true
اقتصادتهران: یک مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت جزئیات دستورالعمل جدید فروش خودرو که قرار است در روزهای آینده در هیات دولت بررسی و تصویب شود، را اعلام کرد.
شهرام میرآخورلو با تشریح جزئیات دستورالعمل جدید فروش خودرو گفت: این دستورالعمل طی روزهای گذشته از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت به دولت ارسال شده است تا در حضور هیات وزیران، به تصویب نهایی رسیده و ابلاغ شود، بر این اساس پیش بینی میشود ظرف روزهای آینده، این دستورالعمل برای اجرا ابلاغ شود.
مدیرکل دفتر صنایع فلزی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان افزود: این دستورالعمل در قالب قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو تدوین شده و در قالب کارگروه حمایت از تولید، از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت برای بررسی در دولت، ارسال شده، این در حالی است که کارگروه حمایت از تولید، در گذشته در مورد خدمات پس از فروش تصمیماتی گرفته بود؛ اما از آنجایی که در حوزه خدمات فروش هیچ بخشنامه ای یا آیین نامه ای نبود، پیش نویس قانون جدید در قالب کارگروه حمایت از تولید تدوین و به دولت ارسال شد که امید می رود به زودی از سوی هیات وزیران، ابلاغ شود.
چرا خودروسازان به تعهدات خود عمل نکردند؟
وی تصریح کرد: در قالب دستورالعمل جدید، بسیاری از مشکلات و معضلات بخش فروش حل و فصل خواهد شد، چراکه این آئیننامه با همکاری تمام خودروسازان، واردکنندگان خودرو، انجمن سازندگان قطعات خودرو، انجمن تولیدکنندگان خودرو، انجمن خدمات پس از فروش خودرو، دفتر نیرو محرکه وزارت صنعت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تهیه و بالغ بر ۴ هزار نفر- ساعت بر روی آن کار شده است.
به گفته میرآخورلو، سازمان حمایت در گذشته در قالب ضوابط و شرایط فروش و پیشفروش کالا سختگیریهای خود را در مورد خودرو صورت میداد، اما تا سه سال پیش شرایط فروش خودرو خیلی بد بود، زمان تحویل مشخص نبود و خودروسازان در قراردادهای فروش خود به مصرفکنندگان تاریخ تحویل خودرو را مثلا اردببهشت ۹۳ به بعد عنوان میکردند و بر این اساس مشخص نبود که مصرفکننده چه زمانی می تواند خودرو را تحویل بگیرد.
وی اظهار داشت: از سال ۹۱ به بعد، شرایط عوض و قراردادها اصلاح شد اما به واسطه فشارهایی که در قالب تحریم، به تامینکنندگان قطعات یا تامینکنندگان خودرو وارد شد، تحویل خودرو با مشکل مواجه شد و تعهدات نمایندگان خودروهای وارداتی یا سازندگان خودرو که وابستگی به قطعات خارجی داشتند، انجام نشد و همین امر، مصرفکنندگان را با مشکلات جدی مواجه ساخت و عملیاتی کردن قراردادهای اصلاح شده را سخت کرد.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم، شرکتهای خودروسازی که با رنو فرانسه یا پژو قرارداد داشتند، نتوانستند تامین قطعه کنند و بر این اساس، به عنوان مثال، ۵ هزار دستگاه مگان پیشفروش شده، بلاتکلیف ماند. چراکه تولیدی اتفاق نمی افتاد. از سوی دیگر، تغییر شرایط ارزی برای تولید داخلی و قرار گرفتن واردت خودرو در اولویت ده، کار را مشکل تر ساخت؛ بنابراین خودروسازان داخلی یا واردکنندگان نتوانستند به تعهدات پیش فروش خود عمل کنند.
میرآخورلو به تغییر شرایط اسقاط خودرو نیز اشاره و به مهر تصریح کرد: از سوی دیگر شرایط اسقاط خودرو تغییر کرد، به نحوی که پروسه زمانی طولانی را طلب می کرد و واردکنندگانی که اسقاط خودرو را در گذشته، ظرف ۲۴ ساعت انجام میدادند، اکنون باید حداقل ۴۵ تا ۶۰ روز معطل شوند و بنابراین فرآیند اجرایی باعث شد که سال ۹۱ به بعد مصرفکنندگان دچار مشکل شوند و قراردادهای اصلاح شده، دیگر کارساز نباشد.
نقاط ضعف قراردادهای یکجانبه
وی با تشریح جزئیات دستورالعمل جدید فروش خودرو، خاطرنشان کرد: هم اکنون شرایط تولید و واردات خودرو بهتر و دوره آرامش برگشته است؛ به نحوی که در حوزه تامین کالا شرایط بسیار بهتر است و بنابراین با اصلاح قراردادهای فروش، مصرفکنندگان میتوانند با خیال راحت، قراردادهای خرید خودرو را امضا کره و مطمئن باشند که قراردادها یکطرفه و یکجانبه نیست.
میرآخورلو گفت: در واقع، کارگروه تشکیل شده برای اصلاح قراردادهای فروش خودرو، با مشاهده نقاط ضعف و شکواییههایی که در رابطه با فروش خودرو وجود داشت، اقدام به اصلاح دستورالعمل های قبلی کرد و هر جایی که تامین کننده خودرو می توانست به صورت یکجانبه قرارداد را به نفع خود منعقد کند، را اصلاح کرده است در حالی که در گذشته حق انتخاب رنگ در صورت عدم موجودی رنگ درخواستی مشتری، با خودروساز بود یا اگر خودرو به موقع تامین نشد، قرارداد به نفع فروشنده فسخ می شد، اینها شرایط مناسبی برای مصرف کننده نبود و عمدتا قراردادهای یکطرفه به شمار میآمد.
عضو شورای سیاستگذاری خودرو خاطرنشان کرد: در قراردادهای قبلی، جریمه تاخیر در تحویل دیده نمیشد و سود انصراف جایگاهی در قراردادها نداشت، در عین حال علاوه بر اینکه به برخی قراردادها سودی پرداخت نمیشد و حتی اصل پول نیز با تاخیر تحویل مشتری میشد. بنابراین در قالب آئیننامه جدید، در کنار خدمات پس از فروش، این چنین موارد اصلاح شد. به نحوی که وقتی این آئیننامه ابلاغ شود، مشکلات مذکور حل و فصل خواهد شد یا اصولا رخ نخواهد داد.
جزئیات قرارداد جدید فروش خودرو
میرآخورلو از تهیه قرارداد تیپ فروش خودرو بعد از ابلاغ آئیننامه خبرداد و گفت: این قرارداد که با همکاری انجمن خدمات پس از فروش خودرو و تولیدکنندگان خودرو تهیه خواهد شد، تمامی شرایط فروش را مشخص خواهد کرد و پس از تهیه، به صورت یک توافقنامه میان وزارت صنعت و خودروسازان و واردکنندگان خودرو به امضا خواهد رسید و لازمالاجرا خواهد بود. ضمن اینکه از این پس تمامی واردکنندگان یا تولیدکنندگان خودرو باید این تیپ قرارداد را با مشتریان خود به امضا برسانند و الزامات این قرارداد را رعایت نمایند.
وی اظهار داشت: در این قرارداد، تعیین قیمت نیز صورت می گیرد و باید به صورت مشخص، قیمت در قرارداد درج شود، ضمن اینکه در این قرارداد تیپ، قیمت خودرو به صورت شفاف، فروشنده خودرو، شرایط فروش، خریدار، سود مشارکت، سود انصراف، نحوه شکایت و ضوابط تحویل خودرو نیز ذکر خواهد شد.
مدیرکل صنایع فلزی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: این اقدام باعث میشود که پیشنگری در جلوگیری از وقوع تخلفات فروش خودرو رخ دهد و حجم ترافیکی تخلفات نیز کاهش یابد، مگر اینکه اتفاق خاص دیگری بیفتد؛ ولی چارچوب ضوابط و قراردادها باید به عنوان خطکشی برای قضاوت بین شاکی و متشاکی باشد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=18763
false
true