اقتصادتهران: پیاده سازی دولت الکترونیک با وجود تاکید شانزدهم شهریورماه رییس جمهوری برای تسریع در اجرای آن، همچنان در پیچ و خم تصمیم دستگاه ها برای اتصال به مرکزملی تبادل اطلاعات گرفتار است.
به گزارش ایرنا، تاخیر دستگاه های اجرایی در اتصال به مرکز ملی تبادل اطلاعات در دولت الکترونیک معضلی است که اجرای این طرح بزرگ ملی را با وجود ارتقای ۲۰ رتبه ای ایران در شاخص توسعه الکترونیک در سازمان ملل متحد، با چالش جدی روبرو کرده است.
تاخیر در استقرار دولت الکترونیک به رغم کسب رتبه خوب در جهان و چالش های آن به گونه ای شده است که رئیس جمهوری کشورمان هفدهم شهریورماه امسال در مراسم جشنواره شهید رجایی گفت: اگر امروز دولت الکترونیک به طور کامل مستقر شده بود، مشکلات حل شده بودند.
حسن روحانی تقویت دولت الکترونیک را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت الکترونیک شفافیت ایجاد میکند.
پس از این سخنان رئیس جمهوری بود که «محمد جواد آذری جهرمی» وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از صفحه های اجتماعی نوشت: سخنان رئیس جمهوری حجت را بر همگان تمام کرد.
انتظار می رفت پس از همه این تاکید و توصیه ها برای تسریع در اجرایی شدن دولت الکترونیک ، دستگاه ها دراین مهم سرعت عمل به خرج دهند اما روند به گونه ای است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هفتم مهرماه در مراسم رونمایی از سامانه جامع تجارت ایران، گفت: برخی دستگاهها همچنان از اتصال به زیرسامانهها به دلایل مختلف خودداری میکنند.
وی افزود: به عنوان یک دستور حاکمیتی و یک مسوول دولتی بر این امر پافشاری خواهم کرد؛ زیرا امروز دلیلی برای نگهداری اطلاعات وجود ندارد و به نظر من این موضوع باید به عنوان یک فساد مطرح شود و اگر بخواهیم جرم انگاری کنیم باید نگهداشت اطلاعات و مبادله نکردن آن به عنوان جرم در نظر گرفته شود.
آذری جهرمی تصریح کرد: به نظر من بزرگ ترین جرم که عامل بسیاری از جرمهای دیگر می شود همین نگهداشت اطلاعات و متصل نشدن دستگاهها به سامانهها است که باید به صورت جدی پیگیری شود.
«رمضانعلی سبحانی فر» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، یازدهم مهرماه امسال بر پیوستن همه دستگاه ها به دولت الکترونیک تاکید کرد و ادامه داد: اتصال دستگاه ها به دولت الکترونیک بساط فساد اداری را جمع خواهد کرد.
سبحانی فر وجود امضاهای طلایی را ناشی از نپیوستن دستگاه ها به دولت الکترونیک برشمرد و خواستار فعال تر شدن سامانه های تجارت الکترونیک در کشور شد.
دولت الکترونیک به معنای اطلاع رسانی و ارائه خدمت به موقع، دقیق و کارا در همه ساعت های شبانه روز از طریق وسایل ارتباطی شامل تلفن، اینترنت و شبکه های اجتماعی است که بکارگیری آن در بخش های مختلف دولت برای افزایش بهره وری و ارتقای سطح خدمات رسانی بوده و مهم ترین نتیجه آن، افزایش رضایت مردم و پیشگیری از بروز فساد است.
بر این اساس با هدف ایجاد تغییر بنیادین در ساختار قدیمی نظام اداری کشور، سازمان فناوری اطلاعات طرح ملی دولت الکترونیک را که از سال ها پیش متوقف مانده بود، احیا و اقدام های لازم برای الکترونیکی سازی را آغاز کرد.
دولت الکترونیک به عنوان بستر و فرآیند مدیریت بدون کاغذ در حکومت مطرح است و در آن بسیاری از ارتباطات بین اداره ها (با هم و با مردم) از طریق کانال های چند رسانه ای صورت می گیرد.
این فرایند باعث می شود همه شهروندان، شرکت های تجاری، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند.