×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
طرفداران سینمای خصوصی بدون پول دولت، نمی‌توانند فیلم بسازند

تهران اکونومی: ۵۰ درصد طرفداران خصوصی‌سازی در سینما، اگر دولت به آن‌ها پول ندهد اصلاً نمی‌توانند فیلم بسازند. اکثر ساخته‌های این افراد با کمک‌های نهادهای حکومتی و دولتی بوده و با این وجود این‌ها می‌گویند سینما باید خصوصی باشد.

اکبر نبوی، منتقد سینما در چهارمین هم‌اندیشی سینما انقلاب سخنانی در خصوص سینمای خصوصی، سینمای مردمی، اکران‌های مردمی، فروش فیلم در سینمای ایران و … ابراز کرده که در ادامه مشروح آن آمده است.

وی در این نشست در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی با فاصله مدرم با سینما ایران گفت: در سنجش نسبت بین مردم و سینمای انقلاب توجه به یک نکته مهم است؛ سینما به اعتبار رسانه بودنش یک نهاد اجتماعی است و این ویژگی جایگاه سینما را در حوزه مربوط به افکار عمومی و رفع نیازهای افراد جامعه بیشتر می‌کند.

نبوی اضافه کرد: به صورت طبیعی سینما به عنوان یک نهاد اجتماعی بدون مردم تحقق پیدا نمی‌کند. بدون مردم یعنی مرگ سینما و این مسئله ربطی به جغرافیای خاصی از دنیا ندارد و در همه جا همین است. البته نگاه‌ها و دیدگاه‌ها درباره واژه مردم نیز متفاوت است. واقعیت این است که سینمای کشور ما همچون سینمای سایر کشورها فراز و فرودهای بسیاری داشته است. در کشوری مانند آمریکا هم این طور نیست که همیشه فیلم‌ها فروش داشته باشد. زمانی در این کشور، صنعت سینما بالاتر از صنعت خودرو قرار گرفت و در دوره‌ای دیگر فروش فیلم در آن کاهش پیدا کرد.

این کارشناس فرهنگی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم این است که مردم هیچگاه با سینما قهر نمی‌کنند بلکه در واقع، نسبت به آن چه بر روی پرده است و ترجمه‌ای از زندگی و دغدغه‌ها، امیدها و تمناهای زندگی آنان نیست، واکنش منفی نشان می‌دهند. تقریباً در تمام دنیا هم همین منوال است.

نبوی گفت: در هر جامعه‌ای مردمی بودن متناسب با بستر تاریخی و فرهنگ ملی هر کشور تعریف خاص خود را دارد و در کشور ما نیز تمنا و آرزوها و امیدهای مردم در همین جغرافیا و فرهنگ تعریف می‌شود. اگر این مسئله در سینما بروز پیدا نکند، مردم واکنش نشان می‌دهند. گاهی مردم از برخی فیلم‌های سطحی نیز استقبال می‌کنند که این را نیز می‌توان روانکاوی کرد. چنین استقبالی یک طنز تلخ از سوی مردم است. در فراز و فرود سینمای ایران، سال‌های ۴۰ تا ۵۵، سینما فروش بالایی دارد. اما سال‌های بعد از آن با حضور فیلم‌های بسیار بد هندی و آمریکایی این فروش افول می‌کند و میزان اکران فیلم از ۹۰ فیلم به ۱۲ فیلم می‌رسد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches