اقتصاد تهران
شماره خبر : 31072
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۸/۲۴
اقتصاد تهران

سیاست خودروسازان برای ادامه فروش محصولاتشان چیست؟

اقتصادتهران: در حالی استقبال از وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو در هوای سرد پاییزی گرم بود که شاید کم‌تر کسی فکر می‌کرد تعدادی از همان افرادی که تا هفته گذشته در شبکه‌های مجازی مردم را به نخریدن خودروی صفر تشویق می‌کردند در صف دریافت وام خودروی صفر قرار گیرند!

تقریباً یک هفته از اعطای تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو می‌گذرد و آمار افرادی که برای خرید خودرو ثبت نام کرده‌اند بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر شده است.

این در حالی است که روز گذشته بانک مرکزی درحالی در نامه‌ای رسمی و ناگهانی به وزارت صنعت خواستار رعایت سقف فروش ۱۱۰هزاردستگاه خودرو درقالب خرید اعتباری با وام ۲۵میلیونی شده و می‌گوید برای ۱۱۰ هزار نفر تامین منابع مالی پیش‌بینی شده است.

همچنین این بانک در نامه‌های جداگانه‌ای به مدیران عامل بانک‌های پرداخت‌کننده تسهیلات خودرو، از آنها خواست که پس از اتمام سهمیه‌های مقرر، از پذیرش اسناد تجاری ناشی از فروش مدت‌دار خودروی تولید داخل، بیش از سقف اعلام شده، خودداری کنند.

حال سوال اینجاست که پس از تحریک تقاضایی که توسط بانک مرکزی و خودروسازان برای فروش محصولاتشان صورت گرفت، آن‌ها چه برنامه‌ و سیاستی برای ادامه راه فروش تولیدات خود دارند؟

آیا ظرفیت منابع بانکی کشور به گونه‌ای است که بتوان در هر زمان نسبت به تشویق افراد برای خرید خودروهای صفر با اعطای وام اقدام کرد و یا خودروسازان باید برنامه‌های افزایش کیفیت تولید را در دستور کار قرار دهند؟

آیا خودروسازان کشور به ویژه دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سایپا همیشه می‌توانند برای فروش محصولات خود دست به دامن وام و تسهیلات بانکی شوند و در آخر آیا زمان آن فرا نرسیده که شرکت‌های خودروساز برای بقیه افراد غیر از ۱۲۵ هزار نفری که از طریق وام، خودروی صفر گرفتند، سیاست‌های دیگری در پیش گرفته و رضایت مشتری و افزایش کیفیت را سرلوحه فروش محصولات خود قرار دهند؟