×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
سهم ۷۵ درصدی ایران در کشفیات مواد مخدر

اقتصادتهران: وزیر کشور با بیان اینکه مبارزه جدی ما بحث پول شویی است، گفت: در این زمینه کمک مالی زیادی نیاز نداریم بلکه نیاز ما بیشتر در زمینه تامین تجهیزات و اطلاعات و اخباری است که می تواند به کشف مواد مخدر به ما کمک کند.

به گزارش ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در کنفرانس بین المللی تهران علیه مواد مخدر و جرایم سازمان یافته مرتبط که در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: به تازگی به ما قول داده اند در دفتر ایران، کارشناسان پولشویی بین المللی را مستقر کنند تا بتوانند رد پول های کلانی که از راه فروش و ترانزیت مواد مخدر به دست می آید را گرفته و نسبت به بلوکه کردن آنها اقدام کنند.

وزیر کشور موضوع موادمخدر را یک بحث بین المللی دانست و اظهار کرد: ایران در بحث مبارزه بسیار موفق عمل کرده است تا جایی که توانسته ۷۵ درصد کشف جهانی مواد مخدر را به خود اختصاص دهد.

رحمانی فضلی درباره هزینه های ایران در مبارزه با مواد مخدر و توقع ایران از جوامع بین المللی گفت: بحث ما کمک از سوی همه کشورهاست اما ما در ایران با توجه به نگاه خاصی که از سوی همه مسوولان وجود دارد مشکل مالی در این زمینه نداریم.

جهیزات، نیاز اصلی ایران

وی تاکید کرد: نیاز ما تجهیزاتی همچون سگ های مواد یاب است و کمک های مالی را برای پیشگیری نیاز داریم البته تا زمانی که بحث تحریم ها بود با کشور ما همکاری نکردند و هیچ گاه این درخواست کمک ها را قبول نداشتند.

وزیر کشور ادامه داد: پس از برجام چند قلاده سگ مواد یاب به ما تحویل دادند و قول هایی هم داده شد که پیگیر رسیدگی و به سرانجام رسیدن آن وعده ها هستیم و البته همین کنفرانسی که الان در کشورمان در حال اجراست جزو دستاوردهای پسا برجام است.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره چگونگی برخورد با انتقال پول های حاصل از فروش مواد مخدر به بانک های اروپایی گفت: این موضوع همیشه در دستور کار ما بوده و هست که با این پدیده مبارزه کنیم. همچنین سیستم بانکی کشور و شخص وزیر اقتصاد و بنده نیز به عنوان دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، پیگیر موضوع هستیم.

اما هنوز اراده جمعی وجود ندارد، در این حوزه بیش از ۶۰ میلیارد دلار در کشورهای مقصد ذخیره می شود و حجم کمی از آن در کشورهای تولید کننده باقی می ماند.

رحمانی فضلی با اشاره به وضعیت مواد مخدر در افغانستان هم گفت: در افغانستان هم به دلیل دخالت های کشورهای خارجی و وجود شبکه عظیم تروریستی شرایطی فراهم شده است که دولت افغانستان در برخورد با این پدیده ناتوان است، بهتر است فعلا همه نیروها و منابع به سمت افغانستان معطوف شود و توسعه پایدار و مقابله در این کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یک همسایه در این زمینه، همکاری های دوجانبه، سه جانبه و پنج جانبه دارد. سال قبل هم گفتیم یک استان از افغانستان در اختیار ایران قرار گیرد برای کشت جایگزین مواد مخدر، این اتفاق در حال رخ دادن است و به دنبال تعریف مشخصی از کشت جایگزین و امنیت در این کشور هستیم با این حال موضوع افغاستان یک موضوع بین المللی است.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: موضوع کشت جایگزین حتما با موضوع اقلیم انجام می شود قرار نیست که ما زعفران بکاریم و بازار ایران را در جوامع بین المللی از دست بدهیم.

وی افزود: در بحث توزیع با سیاست گذاری های دولت فضای خوبی در کشور برای مقابله وجود دارد در بحث درمان کمک های خوبی شده است همچنین در بحث جمع آوری معتادان در تهران ۸هزار و ۵۰۰ نفر درمان شده اند از دیروز برنامه های ویژه ای آغاز شده و از ۲۰ اسفند نیز طرح جمع آوری معتادان متجاهر دنبال می شود. بیش از ۶۰۰ تن مواد کشف شده است ،مقام معظم رهبری برای ما سیاست های کلان طرح ریزی کرده اند و باید به سقف ۵ درصد کاهش معتادان برسیم.

وزیر کشور در بخش دیگر سخنانش با تشریح کنفرانس امروز نیز گفت: خوشبختانه استقبال خوبی شد، معاون دبیر کل سازمان ملل و نمایندگان آسیایی و آمریکایی در این کنفرانس حضور داشتتد و موضوع اجلاس؛ همکاری های بین المللی در خصوص مبارزه منطقه ای در امر مبارزه با مواد مخدر بود.

وی درباره محورهای مطرح شده در این اجلاس بین المللی هم اظهار داشت: در این اجلاس، مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان یافته، انتقال اطلاعات و مبارزه با پولشویی و بحث مبارزه با پولشویی در کشورهایی که بیشترین حجم پولشویی در آن اتفاق می افتد و کشت جایگزین در کشور افغانستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمانی فضلی ادامه داد: همکاری دوستانم در ستاد مبارزه با مواد مخدر در جوامع بین المللی بسیار خوب بوده و امیدواریم با گسترش همکاری ها و استفاده از ظرفیت همه کشورهایی که در مسیر تولید توزیع و ترانزیت واقع شده اند بتوانیم با معضل بین المللی مواد مخدر برخورد کنیم.

در کنفرانس بین المللی تهران علیه مواد مخدر و جرایم سازمان یافته مرتبط که امروز در هتل اسپیناس پلاس برگزار شد، علاوه بر وزیر کشور به عنوان دبیر کل ستاد مواد مخدر، نمایندگان و مسئولان مواد مخدر ۲۵ کشور و ۸ سازمان بین المللی حضور داشتند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches