اقتصادتهران: سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: به دنبال تفاهم صورت گرفته میان اتاق تعاون ایران، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و سازمان توسعه تجارت، فضای هدفمند آموزشی در قالب مدرسه صادرات راه اندازی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، «محمدرضا مودودی» روز سه شنبه در همایش پویش ملی صادرات، افزود: شرکت های کوچک و متوسط ایران سالیانه ۲ میلیارد دلار صادرات دارند که این رقم در مقایسه با ۵۰ میلیارد دلار صادرات کشور، رقم ناچیزی است و باید با آموزش های حرفه ای در همه ابعاد، این رقم بیش از این رشد کند.
وی ادامه داد: در فرآیند مدرسه صادرات، توانمندسازی ۴۰ تا ۵۰ هزار واحد کوچک و متوسط فعال در زمینه صادرات، در دوره زمانی ۲ ساله در دستور کار قرار می گیرد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: در الگوی جدید آموزش صادرکنندگان، از قالب دوره های مقدماتی و تکمیلی خارج می شویم و برنامه ریزی گسترده تری برای آموزش شرکت های صادرکننده خواهیم داشت.
مودودی اضافه کرد: در مدرسه صادرات، مباحث مختلفی از جمله جزئیات حضور در هیات های تجاری، مطالعات بازار، انجام مذاکره و انعقاد قرارداد به صورت تخصصی آموزش داده می شود و پس از ۲ سال، گواهی گذراندن این دوره با تائید سازمان توسعه تجارت به شرکت ها اعطا می شود.
وی با بیان اینکه در مدرسه صادرات به موضوع «برندسازی» پرداخته خواهد شد، گفت: سهم ایران در بازارهای جهانی متناسب با جغرافیا و جمعیت ما نیست و به دلیل چالش هایی از جمله برندسازی، هم اکنون سهم ما از بازارهای جهانی فقط ۲۵ صدم درصد است.
مودودی اضافه کرد: بازارهای جهانی ایران را با نفت و صنایع معدنی می شناسد، در حالی که ما در زمینه های دیگر همچون دارو، صنایع با فناوری بالا (هایتِک) و صنایع پلیمری توانمندیم اما نتوانستهایم این توانمندی را به بازارهای جهانی معرفی کنیم.