×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
ضرورت رفرم پولی در کشور

اقتصادتهران: ما به رفرم پولی نیاز داریم و این نیاز را باید پاسخ داد؛ هم به جهت آثار روحی و روانی تضعیف بیش از اندازه ریال در برابر سایر ارزها و هم به لحاظ معاملات و فعالیت‌هایی که فعالان اقتصادی انجام می‌دهند.

اکنون درباره تغییر واحد پول ملی کشور، بحث فقط استفاده از واژه تومان به جای ریال است که در محاورات و کاربردهایی اقتصادی استفاده می شود. یعنی به صورت معمول مردم از تومان استفاده می کردند. فقط در بخش محاسبات و بانک‌ها، اعداد و ارقام تراز به ریال نوشته می شد که اکنون باید به تومان ثبت شود.

موضوعی مهم این است که باید رفرم پولی در کشور انجام شود. حذف چهار صفر یا بالاتر موضوع مهمی است که در حقیقت به مطالعات و بحث‌هایی که در بانک مرکزی و دولت و همچنین مجامع و مراکز تحقیقات کشور انجام شده است، بر می‌گردد.

مشخص است که به رفرم پولی نیاز داریم و این نیاز را باید پاسخ داد؛ هم به جهت آثار روحی و روانی تضعیف بیش از اندازه ریال در برابر سایر ارزها و هم به لحاظ معاملات و فعالیت‌هایی که فعالان اقتصادی انجام می‌دهند.

به هر حال با توجه به این مسائل تغییر واحد پولی موضوعیت دارد و برای مبادله و تجارت بین فعالان اقتصادی در داخل و خارج از کشور مساله مهمی است.

البته استحکام و پایداری واحد پولی موضوع مهمی است که به متغیرهای اقتصادی کشور بر می‌گردد. به هرشکل جز اهداف و سیاست‌هایی که مجامع نظارتی در کشور دارند، بحث ثبات اقتصادی مطرح می شود. قاعدتا ثبات پولی هم موضوعی است که در این چارچوب مطرح می‌شود. موضوع تغییر واحدی پول ملی از چند سال پیش مطرح شده است اما همچنان مجامع اقتصادی کشور جمع بندی مشخصی درباره آن ندارند.

شاید در بازنگری قانون پولی بانکی کشور و همچنین لایحه بانکداری کشور این موضوع مطرح شود.

طرح بانکداری در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و به احتمال زیاد اگر لایحه قانونی بانک مرکزی نیز به مجلس برود، این قانون در آنجا قابل بررسی است.

 کوروش پرویزیان

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches