true
اقتصادتهران: با اقدامات زیرساختی انجام گرفته و برنامه های پیش بینی شده در حوزه حمل و نقل ریلی از جمله افزایش ظرفیت واگن سازی و اتصال خطوط ریلی به نقاط صنعتی و کارخانجات استان کرمان در واقع می توان گفت که سوت قطار توسعه ریلی در این استان به صدا درآمده است.
توسعه ناوگان ریلی در کشورها یکی از مهمترین اهداف دولت ها است چرا که با صرفه جویی در سوخت و افزایش حمل ریلی روند توسعه ای نیز بهتر می شو و در کشورمان نیز دولت های مختلف برای تحقق این مهم برنامه هایی را پیش رو دارند.
یکی از مهمترین برنامه های توسعه راه آهن در برنامه ششم توسعه دیده شده و طبق این برنامه باید سهم جابهجایی بار در حمل و نقل ریلی ۳۰ درصد و سهم جابهجایی مسافر ۲۰ درصد افزایش یابد.
اما با توجه به اینکه استان کرمان را بهشت معادن می نامند، این مهم می تواند فرصت خوبی برای توسعه راه آهن در کرمان در بخش های مختلف بخصوص در حوزه صنعت و معدن باشد.
اتصال کارخانجات و معادن استان به خطوط ریلی جهت حمل بار ریلی، بازسازی خطوط فرسوده ریلی و در کنار آن ارتقا کیفیت قطارهای مسافری راه آهن می تواند از عوامل مهم در توسعه راه آهن کرمان باشد.
از همین رو با سفر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به استان کرمان و بازدید از ظرفیت های ریلی و بار در کرمان اداره کل راه آهن کرمان برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار قرار داده تا روند توسعه ای راه آهن کرمان و کشور در پیش گرفته شود.
مجتمع فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی کشور متصل میشود
مدیرپروژه های ریلی فولاد زرند ایرانیان در آغاز عملیات اجرای این طرح با حضور مدیرعامل راه آهن کشور افزود: هزینه اجرای زیرسازی این خط برای احداث ۴۳ کیلومتر خط ریلی با هزینه ۴۵ میلیارد تومانی فولاد زرند ایرانیان به اتمام رسیده و از امروز عملیات ریل گذاری آن توسط راه آهن آغاز شد.
بابک سلاجقه تصریح کرد: با اتمام این خط امکان انتقال چهار میلیون تن محصدل کنسانتره و گندله و چهار میلیون تن مواد اولیه سنگ آهن فراهم می شود.
تقویت خطوط ریلی استان کرمان
مدیرکلراه آهن کرمان گفت: خط ریلی ایستگاه جلال آباد تا این کارخانجات تا پایان خرداد سال آینده به اتمام می رسد و هزینه اجرای ریل گذاری ۱۴۳ میلیارد تومان است.
مجید ارجونی افزود: عملیات اجرایی اتصال مجتمع کنسانتره و گندله سازی جلال آباد ایستگاه جلال آباد به طول ۲۲ کیلومتر نیز آغاز می شود.
وی بیان کرد: زیرسازی این خط با هزینه ای بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان توسط فولاد زرند به اتمام رسیده و کار ریل گذاری آن توسط راه آهن با هرینه ۸۸ میلیارد تومان در حال انجام است و این خط پایان دی ماه سال جاری به پایان می رسد.
اتصال معدن جلال آباد و فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی کشور
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در سفر به استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: در یک اقدام جهادی تلاش داریم تا پایان خرداد ماه ۹۹ و پایان سال بودجه سال ۹۸ عملیات بازسازی ۴۶ کیلومتر از خط ریلی بافق-زرند-کرمان انجام شود که این موضوع هم به ایمنی سیر این مسیر کمک شایانی میکند و هم سرعت را افزایش خواهد داد.
سعید رسولی گفت: در حال حاضر دو پروژه برای اتصال معدن جلال آباد و فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی در حال فعالیت هستند و این موضوع نشانگر اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی است.
رسولی تاکید کرد: همانطور که در بند ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اکنون شبکه راه آهن کشور به دلیل اینکه تعداد زیادی از مراکز بار مانند این دو چشمه باری که در کرمان وجود دارد با فاصله کوتاهی به شبکه ریلی متصل نیستند بهرهوری پایین تری دارد و برای استفاده حداکثری از این سرمایه بزرگ باید مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم.
وی ادامه داد: با اتمام این دو پروژه فرعی در مجموع ۶۶ کیلومتر خط فرعی احداث و ظرفیت جذب ۵ میلیون تن بار به شبکه ریلی را ایجاد می شود که این موضوع در کاهش تلفات جادهای، آلایندگی زیست محیطی و در صرفهجویی مصرف سوخت نقش بسیار مهمی دارد و به اقتصاد ملی کمک میکند.
وی در خصوص راه اندازی قطارهای محلی گفت: اینگونه جابجایی ها صرفه اقتصادی ندارد و شرکتهای حمل و نقل ریلی با کمکی که دولت به آنها می کند با اقتصاد ضعیفی که نسبت به سایر سرمایهگذاریها دارند مشتاقانه خدمتگزار مردم هستند.
رسولی بیان کرد: امسال شاهد رشد چشمگیری در جابجایی مسافر بوده ایم، اما به دلیل اینکه وظیفه اصلی شبکه ریلی حمل بار است و بایستی بار مورد تقاضا را در شبکه جابجا کنیم درصدد افزایش ظرفیت در شبکه ریلی هستیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضرقطارهای موجود در کرمان با ضریب اشغال بیش از ۹۰ درصد خدمت رسانی می کند و این به معنای وجود تقاضاست.
وی اضافه کرد: در کارخانه واگن سازی پلور سبز ساخت واگن در حال انجام است و سعی میکنیم با افزایش قطارها و با برنامه ریزی دقیق در زمانهای خالی شبکه بتوانیم با ظرفیت بوجود آمده تقاضای مورد نیاز به پاسخ دهیم.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در ۸ ماهه ابتدایی امسال خوشبختانه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن باری مسافری خودکشش و لوکوموتیو به شبکه ریلی راهآهن کشور افزوده شده که این نسبت به مدت مشابه سال قبل نشانگر رشد ۹۷ درصدی است.
وی افزود: باوجود تشدید در تحریم ها تمام این ۴۳۲ دستگاه در کارخانجات داخلی ساخته شده است و صنعت ریلی نشان داده که در سختترین شرایط اقتصادی نیز میتواند روی پای خودش بایستد و با حفظ وضعیت موجود خدمات خود رانیز را توسعه بدهد.
مدیرعامل راه آهن در خصوص بازسازی خط ریلی بافق-زرند-کرمان گفت: از سال ۹۰ عملیات اجرایی بازسازی محور بافق کرمان آغاز و تا کنون از مسیر ۲۳۴ کیلومتری ۷۵ کیلومتر بازسازی شده است.
رسولی ابراز کرد: قطارهای مسافری را از ابتدای سال ۹۸ بر اساس دستورالعملها و شاخصهایی به قطارهای پنج ستاره چهار ستاره و ۳ستاره رتبه بندی کردیم. همچنین روی بلیتهای که صادره برای رعایت حقوق شهروندی امکانات هر رتبه از قطار ذکر شده است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر در مسیر کرمان دو قطار ۴ ستاره لوکس وجود دارد که این قطارها در نوع خود از بهترین قطارها هستند. طی جلسه ای که دیشب با مدیرعاملان این دو قطار داشتیم مقررشد با انجام یک سری اقدامات قطاراین شرکتها به یک قطار پنج ستاره ارتقا یابد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=174295
false
true