×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
فاز ١٢ پارس جنوبی، خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها را تولید می‌کند

اقتصاد تهران- مهرداد عسگری: وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی شده صورت گرفته برای تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی گفت: برنامه ریزی‌ها برای تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی به گونه ای انجام گرفته تا واحد بازیافت اتان فاز ١٢ پارس جنوبی، واحد بازیافت اتان پالایشگاه پارسیان، واحد بازیافت اتان پالایشگاه گاز بیدبلند٢، ان جی ال ١٨٠٠ لایه خامی، ان جی ال خارگ و … فعال شوند که میلیونها تن خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی را تولید خواهند کرد.

بیژن زنگنه در مراسم افتتاحیه نهمین نمایشگاه ایران پلاست، تصرح کرد: تصمیم داریم که امسال خوراک بیشتری را برای پتروشیمی ها تأمین کنیم چون وقتی که فشار برای تامین سوخت زمستانی زیاد بود، به طور طبیعی تأمین گاز برای شبکه عمومی گاز کشور در اولیت قرار داشت ولی امسال وضع ما در تأمین گاز بهتر است.

زنگنه در مورد دبه کردن تولیدکنندگان و فعالان صنایع پایین دستی صنعت پتروشیمی در سال گذشته درباره قیمت خوارک پتروشیمی، گفت: سال گذشته آنها در جلسه تعیین قیمت خوراک فکر می کردند می توانند در مذاکرات قیمت را ارزانتر از میزان آن زمان تعیین کنند، اما وقتی خواسته آنها تحقق نیافت زیر حرف خود زدند.

وی در پاسخ به این پرسش که واکنش شما در مقابل لیست ٧۴ نفره تغییرات مدیریتی در صنعت نفت چیست، گفت: وزارت نفت در این زمینه بعدا نظر خود را اعلام می کند.

وزیر نفت در مورد بمباران ٢٠ نقطه از کشور سوریه توسط آمریکا و احتمال افزایش قیمت نفت به این دلیل گفت: فکر نمی کنم این موضوع سبب بی ثباتی قیمت نفت شود.

زنگنه ادامه داد: امسال چهار فاز جدید پارس جنوبی را با ظرفیت ١٠٠ میلیون مترمکعب به تولید می رسانیم و سال آینده هم ١٠٠ میلیون مترمکعب دیگر به مدار می آیند که تمام این فازها واحدهای استحصال اتان و … دارند و نیاز صنعت پتروشیمی را نیز تأمین خواهند کرد.

زنگنه گفت: برای تسریع در تولید خوراک پتروشیمی در پارس جنوبی برخی همکاران را مأمور کردم در واحدهای جداسازی اتان در فازهای پارس جنوبی نقش بیشتری به شرکتهای پتروشیمی بدهند، قطعا باید نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی را باز تعریف کنیم، این شرکت باید نقش جدیدی داشته باشد که من این نقش را مورد توجه صنایع پایین دستی می دانم زیرا این مسئله در توسعه متعادل کشور نقش موثری دارد.

وزیر نفت با بیان این که ١۵ سال پیش فقط می توانستیم از گاز طبیعی متان، متانول و اوره تولید کنیم اما امروزه تبدیل متان به پلی اتیلن در این صنعت انقلابی ایجاد کرده است، گفت: از این رو باید ٨ تا ١٠ واحد تبدیل گاز طبیعی به الفین در کشور ایجاد کنیم که احداث این واحدها را از وظایف دولت می دانم که برای احداث آنها باید مکان یابی و برنامه ریزی شود.

وی افزود: از نظر منابع مالی با فرابورس مذاکراتی داشتیم تا صندوق هایی برای پتروشیمی احداث شود و بخشی از منابع مالی از این طریق تأمین شود.

زنگنه در مصرف سوخت در کشور گفت: در دولت هشتم توقف تولید پیکان را جشن گرفتیم و امیدوارم به زودی توقف تولید نیسان ٢٠٠٠ را هم جشن بگیریم، این محصولات با بهره وری پایین دیگر به درد صنعت ایران نمی خورد.

وزیر نفت تصریح کرد: سودی که تولید کننده می برد باید از تولیدش باشد نه از رانت خوردن، ما برای سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی ٢۵ درصد سود پروژه را می پذیریم، لذا در بحث قیمت خوراک هم اگر موضوع دبه پیش نیاید تا ٢٠ روز آینده قیمت را برای سالهای ١۴٠٠ تا ١۴٠۵ تعیین می کنیم.

وزیر نفت گفت: ما در منطقه رقیبی برای تامین خوراک گازی نداریم، قطر و عربستان هم رقیب ما در تأمین گاز نیستند چون گازی برای تأمین نیاز ما ندارند بنابراین کسی اگر متقاضی گاز آنهاست بهتر است برود بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت جهانی نفت با توجه به مذاکرات ۵+ ١ و ایران در نیویورک و احتمال بهبود روابط کشورمان و ایالات متحده آمریکا و کشور های غربی کاهش خواهد یافت، گفت: نمی شود گفت که این موضوع الزاما به کاهش قیمت نفت بینجامد، فکر می کنم آنقدر در بازار نفت جهان عقلانیت وجود دارد که این موضوع سبب بی ثباتی قیمت نفت نشود. وی همچنین در مورد کاهش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی و نقش اوپک در این زمینه اظهار داشت: با توجه به روند کاهشی قیمت حتما اعضای اوپک باید تلاش کنند تولید خود را متعادل کنند تا قیمت‌ها بیش از این بی ثبات نشود.

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches