×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
شمارش معکوس برای خرید کالای ایرانی آغاز شد

اقتصادتهران: سال‌های متمادی است که استفاده از لوازم خانگی خارجی علاوه بر آن که به نوعی در میان برخی خانواده‌های ایرانی فراگیر شده که این امر به تحت‌الشعاع قرار گرفتن وضعیت تولید و نیز تولیدکنندگان نیز منتهی شده است. خرید لوازم خانگی با برند خارجی در سال‌های اخیر گریبان بسیاری از خانواده‌ها را گرفته به طوری که اگر خانواده‌ای برای فرزند دختر خود که در آستانه ازدواج قرار دارد، جهیزیه‌ای با برند ایرانی تهیه کند از آن به عنوان نداشتن وسع مالی یاد می‌شود در حالی که در بسیاری مواقع این اینگونه نیست. به بیان دیگر اگر فردی بخواهد از لوازم خانگی تولیدکنندگان ایرانی استفاده کند، تصمیمش به خرید کالای ایرانی مورد نقد بسیاری افراد نظیر همکاران یا خانواده‌اش ممکن است قرار بگیرد.

در واقع این نگرش در میان خانواده‌های ایرانی باعث شده که پای ورود کالاهای خارجی به بازار ایران باز شود و روز به روز بر تعداد متقاضیان اینگونه کالاها افزوده شود.

به همین دلیل، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در ماه‌های اخیر در مورد طرحی به توافق رسیدند که در پی آن، کارتی اعتباری در اختیار افرادی که قصد خرید کالای ایرانی دارند قرار بگیرد تا بتوانند این روش موجب فروش کالای تولیدکننده ایرانی و به نوعی حمایت از تولید داخلی شود.

مزایای برگزاری نمایشگاه‌های لوازم خانگی

شاید اعطای کارت خرید اعتباری یکی از سیاست‌هایی باشد که تا حدودی به این وضعیت آشفته بازار تولید داخلی کمک کند و از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه‌های داخلی که در آن توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی در معرض دید عموم قرار بگیرد نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند به فروش کالای داخلی کمک کند.

در همین رابطه، حبیب‌ا… انصاری، رییس شورای صنایع لوازم خانگی به خبرنگار ابتکار گفت: آشنایی مردم با توانمندی‌های تولید کنندگان داخلی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در زمینه معرفی تولید داخلی راهگشا باشد. در این زمینه، مردم می‌توانند با بازدید از نمایشگاه‌هایی که در آن تولیدات ایرانی به نمایش در آمده از پتانسیل تولید کنندگان داخلی آگاهی یافته تا بتوانند از این امکان داخلی بهره‌مند شوند.

وی افزود: در واقع آشنایی مردم با ظرفیت تولیدکنندگان ایرانی، آن‌ها را از امکانات بالقوه‌ای که تولید داخل دارد آگاه می‌کند به طوری که می‌تواند در افزایش خرید اجناس ایرانی از سوی خانواده‌ها بسیار اثرگذار باشد.

انصاری در پاسخ به این که برگزاری نمایشگاه‌های داخلی که در آن اجناس و کالاهای ایرانی به نمایش در‌ می‌آید چه تاثیری بر فروش کالای ایرانی داشته، به خبرنگار ما گفت: قطعاً برگزاری اینچنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند پتانسیل تولیدکننده ایرانی را نشان دهد و به طور حتم این امر در فروش محصولات ایرانی دارای آثار مثبتی دارد.

وی افزود: به بیان دیگر در این مورد باید تدابیری مانند اعطای کارت خرید اعتباری اندیشیده شود تا مردم بتوانند به دور از بوروکراسی‌های موجود و نیز قوانین دست‌و‌پاگیر نسبت به خرید کالای ایرانی اقدام کنند.

آغاز ثبت نام کارت اعتباری خرید کالا از هفته آینده

این در حالی است که به گفته انصاری، ثبت‌نام از افراد متقاضی در طرح خرید کالا با کارت اعتباری از هفته آینده آغاز می‌شود ضمن آن که اطلاعات مربوط به تولید‌کنندگان لوازم خانگی برای شرکت در طرح کارت اعتباری خرید کالا توسط وزارت صنعت‌ جمع‌آوری شده و بانک مرکزی در حال بروزرسانی دستگاه‌های پوز نمایندگی‌های فروش است.

وی همچنین با اشاره به آخرین وضعیت طرح خرید کالا با کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی اظهار کرد: جمع‌آوری اطلاعات از سوی تولید‌کنندگان زمان‌بر بود و نباید شرایطی پیش می‌آمد که برخی تولید‌کنندگان حتی در فاز اول، از این طرح جا بمانند؛ بنابراین طی روزهای اخیر اطلاعات این موضوع جمع‌آوری شد و در اختیار وزارت صنعت قرار گرفت.

پیش‌بینی استقبال ۱۰ میلیون نفری از کارت اعتباری خرید کالا

انصاری با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۰ میلیون نفر از این طرح استقبال کنند، گفت: البته برخی از تولید‌کنندگان در بعضی شهرها نمایندگی فروش ندارند که این موضوع باید توسط خود تولید‌کنندگان حل شود و این در حالی است که در مرحله‌ اول بازنشستگان و حقوق‌بگیران مشمول این طرح می‌شوند، اما به این معنی نیست که فقط این بخش را در بر بگیرد بلکه در فازهای بعدی همه مردم می‌توانند ازاین تسهیلات استفاده کنند.

وی درباره‌ این‌که چه مقدار اعتباری برای این طرح از سوی بانک مرکزی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: طبق مذاکراتی که داشته‌ایم قرار نیست که در فاز اول این کارت‌ها ارائه شده و تمام شود بلکه قرار است این طرح در بلندمدت ادامه پیدا کند.

۴ شرط برای قرار گرفتن تولید‌کنندگان در فهرست وزارت صنعت

رییس شورای صنایع لوازم خانگی با اشاره به چهار شرط برای قرار گرفتن تولید‌کنندگان در لیست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مورد اول این‌که این کالاها حتما باید تولیدات ملی ساخت داخل باشد از سویی دیگر کارخانجاتی که می‌خواهند در دایره طرح قرار گیرد باید مجوز رسمی تولید دریافت کرده باشند.

به گفته انصاری کالاهای مشمول استاندارد اجباری باید از سازمان ملی استاندارد پروانه داشته باشند و یکی از موارد بسیار مهم در این زمینه خدمات پس از فروش است که تولید‌کنندگان باید ارائه کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که نسبت به انتخاب لوازم خانگی از سوی مردم هیچ محدودیتی وجود ندارد و مردم خودشان اختیار دارند که کدام وسیله را انتخاب و بخرند.

رییس شورای صنایع لوازم خانگی همچنین درباره‌ برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی در تاریخ ششم تا نهم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران نیز گفت: ایام نمایشگاه امسال «تولید، محور صادرات» در نظر گرفته شده، چرا که امروزه ساختار صنعت ما باید صادرات‌محور باشد و نمی‌توانیم بدون نگاه به صادرات تولیدات خود را تقویت کنیم.

انصاری با اشاره به بازشدن فضا در دوران پساتحریم اظهار کرد: نظر ما در مورد لوازم خانگی مشارکت شرکت‌های خارجی با واحد‌های داخلی برای ایجاد تولیداتی است که بتوانند زمینه‌ی صادرات را فراهم کنند که نمایشگاه سال جاری نیز می‌تواند بستر مناسبی برای این مذاکرات باشد.

وی با بیان این که در نمایشگاه امسال ۳۴۲ شرکت داخلی و خارجی حضور خواهند داشت، تصریح کرد: از این تعداد ۲۳۵ شرکت داخلی و ۱۰۷ شرکت خارجی در نمایشگاه حضور دارند که تعداد شرکت‌های داخلی نسبت به سال گذشته با افزایش ۸.۸ درصدی همراه بوده و ۱۹ شرکت افزایش یافته است.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: از سوی دیگر همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با بازشدن فضای سیاسی ناشی از به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران با ۱+۵ تعداد شرکت‌های خارجی حاضر در نمایشگاه نسبت به سال گذشته ۵۴ مورد افزایش یافت که رشد ۱۰۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته انصاری در نمایشگاه امسال ۱۰ شرکت نیز تقاضای غرفه در فضای باز را کردند که در مجموع متراژ غرفه‌های شرکت‌های داخلی ۱۷ هزار و ۸۳۳ مترمربع، غرفه‌های خارجی ۲۳۰۴ مترمربع و غرفه‌های فضای باز ۵۴۲ مترمربع است.

وی درباره‌ کالاهای حضور یافته در این نمایشگاه گفت: تولید‌کنندگان انواع محصولات سرمایشی و گرمایشی، گازسوز، لوازم خرد و کوچک، ظروف چینی و آشپزخانه، کالاهای الکترونیکی و سایر موارد در این نمایشگاه حضور دارند.

دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی اظهار کرد: ایجاد رابطه مستقیم بین تولید‌کننده و فروشنده، شناسایی مشتریان و عوامل توزیع، نگاه مشتری به محصولات تولیدی، ملاقات‌های رودررو و ارائه‌ی محصولات نو و ابتکارات جدید از اهداف برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی است که می‌تواند به صنایع مختلف کمک بسیاری کند.

به گفته انصاری همزمان با این نمایشگاه از هیات‌های تجاری و سفرای کشورهای مختلف برای حضور در نمایشگاه در جهت مذاکرات با شرکت‌های داخلی و بازدید از نمایشگاه دعوت شده است.

ورود ۱۰ هزار و ۵۰۰ قلم کالا به طرح خرید کالای ایرانی

در همین خصوص، قائم‌مقام وزیر صنعت از ورود ۱۰ هزار و ۵۰۰ قلم کالا به طرح خرید اعتباری خبر داد و گفت: سقف اعتبار کارت خرید لوازم خانگی ۱۰ میلیون تومان است.

به گزارش مهر، مجتبی خسروتاج، یکی از برنامه‌هایی که سیستم بانکی در جهت افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده و حمایت و ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی به اجرا در آورده است را ‌پیاده‌سازی اعطای تسهیلات خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی از طریق صدور کارت اعتباری دانست و گفت: کار اصلی اجرای این طرح به عهده بانک مرکزی است و در واقع این اقدامی است که از سوی سیستم بانکی در جهت حمایت از تولیدات داخل به اجرا درخواهد آمد.

قائم مقام وزیر صنعت افزود: شبکه بانکی، کارت‌های اعتباری را براساس اعتبارسنجی که از اقشار مختلف مردم به عمل می‌آورند، صادر خواهد کرد و در حال حاضر سیستم بانکی در حال تنظیم گروه‌هایی است که در فاز اول، از کارت اعتباری بهره‌مند خواهند شد.

وی تصریح کرد: کارت خرید کالای ایرانی توسط بانک‌های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می‌شود و دارنده آن می‌تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال است، کالاهایی را که فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کند.

خسروتاج افزود: در این‌ راستا وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت سایتی را طراحی کرده است‌ که همه تولیدکنندگان کالاهای مصرفی بادوام داخلی می‌توانند در آن ثبت نام و نسبت به ارائه محصولات خود اقدام کنند.

وی متذکر شد:‌ تا امروز ۱۰ هزار و ۵۰۰ قلم کد کالا وارد سامانه این طرح شده است و هر روز در حال به روزرسانی است و همه واحدهایی که تولید محصول کالای مصرفی با دوام داخلی دارند، می توانند در این طرح شرکت کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در این طرح آن است که سامانه کارخانجات، ‌کالاها و شماره حساب شبای آنها را طراحی و به عنوان پشتوانه اطلاعاتی کارت، به بانک مرکزی ارسال کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches