true
تهران اكونومي: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت روی سرمایهگذاری بخش خصوصی حساب ویژهای باز کرده است، اظهار کرد: اینکه دولت در ایران عملیات اجرایی اقتصادی انجام میدهد از پایه تفکر غلطی است و باید آن را کنار گذاشت.
عباس آخوندی در مراسم روز ملی حملونقل به امضای یک قرارداد سرمایهگذاری بخش خصوصی با ارزش 21 هزار میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: دولت یازدهم یکی از اصلیترین برنامههای خود را در زمینهی توسعه امور زیربنایی به بحث مشارکت بخش خصوصی در این عرصه وابسته کرده و در طول یکسال گذشته تمام تلاش خود را برای بهبود شرایط و افزایش سرمایهگذاریها به کار گرفته است.
آخوندی با تاکید بر این نکته که بودجه دولتی توان تمام طرحهای توسعهای کشور را ندارد، اظهار کرد: با توجه به محدودیتهای درآمدی دولت و بودجه محدود عمرانی قطعا برای پیشبرد اهداف حضور بخش خصوصی الزامی و نمیتوان آن را کنار گذاشت. البته در بلندمدت باید هدف این باشد که دولت با کنار گذاشتن عملیات اجرایی تنها به عنوان یک سیاستگذار کلان عمل کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سرمایهگذاری چهار هزار میلیارد ریالی در سال گذشته از سوی بخش خصوصی تصریح کرد: هرچند این رقم برای سال نخست دولت نکتهای امیدوارکننده به حساب میآید، اما هنوز با رسیدن به اهداف بلندمدت اقتصادی کشور فاصله بسیاری دارد.
وی ادامه داد: در تمام دنیا شهرهای بزرگ و پرجمعیت در کنار دریاها ساخته میشود. این در حالی است که در ایران به هیچ عنوان این مساله رعایت نشده و با وجود اینکه ساکنان اطراف دریای خزر به دلیل تراکم بیش از حد جمعیت شرایط سختی دارند اما سواحل دریای جنوب در بسیاری از نقاط خالی از سکنه است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح دولت برای بالابردن نقش بخش خصوصی در لایحه بودجه سال 1394 توضیح داد: در بند «ل» تبصره 5 این لایحه دولت رسما از مجلس درخواست کرده اجازه استفاده از منابع بخش خصوصی و در کنار آن استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از این بخش را صادر کند که با توجه به نظر مثبت نمایندگان مجلس در این زمینه امیدواریم با تصویب این طرح بخشی از مشکلات تامین مالی بخش خصوصی حل شود.
آخوندی با بیان اینکه نظام بانکی ایران در بسیاری از موارد توان حمایت از بخش خصوصی را ندارد، تصریح کرد: متاسفانه بانکداری در ایران از سه بیماری بزرگ رنج میبرد. بحث داراییهای سمی، بنگاهداری بانکها و البته ارائهی تسهیلات بیش از منابع مالی آنها باعث شده نظام بانکی کشور فشاری دوچندان را تحمل کند.
وی خاطر نشان کرد: از اینرو اگر بنا داریم از سرمایهگذاران بخش خصوصی به عنوان موتورهای محرکت اقتصاد کشور حمایت کنیم، باید افزایش توان بانکها و البته استفاده از منابع صندوق توسعه را به برنامهها اضافه کنیم.
برنامهریزی برای تبدیل ایران به قدرت اول دریایی منطقه
رییس سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایهگذاری 1800 میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور در طول یک سال گذشته خبر داد.
همچنين در اين مراسم محمد سعیدنژاد با بیان این مطلب تصریح کرد: با توجه به برنامهریزیهای صورت گرفته در دولت یازدهم سهم عمدهای از توسعه بنادر را به سرمایه بخش خصوصی مرتبط کردهایم که این مساله به تغییر در برنامه ریزی و بهبود شرایط سرمایهگذاری این بخش در بنادر ایران احتیاج دارد.
وی ادامه داد: از این رو با تلاشهای صورت گرفته در یک سال گذشته برای بهبود وضعیت سرمایهگذاری در حوزه بنادر و دریاهای کشور حدود 1800 میلیارد تومان سرمایه جدید جذب شده که این رقم در مقایسه با میزان 2700 میلیارد تومان سرمایه سالهای قبل رقمی بسیار بزرگ به حساب میآید.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه اصلی ترین چالش در سازمان بنادر بالا بردن توان بخش خصوصی برای سرمایهگذاری در حوزههای جدید است، اظهار کرد:هر چند توانسته ایم در ماه های قبل یک شرایط مناسبتر برای سرمایهگذاران به وجود آوریم، اما همچنان در ابتدای مسیر هستیم و برای رسیدن به استانداردهای بزرگ نیاز به تغییر و تحولات بیشتری خواهیم داشت.
سعیدنژاد با اشاره به ظرفیت بالای بالقوه بنادر ایران در جذب سرمایههای خصوصی اظهار کرد: با توجه به توان بالای بنادر ایران در شمال و جنوب کشور ما توان این را داریم که از نظر توسعه دریایی به قدرت اول منطقه تبدیل شویم.البته موضوع تحریمها و فشارهای اقتصادی چند جانبه بر ایران این موضوع را قدری سخت کرده، اما با بهبود نسبی شرایط امیدواریم به این هدف دست پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با اتخاذ سیاستهای کلان اقتصادی در دولت و تصمیم گیریهای مجلس برای بهبود شرایط و البته درج شدن اصولی در لایحه بودجه سال 1394 فضای سرمایهگذاری بخش خصوصی بهبود پیدا کرده و امیدواریم با تصویب قانونی که حمایت صندوق توسعه ملی از این بخش را تسهیل میکند راه برای سرمایهگذاریهای بیشتر باز شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=14929
false
true