×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
سود چهارمیلیونی دلالان از کارت ملی اجاره‌ای

اقتصادتهران: تدابیر بانک مرکزی در افزایش عرضه و مدیریت تقاضا باعث شده قیمت دلار از مرزهای جدید قیمتی عقب نشینی کند.

به گزارش مهر، شب گذشته رئیس جمهور تمامی دستگاه‌های مربوطه را مکلف به حفظ ثبات در بازار ارز و تلاشی مضاعف در این زمینه کرد، تلاشی که دستگاه‌های اجرایی، قضائی و امنیتی طی روزهای اخیر برای فرونشاندن عطش کاذب خرید ارز در بازار ایجاد شده است.

هشدار به دلالان ارزی

معاونت اجتماعی و پیشگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در پیامی از مردم خواست با توجه به مشاهده مواردی از سوءاستفاده دلالان از کارت ملی افراد برای خرید ارز با هدف سودجویی و تبعات این اقدام غیرقانونی برای دارنده کارت، دقت لازم را داشته باشند

گفتنی است اجاره کارت ملی برای خرید دلار موضوعی است که از سال‌ها قبل در بین برخی مردم باب شده ولی گروهی که کارت ملی خود را در اختیار دلال‌های ارزی قرار می‌دهند باید هوشیار باشند که احتمالاً مشمول مقررات مبارزه با پولشویی و قاچاق کالا و ارز می‌شوند.

بازار متشکل ارزی شب گذشته در اطلاعیه‌ای خطاب به متقاضیان خرید ارز اعلام کرده است؛ تعدادی از مردم که البته تعدادشان هم کم نیست با اجاره کارت ملی خود و دریافت ارز از صرافی‌ها تصور می‌کنند که سود یک یا یک و نیم میلیونی به جیب زده‌اند ولی غافل از اینکه احتمالاً در آینده عواقبی از جمله مالیات، قطع یارانه و…. در انتظارشان خواهد بود.”

بر همین اساس با توجه به مشاهده موارد متعدد سوءاستفاده دلالان از کارت ملی و حساب بانکی دیگران برای خرید ارز با اهداف غیرقانونی و تبعات این اقدام برای دارنده کارت و حساب، توجه داشته باشید خرید ارز صرفاً برای مصارف شخصی خودتان انجام گیرد.

“بدیهی است عواقب تخلف از مقررات قانونی از جمله مقررات مبارزه با پولشویی و قاچاق کالا و ارز برعهده دارنده کارت ملی و حساب بانکی خواهد بود”

گفتنی است خرید از بازار متشکل و فروش در بازار آزاد در هر فقره خرید یعنی سهمیه هر کارت ملی حدود چهار میلیون تومان سود ایجاد می‌کند و به همین دلیل استفاده از کارت ملی افراد برای استفاده از سهمیه‌ها تبدیل به کاسبی پررونقی در چند سال گذشته شده بود. با کرایه ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومانی هر کارت ملی، خرید هر سهمیه برای دلال ۳ تا ۵/۳ میلیون تومان سود می‌انداخت.

چرا دلار اوج گرفت؟

نگاهی به بازار ارز نشان می‌دهد که پمپاژ اخبار منفی سیاسی و اقتصادی در برخی از رسانه‌ها و البته کام تلخ مردم از بازار سرمایه موجب شده تا طی روزهای اخیر شاهد هجوم نقدینگی به سمت بازار ارز، طلا و سکه باشیم.

تحلیلگران بازار بر این باورند که دلایل سه‌گانه اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک، همراه با موج تبلیغاتی وسیع علیه ثبات داخلی کشورمان باعث شد نرخ ارز با رشد ناگهانی روبه‌رو شود و این شاید خود ضلع تازه‌ای از اضلاع مهندسی شده جنگ ترکیبی علیه کشورمان باشد.

بر همین اساس از روز شنبه هفته جاری با ورود جدی بازارساز و اعمال برخی از سیاست‌های جدید از سوی بانک مرکزی در بازار ارز شاهد عقب نشینی قیمت‌ها بودیم به طوری که دیروز دلار با قیمت ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان کار خود را در بازار آزاد آغاز کرد و در پایان معاملات به ۳۵ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. این در حالی است که در روز شنبه، قیمت دلار رکوردشکنی کرد و از مرز ۳۶ هزار تومان گذشت اما در روز گذشته دوباره به پایه ۳۵ هزار تومان بازگشت.

فعالان بازار پیش بینی می‌کنند در صورت تقویت طرف عرضه و برخی از اصلاحات در سیاست‌های پیشین بانک مرکزی می‌توان به کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار ارز امیدوار بود.

چگونه بانک مرکزی افسار دلار را مهار کرد؟

در پی افزایش قابل ملاحظه قیمت دلار، بانک مرکزی اقداماتی چون عرضه ارز در سامانه برخط بازار متشکل ارزی، انتشار گواهی سکه، تولید سکه از طلای آب شده با همکاری بخش خصوصی و فراهم شدن خرید ارز از بانک‌ها را در دستور کار قرار داده که این اقدامات از سوی کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار ارز بررسی شده است.

تحلیلگران بازار ارز بر این باورند که راهکار بازار ساز برای تعادل بازار و بازگرداندن ثبات به آن، تقویت عرضه ارز و مدیریت سمت تقاضاست تا اینگونه نیازهای واقعی در بازار ارز پوشش داده شود و هرگونه نیاز غیرواقعی از این چرخه خارج شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches