یکشنبه, ۳۰ آذر , ۱۴۰۴
اقتصاد تهران

در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی نوبنیان مطرح است

۲۸ آذر, ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۷

در اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان و کارآفرینی نوبنیان مطرح است

اقتصادتهران: سومین همایش ملی «کارآفرینی، استقامت ملی و توسعه پایدار» در محل مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

بنابر اعلام بانک‌ پاسارگاد، در این کنفرانس از مجید قاسمی، مدیرعامل بانک‌پاسارگاد، با اهدای تندیس به عنوان کار آفرین نمونه تقدیر شد.

 مدیرعامل بانک پاسارگاد در ابتدا با اشاره به فرمایش گهربار پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: « من از فقر ملتم نگران نیستم، بلکه از سوء تدبیر امتم نگران هستم» گفت: سوء تدبیر فقر را هم ایجاد می‌کند و ممکن است از جهات مختلف باشد مانند جهالت، بی‌دانشی، کم‌دانشی، بی‌تعهدی‌ها، هواهای نفسانی و …

 وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کارآفرینی، تعهد است؛ معنای کلمه‌ Entrepreneur یعنی شخصی که متعهد است. چنین شخصی قطعاً به‌دنبال مسیری می‌رود که دانش خود را گسترش دهد، برای آن که جامعه را دچار سوء‌تدبیر نکند. کارآفرین فارغ از مباحث علمی و تعابیر کتاب‌ها، کسی است که بنا بر فرمایش پیامبر گرامی اسلام، فارغ از سوء تدبیر باشد و توانسته‌باشد متعهدانه عمل کند.

 وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال در شهری که مغازه‌ کفش‌های دست‌دوز وجود نداشته‌باشد، شخصی که آن مغازه را افتتاح می‌کند، نوآوری و کارآفرینی جدید را انجام می‌دهد. کسی که برای تغذیه‌ مردم خدمات جدید را ارایه می‌دهد، باز هم کارآفرینی می‌کند و …. اما بنا بر تجربیات خودم، کارآفرینی باید نوآور و نوبنیاد باشد. استارت‌آپ‌ها در واقع فعالیت‌های نوبنیاد هستند. اینکه فارغ‌التحصیل‌ دانشگاه ما، دانشی را یاد بگیرد و بتواند شغلی نیز داشته‌باشد، کارآفرینی است؛ اما واقعاً وقتی می‌گوییم توسعه پایدار و کارآفرینی پایدار، یعنی چه؟ این به معنی کارآفرینی نوآور است.

 وی بیان کرد: از سال ۱۳۸۹ بانک‌پاسارگاد مؤسسه‌ای را به نام شناسا را ایجاد کرد. نقش این مؤسسه شناسایی طرح‌های نوآور و حمایت از آنها بود. این مرکز تاکنون توانسته‌ است تعداد زیادی طرح نو را دریافت کند و تعدادی از آنها را که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند را ارزیابی کرده و آنها را راه‌اندازی کند.

قاسمی با اشاره به برخی از این طرح‌ها ادامه داد: به‌عنوان مثال طرح حلزون گوش مخصوص افراد ناشنواست که با قیمتی بیش از ۱۶۰ میلیون تومان از خارج از کشور وارد می‌شد. کسی که از طفولیت به‌دلیل مشکلات حلزون گوش، شنوایی خود را از دست داده‌ و استطاعت مالی دارد با همان قیمت ۱۶۰ میلیون تومان از خارج از کشور این حلزون را تأمین کرده و مشکل خود را حل می‌کند. اما خانواده‌هایی که از نظر مالی ضعیف هستند باید همان شرایط را تحمل کرده و فرزندشان ناشنوا باقی بماند. خدا را شاکریم که در این طرح و با همکاری شرکت‌ دانش‌بنیان و متخصصان تحصیلکرده و با حضور دکتر فرهادی که وزیر علوم وقت بودند و به دلیل تخصصی که دارند هدایت این پروژه را بر عهده گرفتند، توانستیم این حلزون را با قیمتی در حدود ۴ میلیون تومان در ایران تولید کرده و آن را مرتب به روز کنیم.

دیدگاه ها بسته هستند.

  • پستی یافت نشد.

آخرین خبر ها