله قوانین پولی بانکی، قوانین اداره امور بانک ها که توسط شورای انقلاب تصویب شد و  نیز قانون بانکداری بدون ربا که در سال ۶۳ به طور آزمایشی اجرا شد و ادامه یافت .

مدیرعامل بانک پارسیان با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از قوانینی که اکنون وجود دارند کهنه اند و نیاز بانکداری امروز را برآورده نمی کنند گفت:  بانک مرکزی باید فکری به حال قوانین بکند تا تکلیف بانک ها معلوم شود. البته رییس جمهور در این زمینه مصوبه ای به معاون اول خود تسلیم کرده که به نظر وی و هیات همراه رسیده است.

وی ادامه داد: یکی از قوانینی که ضربه ی زیادی به بانک می زند، یکی از بندهای اصل ۴۴ قانون اساسی در رابطه با درصد سهامداری سهامداران بانک های خصوصی است. به این ترتیب که یک شخص یا شرکت ایرانی تنها قادر به خرید ۵ درصد از سهام بانکهای خصوصی می باشد در حالی که شخص خارجی می تواند تا ۴۰ درصد سهام بانک را خریداری کند. باتوجه به شرایط کنونی، این امر باعث می شود که یک هلدینگ موفق ایرانی با محدودیت مواجه شود و به دلیل کمبود سرمایه گذار خارجی بانک با مشکل مواجه شود.

مدیرعامل بانک پارسیان افزود: به جای قانون گریزی، قوانین باید اصلاح شود تا کسب و کار بانکی و به تبع سایر کسب و کارها رونق یابد.

پرویزیان در ادامه به تشریح درآمدهای بانکی پرداخت و گفت: درآمدهای اصلی بانک یکی از طریق دریافت حق الوکاله از محل اعطای تسهیلات است و دیگری دریافت کارمزد. در رابطه با درآمد نخست که تنها ۲٫۵ درصد حق الوکاله برای بانک تعریف شده و در مورد دوم هم که کارمزدها یا دریافت نمی شود یا بسیار اندک است. وی هم چنین با بیان اینکه صورت های مالی سالهای گذشته ی بانک ها سود چندانی را ارائه نداده اند گفت: در ابتدا کفایت سرمایه بانک ها ۸ درصد اعلام شده بود که اخیرا این درصد به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده و وقت لازم است تا بانک ها با این شرایط وفق پیدا کنند.

مدیرعامل بانک پارسیان ادامه داد: سرمایه ی در حال ثبت بانک پارسیان حدود۲۴ هزار میلیارد ریال است و کفایت سرمایه آن ۹ درصد است.

وی درباره معوقات بانکی نیز گفت: آمارها نشان میدهد که معوقات بانکی تا حدود ۲۳ درصد بالا رفته است. از میان کل مطالبات ۱۹هزار و ۶۰۰میلیارد تومان سهم تسهیلات جاری، ۱۱۰هزار میلیارد تومان مطالبات سررسید گذشته و۱۹هزار میلیارد تومان رامطالبات مشکوک الوصول تشکیل می دهند.

مدیر عامل بانک پارسیان با اشاره به شاخص بهره وری گفت: این شاخص با بانکداری الکترونیک دچار تغییرات شده است با این حال سرانه بانک از این لحاظ قابل قبول است. همچنین بانک به بهره وری نیروی انسانی نیز توجه ویژه ای نشان می دهد.

وی با بیان اینکه بانک در زمینه ارز نیز فعالیت هایی داشته است گفت: عملکرد بانک در زمینه ارز شفاف است و بیش از ۲ سال صرافی بانک ما با بانک مرکزی تعامل داشت و بانک مرکزی در حوزه ی فعالیت های خود از اهرم صرافی پارسیان استفاده کرده است و این روند تا سال ۹۰ ادامه داشته و این در حالی است که بانک در زمینه ی خرید و فروش ارز هیچ دخالتی نداشته است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches