true
اقتصادتهران: از اواخر سال ۸۹ که هدفمندی یارانه ها آغاز شد سهمیه بندی گازوئیل برای ناوگان حمل و نقل عمومی کلید خورد، در روزهای اول طرح سهمیه بندی خودروهای گازوئیل سوز در ۹ دسته طبقه بندی شد. بر اساس سهمیه بندی گذشته همه خودروهای واقع در هر بسته بندی سهمیه یکسان می گرفتند که چنین روش توزیع سوخت با انحراف معیار زیاد مواجه بود چراکه برخی از خودرو ها فعال نبودند اما سهمیه می گرفتند در مقابل برخی نیز فعال بودند اما سهمیه سوخت کم میآوردند و بر همین اساس معیار زمان برداشت، سطح منطقهای و محدودیت برداشت اعمال شد تا انحراف معیار کمتر شود.
از آنجا که ماهیت سهمیه بندی گازوئیل با بنزین متفاوت است درباره سهمیه بندی بنزین کاهش مصرف سوخت ملاک است اما در باره سهمیه بندی گازوئیل درست مصرف کردن مد نظر قرار دارد و به بیان دیگر ۵۰ درصد مصرف سوخت گازوئیل در کشور مربوط به بخش حمل و نقل است به گونهای که طرح تخصیص سهمیه سوخت بر اساس پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ماهیتی نظارتی دارد.
در واقع در تعیین سهمیه های سوخت جدید خودروهایی که یک سر خالی بار حمل میکند متفاوت از خودروهایی دیده شدهاند که در همه مسیرها بار جا به جا می کنند. در همین رابطه، سید ناصر سجادی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در نشستی که امروز برگزار شد، بر توزیع عادلانه نفت گاز تاکید کرد و گفت: مهمترین هدف ما تامین شدن عدالت در توزیع است و به هیچ وجه کاهش میزان توزیع ملاک نیست.
این در حالی است که عرضه هدفمند و عادلانه نفت گاز در صورتی که به درستی اجرا شود، علاوه بر ایجاد مدیریت صحیح بر نحوه عملکرد این فرآورده نفتی میتواند موجب کاهش قاچاق سوخت شود به طوری که کاهش کشف گازوییل قاچاق در مدتی کوتاه از اجرای این طرح موید این مطلب است.
سجادی در خصوص آخرین وضع تامین انواع فرآوردههای نفتی به ویژه در زمستان امسال که زمستانی سرد پیش بینی شده است، اظهار کرد: این شرکت بنابر رسالت ذاتی خود امسال نیز آماده است و سوخت همه بخشها را در حد مطلوبی تامین کرده و این مهم در بخش نیروگاهی دو برابر پارسال است.
وی تاکید کرد: به لحاظ ذخیره سازی انواع فراوردههای نفتی در انبارهای نفت و مخازن وضع بسیار مطلوبی داریم و پیش بینی سوختهای جایگزین در همه بخشها شده است.
سجادی تصریح کرد: امسال گازرسانی به نیروگاهها نسبت به هفت ماه پارسال افزایش داشته به گونهای که ۵٫۴ میلیارد مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه های کشور تحویل و نزدیک به همین مقدار نیز سوخت مایع (نفت گاز و نفت کوره) کمتری در این بخش مصرف شد.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارتهای سوخت گفت: تا ابتدای آبان ماه ۴۸۰ میلیون لیتر بنزین سهمیهای در کارتها موجود بود که با آمار مصرف بنزین روزناه مشخص شده است، روزانه ۴ میلیون لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی مصرف می شود که البته مصرف کنندگان باید در نظر داشته باشند مهلت استفاده از این سوخت تنها تا پایان آبان ماه است.
واردات بنزین ایران دو برابر شد
همچنین با توجه به آن که دولت مجوزی به منظور واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین به وزارت نفت داده است که در ۷ ماهه نخست سال جاری تاکنون به طور متوسط حدود ۸.۴ میلیون لیتر بنزین در روز وارد کشور شده است که سجادی در خصوص آخرین وضعیت واردات بنزین ایران از ابتدای سال جاری تاکنون با تائید افزایش نزدیک به دو برابری واردات بنزین در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته به طور متوسط روزانه ۴.۶ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده بود ضمن آن که اینکه تمامی محمولههای بنزین وارداتی دارای استاندارد یورو ۴ اتحادیه اروپا بودهاند، و در شرایط فعلی ذخایر استراتژیک بنزین کشور در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.
به گفته سجادی، رشد مصرف بنزین در حالی ۳٫۲ درصد بوده است که این رقم نسبت به سالهای گذشته به طور متوسط کمتر شده است به طوری که به طور مثال در سیستان و بلوچستان رشد مصرف بنزین ۱٫۲ درصد یعنی کمتر از رقم میانگین بوده و در هرمزگان نیز این رقم به ۱٫۹- رسیده است.
وی همچنین با بیان آن که۳۰ هزار تن گاز مایع صادر کردهایم، یادآور شد: ایران یکی از منابع تامین گاز مایع پاکستان محسوب میشود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=30055
false
true