×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true

تهران اکونومی: هفته گذشته در حالی شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اول بهمن ماه را پایان مهلت استفاده از بنزین ۴۰۰ تومانی اعلام کرد که پیش از آن دائما اعلام می کرد که استفاده از بنزین ۴۰۰ تومانی بدون هیچ محدودیتی همچنان مجاز است.

طی یک هفته گذشته بخشی از سهمیه ۴۰۰ تومانی موجود در کارت های سوخت به پایان رسیده و حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلیون لیتر از این بنزین درکارت های سوخت باقی مانده است.

بر این اساس این اقدام دولت گامی در راستای حرکت به سمت تک نرخی شدن بنزین بوده است چرا که با وجود بنزین ۴۰۰ تومانی، بنزین با ۶ نرخ محاسبه می شد اما با حذف سهمیه های ۴۰۰ تومانی اکنون ۴ نرخ ۷۰۰ تومانی برای بنزین معمولی سهمیه ای،۸۰۰ تومان برای بنزین سهمیه ای سوپر،۱۰۰۰ تومان برای بنزین معمولی آزاد و ۱۱۰۰ تومان برای بنزین سوپر آزاد محاسبه می شود.

بر اساس این گزارش این تصمیم در شرایطی گرفته شده که پیش از اعلام این ضرب الاجل در عصر روز ۲۲ دی ماه، دائما از سوی مقامات شرکت پالایش و پخش و اتحادیه جایگاه داران سوخت اعلام می شد که استفاده از سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی همچنان بدون هیچ محدودیتی ادامه دارد.

دولت به ازای هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی دو لیتر بنزین با نرخ ۷۰۰ تومان برای دارندگان این فراورده نفتی در نظر گرفته به شرطی که تا اول بهمن‌ماه یکبار اقدام به سوخت گیری در جایگاه های سوخت کنند.

این بدان معنی است که فردی که به طور مثال ۱۰ لیتر سهمیه بنزین ۴۰۰ تومانی در کارت سوخت خود ذخیره کرده بود، اکنون ۲۰ لیتر سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی خواهد داشت. یعنی اگر این فرد قصد سوخت‌گیری داشت در صورت وجود بنزین ۴۰۰ تومانی می‌توانست ۱۰ لیتر سوخت‌گیری به قیمت چهار هزار تومان انجام دهد. ولی اکنون برای ۲۰ لیتر سوخت‌گیری باید ۱۴ هزار تومان پرداخت کند. محاسبه جدید دولت از دو منظر قابل بررسی است: در صورتی که در نظر بگیریم فردی برای سوخت‌گیری ۱۰ لیتر نخست را با بنزین سهمیه‌ای ۴۰۰ تومانی و ۱۰ لیتر دوم را به صورت آزاد انجام دهد، هزینه ۲۰ لیتر سوخت‌گیری وی معادل همان ۱۴ هزار تومانی خواهد بود که با سهمیه جدید بنزین جور در می آید، اما اگر ۱۰ لیتر نخست را با سهمیه ۴۰۰ تومانی سوخت‌گیری کرده و به طور طبیعی برای ۱۰ لیتر بعد از سهمیه ۷۰۰ تومانی استفاده کند، هزینه ۲۰ لیتر سوخت‌گیری معادل ۱۱ هزار تومان خواهد شد.

بنا به این گزارش هم زمان با پایان مهلت استفاده از بنزین ۴۰۰ تومانی، ۶۰ لیتر سهمیه سوخت ۷۰۰ تومانی بهمن ماه شب گذشته به کارت های سوخت واریز شد.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches