×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
راه اندازی سامانه مجازی انجام معاملات مشتقه ارز در بورس کالا

اقتصادتهران: طی هفته های اخیر در بورس کالا، سامانه مجازی انجام معاملات مشتقه ارز برای آموزش داخلی راه انداخته ایم و تا چنانچه در روند معاملات مشکلی وجود دارد شناسایی شده و برطرف شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مدیرعامل بورس کالای ایران با ارایه توضیحاتی درباره آخرین اقدامات برای راه اندازی بازار مشتقه ارزی شفاف سازی کرد.

وی در خصوص راه اندازی سامانه مجازی انجام معاملات مشتقه ارز در بورس کالا گفت: سامانه مجازی انجام معاملات مشتقه ارز برای آموزش داخلی راه انداخته ایم و حتی یک روبات طراحی شده که به عنوان یک شخصیت مجازی در موقعیت های خرید و فروش قرار می گیرد. این درحالی است که این امکان را در گام بعدی می توانیم در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم تا بتوانند پیش از راه اندازی رسمی این بازار با روش خرید و فروش در آن آشنا شوند.

وی در ادامه گفت: بخش عمده ای از ارز در قالب ارز آزاد در حال حاضر در بازار مورد معامله قرار می گیرد که عرضه کننده این ارز نیز بانک مرکزی است. با کانون صرافان که در ارتباط با راه اندازی بازار مشتقه ارزی صحبت می کردیم عنوان شد چنین بازاری در حال حاضر وجود دارد منتها چیزی که در این میان قرار است افزوده شود، مدیریت ریسک و استاندارد شدن این ابزارهاست. بنابراین حتی اگر تک نرخی شدن ارز اتفاق نیفتد جامعه هدف همچنان وجود دارد. به عنوان مثال فردی که دانشجوی خارج از کشور است و نیاز به ارز دارد نیاز خود را از این بازار تامین خواهد کرد.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه سازوکار فعلی بورس کالا برای راه اندازی بازار مشتقه ارز به مذاق فعالان این بازار خوش آمده است و به نظر می رسد می‌توان توقعات آنها را برآورده کرد و این بازار را شکل داد، افزود:  هدف اصلی بعد از شکل گیری این بازار، پوشش نوسانات ریسک در این بازار، پوشش ریسک فروش ارز شرکت های تولیدی و پوشش ارز واردکنندگان و صادرکنندگان است.

وی در خصوص زمان راه اندازی بازار مشتقه ارزی گفت: زمان تشکیل این بازار را باید از سیاست گذاران پیگیری کرد. از لحاظ قانونی بر اساس تبصره ماده ۲۰ لایحه خروج از رکود بر تشکیل بازاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز تاکید شده و مهلتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است که از مهلت تعیین شده نیز زمان زیادی می گذرد. به هر روی در صورت ابلاغ شدن این موضوع، بورس کالا ظرف یک هفته آماده راه اندازی این بازار است. البته در جلسه معرفی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس، نمایندگان بانک مرکزی با ذکر شروطی از جمله تک نرخی شدن ارز موافقت خود را با تشکیل این بازار اعلام کردند. شروط مطرح شده از سوی بانک مرکزی هم به سازوکار سیستم بانکی بر می گردد که باید عملیاتی شود و ما منتظر انجام آن توسط همکاران بانک مرکزی هستیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches