×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
ظفر؛ پیام مردم ایران را به فضا می‌برد

اقتصادتهران: طراحی ماهواره ظفر به پایان رسید و به زودی این ماهواره از سوی دانشگاه علم و صنعت تحویل می‌شود تا مقدمات لازم برای قرار گرفتن در مدار، نهایی شود. وزیر ارتباطات از مردم خواست، پیام پیشنهادی خود را در شبکه‌های اجتماعی به رای بگذارند تا بهترین پیام برای مخابره از سوی ماهواره ظفر انتخاب شود.

ماهواره ملی-تحقیقاتی «ظفر» به سفارش سازمان فضایی توسط دانشگاه علم و صنعت طراحی و ساخته شده ‌است. این ماهواره نسبت به ماهواره نوید که قبلا در این دانشگاه ساخته شده، قابلیت عکس‌برداری رنگی با قدرت تفکیک بهتر از ۸۰ متر را دارد.

به گزارش ایرنا و بر اساس اطلاعاتی که از سوی رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص ماهواره ظفر در حساب کاربری او منتشر شده، این ماهواره ۱۱۳ کیلوگرم وزن دارد و عمر عملکردی آن در مدار حداقل ۵/۱ سال است. ماموریت ماهواره ظفر تصویربرداری به صورت زمان واقعی و ذخیره و ارسال پیام ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر است. ارتفاع این ماهواره سه محوره ۵۳۰ کیلومتر است و در مدار LEO دایروی با باند فرکانسی s&f قرار خواهد گرفت.

پریود گردش ماهواره ظفر ۹۴ دقیقه و شیب مداری آن ۵۶ درجه است. یکی از محموله‌هایی که ماهواره ظفر برای قرار گرفتن در مدار آن‌ها را حمل می‌کند، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی است. این محموله وظیفه اندازه‌گیری میزان دوز یونیزه‌کننده توسط پرتوهای کیهانی دریافتی از فضا را برعهده دارد. علاوه بر این اثر پرتوها روی تراشه‌های نیمه عادی از جمله حافظه‌های sram مبتنی بر ترانزیستورهای اثر میدان ترکیبی را تشخیص می‌دهد.

محموله ذخیره و ارسال (s&F) محموله دیگری است که ظفر با خود حمل می‌کند. این محموله امکاناتی مانند پخش همگانی پیام یک کاربر برای تمامی کاربران محلی، برقراری ارتباط صوتی یک‌طرفه بین دو کاربر، ارسال پیام هر کاربر برای کاربر مقصد به تعداد ۲۵۶ کاربر را مهیا می‌کند. محموله سوم مربوط به مقوله «تصویربرداری» است که شرایطی را فراهم می‌کند تا تصویربرداری پانکروماتیک (سیاه و سفید) با تفکیک مکانی ۲۵ متر و ۵۰ متر ممکن شود.

تولید نقشه‌ در مقیاس ملی

از کاربردهای ماهواره ظفر می‌‎توان به تهیه نقشه اشاره کرد؛ امکانی با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور ایران نیاز به آن بیش از گذشته احساس می‌شود. به‌روزرسانی نقشه‌های کاربری اراضی، به روزرسانی و پایش توسعه شهری، به‌روزرسانی مرز پهنه‌های کشاورزی، به‌روزرسانی و پایش تغییرات در عرصه‌های طبیعی و جنگلی، به‌روزرسانی نقشه‌های پهنه‌بندی و پایش تغییرات دریاچه‌های دائمی و فصلی که همگی در مقیاس ملی انجام خواهند شد. اکنون ایران ماهواره‌ای در مدار ندارد، نه ماهواره راداری نه اپتیکی، بنابراین برای دریافت و پایش اطلاعات مربوط به سیل از تصاویر آژانس فضایی اروپا و دیگر کشورها استفاده می‌کند.

هیدروگرافی پایش مرز دریاچه‌های دائمی و فصلی، بهبود در پایش خطوط ساحلی، مدیریت بحران، شناسایی مناطق تخریب شده بعد از بحران، تعیین مرز گسترش شهری و پایش رشد مناطق شهری، تهیه نقشه‌های ساختاری شناسایی گسل‌ها در مقیاس ملی  از دیگر وظایفی است که ماهواره ظفر پس از قرار گرفتن در مدار باید به آن‌ها جامه عمل بپوشاند.

رییس مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت نیز مدتی قبل به مقایسه ماهواره نوید (ماهواره قبلی که توسط این دانشگاه طراحی و ساخته شد) و ظفر پرداخت و گفت: ارتقای دوربین‌ها، دو برابر شدن دقت کنترل و افزایش بیش از ۱۵ برابری نرخ ارسال داده‌های تصویری از مزایای ماهواره ظفر است. این ماهواره مجهز به دوربین‌های رنگی و قادر به تصویر برداری از سطح زمین است. ماهواره ظفر حداقل ۳۰۰ درصد نسبت به ماهواره نوید در وضعیت بهتری قرار دارد و دارای سیستم کنترل پیشرفته‌تری نیز است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches