true
اقتصادتهران: بورس کالای ایران برای رونقدهی بیشتر و اهمیت عرضه محصولات کشاورزی در بورس، دوره آموزشی برای خبرنگاران کشاورزی برگزار کرده که این دورهها ادامه خواهد داشت.
به گزارش فارس، تاریخچه تشکیل بورس کالا به سال ۱۸۴۸ در شیکاگوی آمریکا بر میگردد و اکنون با گذشت بیش از ۱۷۰ سال تعداد بورس کالایی در جهان به عدد ۴۰ رسیده است.
بورس کالای ایران نیز از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را با بورس فلزات آغاز کرد و اکنون با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای بازار در مقابل بازار، به جای سیاست یارانهای، رونق و عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا دوچندان شده است، تا حدی که طبق اعلام بورس کالای ایران، حجم مبادلات محصولات کشاورزی تا پایان مهر ۹۵ به یک میلیون و ۵۳۹ هزار تن از نظر حجمی رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۰ درصد رشد داشته است.
همچنین از نظر ارزش، از ابتدای سال تا پایان مهر امسال ۱۸۵۰ میلیارد تومان کالای کشاورزی در بورس کالا عرضه شده که از نظر ارزشی ۱۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.
بنا به گفته، جواد فلاح سرپرست مدیریت مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا، عدم وجود نظم در بازار، مازاد عرضه محصولات کشاورزی در فصل برداشت، کمبود عرضه در سایر فصول و نوسان شدید قیمت از عوامل شکلگیری بورس کالا شده است، در حالی که با استفاده از بورسهای کالایی میتوان قیمتهای کاراتری را با شیوه کشف نرخ در بازار اجرایی کرد، همچنین مدیریت ریسک نوسانات قیمت، ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری، تسهیل در تجارت فیزیکی و گسترش بازارها نیز از دیگر ظرفیتهای بورس کالا در بخش کشاورزی است.
دوره آموزشی آشنایی با بورس کالا، روز گذشته با حضور بیش از ۲۰ نفر از خبرنگاران رسانههای تخصصی کشاورزی و خبرگزاریهای کشور در بورس کالای ایران برای آشنایی بیشتر با مفاهیم انواع اوراق بورس و نحوه فروش کالاهای کشاورزی در بورس کالا برگزار شد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=53984
false
true