با وجود کیفیت بالا و قیمت رقابتی، لبنیات ایران تنها سهمی ناچیز از بازار ۲۵ میلیارد دلاری منطقه دارد؛ بازاری که میتواند منبعی باثبات برای ارزآوری کشور باشد.
به گزارش مهر صنعت لبنیات ایران با ظرفیت سالانه تولید بیش از ۱۰ میلیون تن شیر خام و رتبه دوازدهم جهانی در تولید، یکی از بخشهای باثبات و کمتر تحریمپذیر اقتصاد کشور به شمار میآید؛ با این حال، سهم آن از بازار ۲۵ میلیارد دلاری منطقه خاورمیانه و آسیای میانه همچنان ناچیز است. بر اساس دادههای گمرک جمهوری اسلامی ایران و گزارش انجمن صنایع فرآوردههای لبنی، صادرات لبنیات کشور هرچند در سال ۱۴۰۳ از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده، اما این رقم در برابر حجم واردات لبنیات کشورهای همسایه مانند عراق، روسیه، عربستان و ازبکستان بسیار اندک است.
در شرایطی که بازار جهانی لبنیات طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی Cognitive Market Research تا سال ۲۰۳۳ به بیش از ۶۵۸ میلیارد دلار خواهد رسید و منطقه خاورمیانه نیز با نرخ رشد سالانه حدود ۱.۴ درصد در حال گسترش است، ایران میتواند از مزایای موقعیت جغرافیایی، برند حلال، و قیمتهای رقابتی خود برای افزایش صادرات بهره گیرد. کارشناسان معتقدند توسعه صادرات لبنیات، نهتنها به تحریمگریزی هوشمند کمک میکند بلکه میتواند منبعی پایدار برای تأمین ارز و کاهش وابستگی به درآمد نفتی باشد.
رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند در همین رابطه گفت: سهم کمی لبنیات ایران در بازار کشورهای همسایه با وضعیت کیفی و پتانسیل بسیار زیاد این صنایع تناسبی ندارد. صنایع لبنی کشور میتوانند با یک سری اقدامات، هم سهم بیشتری از این بازارها کسب کنند و هم به یک منبع ارزآوری برای کشور حتی در شرایط تحریمی فعلی تبدیل شوند.
سیدطهحسین مدنی با اشاره به بازار جهانی محصولات لبنی در دنیا، گفت: سال ۲۰۲۱ درآمد فروش بازار جهانی محصولات لبنی حدود ۴۸۸ میلیارد دلار بود. این رقم در سال ۲۰۲۵ به بیش از ۵۳۹ میلیارد دلار رسید و پیشبینی میشود در سال ۲۰۳۳ به ۶۵۸ میلیارد دلار برسد.
وی با اشاره به تفکیک بازار لبنیات مناطق مختلف جهان، ادامه داد: بازار محصولات لبنی اروپا در سال جاری میلادی به بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار رسید و پیشبینی میشود در سال ۲۰۳۳ به ۲۲۸ میلیارد دلار برسد. بازار لبنیات آسیا و اقیانوسیه هم در سال جاری به ۱۲۳ میلیارد دلار رسید و در سال ۲۰۳۳ حدود ۱۶۳ میلیارد دلار خواهد بود. حجم این بازار در خاورمیانه هم امسال حدود ۲۱ میلیارد دلار برآورد شده و طبق پیشبینیها در سال ۲۰۳۳ حدود ۲ میلیارد دلار بیشتر خواهد شد.
مدنی افزود: آفریقا هم از بازار خوبی برای محصولات لبنی برخوردار است. حجم بازار محصولات لبنی در این قاره در سال جاری به حدود ۱۱ میلیارد دلار و در سال ۲۰۳۳ حدوداً به ۱۴ میلیارد دلار خواهد رسید.