×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
شهرستان فسا در معرض خشکسالی

اقتصادتهران: شهرستان فسا از جمله مناطقی است که با تداوم خشکسالی و کم آبی با پدیده افت سفره های زیر زمینی، فرونشست زمین، آسیب به بخش کشاورزی و کمبود منابع تامین آب شرب مواجه است.

به گزارش ایرنا، تداوم خشکسالی و کم آبی و بهره برداری غیر اصولی از منابع آب زیر زمینی صدمات و آسیب های جبران ناپذیری در بخش های جنوب و جنوب شرق استان فارس بر جای گذاشته و شهرستان فسا در زمره مناطقی است که حجم این آسیب ها بسیار بالا است.

حجم آسیب های ناشی از خشکسالی و برداشت های بی رویه از منابع آب در این شهرستان به حدی است که فرونشست زمین در روستای دیندارلوی این شهرستان به عنوان شاخص فرونشست ها در استان فارس تعیین شده است.

مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در خصوص پدیده فرونشست در مناطق جنوب و شرق استان فارس و از جمله فرونشست در شهرستان فسا هشدار داد و اظهار داشت: داراب، فسا، نی ریز، مرودشت و استهبان از جمله شهرستان‌هایی هستند که پدیده فرونشست در آنها نگران‌کننده است و باید مطالعات دقیقی پیرامون آن انجام شود.

طهمورث یوسفی با اظهار نگرانی از اینکه فرونشست در برخی از این شهرستان‌ها زیرزمینی و پنهان است، گفت: در برخی از این مناطق شکستگی‌های زیرزمینی ایجاد شده که به صورت تونل‌های گسیخته بوده و نگران‌کننده است.

معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان فسا نیز با ابراز نگرانی از تداوم خشکسالی و کم آبی در این شهرستان بر لزوم اتخاذ راهکارهای پیشگیرانه تاکید کرد و از نصب ۳۵۰ کنتور هوشمند در چاه های کشاورزی و انسداد و پُر کردن ۴۵ حلقه چاه کشاورزی غیر مجاز در سال گذشته دراین شهرستان خبر داد .

سلیمان کرمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با پیگیریهای که صورت گرفت تا پایان سال جاری ۲۵ حلقه چاه کشاورزی غیر مجاز دیگر در سطح شهرستان فسا مسدود و پُر خواهد شد و ۱۳۰ حلقه چاه کشاورزی نزدیک به چاه آب شرب تا پایان سال به کنتور هوشمند مجهز می شوند.

بر اساس آمارهای منتشر شده در شهرستان فسا ۲هزار ۸۰۰ حلقه چاه کشاورزی وجود دارد که ۲هزار ۲۰۰ حلقه آن فعال است و همچنان از منابع زیر زمینی آب مصرف می کند.

یک تحقیق علمی در چهار روستای میانده، نصیرآباد، رحیم‌آباد و سده شهرستان فسا بیانگر آن است که روند مهاجرت ها از این مناطق به خارج از شهرستان فسا در سالهای اخیر به علت تداوم خشکسالی و کم آبی سیر صعودی داشته است.

تجزیه و تحلیل آمار یدراین پژوهش بیانگر آن است که خشکسالی و کم بارشی دراین مناطق موجب به وجود آمدن چالش‌های اجتماعی شده و اثرات عمومی اجتماعی، امنیتی بر جای گذاشته و تاثیر فراوان بر کیفیت زندگی، آموزش‌وپرورش، سلامت و تندرستی خانوارهای روستایی داشته است .

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches