×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
شبنم و ایران‌کد جمع‌آوری می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که قیمت واقعی ارز حدود سه هزار تومان است، گفت: طرح شبنم و ایران کد مشکلات زیادی را برای تجارت خارجی کشور به وجود آورده که در حال جمع‌کردن آنها هستیم.

به گزارش ایسنا، محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به این‌که به دلیل مشکلات اقتصادی به وجود آمده سرمایه‌های مردم به جای بخش صنعت، معدن و تجارت روانه بازار سکه و ارز شد، گفت: در حال حاضر متوسط هزینه‌ ایجاد هشت شغل صنعتی در کشور به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است، البته هزینه‌ ایجاد شغل در صنایع بزرگی مانند پتروشیمی و ذوب‌آهن بیشتر از این رقم است.

او با اشاره به این‌که براساس جلسات برگزار‌شده با خودروسازان قرار شد تولید آنها به ۹۰۰ هزار دستگاه برسد، گفت: با خودروسازان خارجی که از ایران رفته‌اند در حال مذاکره برای بازگشت به کشورمان هستیم.

نعمت‌زاده درباره‌ دلایل نوسان قیمت مواد اولیه تولید در بازار توضیح داد: در بازاری که کالا به مقدار تقاضا نباشد شاهد ادامه‌ نوسان قیمت مواد اولیه خواهیم بود. از سویی دیگر مواد پتروشیمی که در بورس عرضه می‌شود چند دست گذشته و با قیمت بالا به دست تولید‌کننده خرد می‌رسد.

به اعتقاد من تولید‌کنندگان مواد پتروشیمی بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم و خارج از بورس به صنایع پایین دستی بفروشند.

وی با بیان این‌که در چند سال گذشته درآمدهای سرشار ارزی به جای تولید صرف واردات بی‌رویه کالا از چین شد، عنوان کرد: متاسفانه با واردات بی‌رویه انگیزه تولید در کشور از بین رفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که قیمت واقعی ارز چقدر است، توضیح داد: قیمت ارز در بازار باید واقعی شود. البته قیمت واقعی ارز ۱۲۰۰ تومان نیست، چرا که پایین بودن قیمت ارز در چند سال گذشته باعث واردات بی‌رویه کالا به کشور شد. به اعتقاد من حدود سه هزار تومان قیمت تقریبا واقعی برای ارز در بازار ایران است.

وی افزود: نرخ ارز را نمی‌توان دستوری تعیین کرد هم‌اکنون عرضه‌ ارز در بازار توسط بانک مرکزی کافی نیست و بین قیمت ارز مبادله‌ای و قیمت ارز آزاد تفاوت چندانی وجود ندارد، چرا که برای دریافت ارز مبادله‌ای هم هزینه‌ای بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان به متقاضی تحویل می‌شود.

وی با انتقاد از تبلیغات گسترده کالاهای خارجی در صدا‌وسیما و در سطح شهر گفت: زمانی در خیابان دیدم حتی پتوی خارجی هم در سطح شهر تبلیغ می‌شد که باید جلوی این کار گرفته شود و تبلیغات کالاهای خارجی محدود شود. خیلی ناراحت‌کننده است که فروشگاه‌های کشور به محل عرضه‌ کالاهای خارجی تبدیل شدند.

نعمت‌زاده تصریح کرد: پیشنهاد مجددی دادیم تا دستگاه‌های دولتی از خرید محصولات خارجی منع شوند، اما متاسفانه برخی با این کار مخالفت می‌کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که قصد داریم ثبت سفارش کالاهای اولویت ۱۰ را با مکانیزمی آزاد کنیم که تولید‌کنندگان هم از محدودیت و ممنوعیت‌های واردات سوء استفاده نکنند، افزود: باید با توسعه صادرات غیرنفتی و ارز‌آوری قیمت ارز در بازار کاهش یابد و قیمت ارز نباید صرفا به دلایل روانی پایین بیاید.

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches