true
اقتصادتهران: آزادراه «کنارگذر جنوبی تهران» به ارزش روز ۴ هزار میلیارد تومان که قرار است تا پایان پاییز امسال به بهرهبرداری برسد، از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در بخش حمل و نقل محسوب میشود که گره ترافیکی سه استان تهران، قزوین و البرز را حذف میکند.
به گزارش اقتصادتهران، وزیر راه و شهرسازی دو روز پیش، از افتتاح نزدیک یکی از راهبردیترین پروژههای آزادراهی خبر داد که قرار است به زودی به بهره برداری برسد.
محمد اسلامی روز گذشته اعلام کرد که کنارگذر جنوبی تهران پاییز امسال به بهرهبرداری میرسد و مردم آثار افتتاح این آزادراه را بر زندگی خود حس خواهند کرد.
لیست «پروژههای عمرانی معطل» شاید مهمترین فهرستی بود که دولت تدبیر و امید در سالهای اخیر به آن سرو سامان داد و بیش از ۱۰ پروژه ناقص در بخش آزادراهی و ریلی را به مرحله بهره برداری رساند.
یکی از این طرحهای افسانهای آزادراه تهران- شمال بود که بعد از حدود ۲۰ سال از زمان شروع به ساخت توسط دولت تدبیر و امید به بهره برداری رسید و حالا نوبت به گره گشایی از ترافیک سه استان کرج، قزوین و تهران با بهره برداری از آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران رسیده است.
آزادراه کنار گذرجنوبی تهران چه مشخصاتی دارد؟
آزادراه کنارگذر جمهوری تهران در ۱۵۸ کیلومتر از آبیک در استان قزوین از محل اتصال با آزادراه کرج- قزوین آغاز شده و پس از عبور از مناطقی چون نظرآباد، هشتگرد و اشتهارد، آزادراه تهران- ساوه را قطع میکند تا در نهایت به شهرک صنعتی چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل شود و تمام بزرگراهها و آزادراههای منشعب از پایتخت و استان البرز را به هم متصل می کند و وزیر راه و شهرسازی از این پروژه به عنوان یکی از ۳ طرح دولت برای رفع گره ترافیکی تهران- کرج یاد کرده است.
ارزش به روز این پروژه ۴ هزار میلیارد تومان است و به عنوان یک پروژه مهم و بینالمللی بخش مهمی از جاده ابریشم است که میتواند نقش مهمی در کاهش مزاحمت بارهای ترانزیتی برای مردم در استانهای تهران و البرز داشته باشد.
افتتاح این آزادراه و تکمیل شدن آن با چند طرح بزرگ راهی دیگر به توسعه دو کریدور بینالمللی آزادراهی شرق به غرب و از شمال به جنوب کمک میکند تا در کنار احیای دوباره جاده ابریشم، امکان اتصال کشورهای حاشیه خلیجفارس به آسیای میانه نیز فراهم شود. با افتتاح این آزادراه همچنین بار ترافیکی آزادراه قزوین کرج و کرج- تهران به عنوان دو جاده پرتردد کشور به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.
اکنون برخی فعالیتهای عمرانی نظیر تکمیل مجتمعهای خدمات رفاهی و روشنایی مسیر باقی مانده است. با افتتاح این مسیر بخش عظیمی از ترافیک شرق به غرب تهران و بالعکس که به دلیل تردد بار و مسافر از داخل شهر و اتوبانها و بزرگراههای تهران بود حذف خواهد شد و از این جهت ترافیک در پایتخت تا حد بسیار زیادی کنترل میشود.
در کنار آن تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراههای غرب و جنوب شرق کلان شهر تهران، هدف دیگری است که برای این آزادراه در نظر گرفته شده است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=199552
false
true